صفحه اصلي > تفسیر   


جلسه تفسیر آیات 23 تا26 سوره انسان 94

Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA

أَعوُذُ بِاللهِ مِنَ الشَّيطانِ الرَّجيمِ

بِسمِ اللهِ الرَّحمنِ الرّحيمِ

اَلحَمدُللهِ رَبِّ العالَمینَ وصَلی اللهُ عَلی سَیدِنا ونَبیّنا اَبی القاسِمِ المُصطَفی مُحَمَّدٍ وَ عَلی آلهِ الطَّیِّبنَ الطّاهِرینَ المَعصُومینَ المَکَرَّمینَ سیَّما بقیهِ اللهِ فِی الأَرَضینَ رُوحی وَاَرواحُ العالَمینَ لِتُرابِ مَقدَمِهِ الفِداهُ.

سوره الإنسان (76): آيات 23 تا 26

إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنا عَلَيْكَ الْقُرْآنَ تَنْزِيلاً (23) فَاصْبِرْ لِحُكْمِ رَبِّكَ وَ لا تُطِعْ مِنْهُمْ آثِماً أَوْ كَفُوراً (24) وَ اذْكُرِ اسْمَ رَبِّكَ بُكْرَةً وَ أَصِيلاً (25) وَ مِنَ اللَّيْلِ فَاسْجُدْ لَهُ وَ سَبِّحْهُ لَيْلاً طَوِيلاً (26)

ترجمه:23- مسلما ما قرآن را بر تو نازل كرديم.

24- پس در (تبليغ و اجراى) حكم پروردگارت شكيبا باش، و از هيچ گنهكار و كافرى از آنان اطاعت مكن.

25- و نام پروردگارت را هر صبح و شام به ياد آور.

26- و در شبانگاه براى او سجده كن، و مقدارى طولانى از شب، او را تسبيح گوى.

مقدمه:

بحث در آیات  23 تا 26 از سوره انسان بود و عرض کردیم بعد از مسایلی که بیان شد در ارتباط با قضا یای انسان، مجازات ها ومسایل قیامت در اینجا خدای  متعال پنج تذکر را به پیامبر(صلی الله علیه وآله) اشاره می  کند ومی گوید در واقع این پنج نکته ،تاکید برهمان  مسئله تکلیف و وظیفه و راهی است  که پیامبر(صلی الله علیه وآله) دارد و  باید برود.

اول اینکه در یکی از این آیات می فرماید: إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنا عَلَيْكَ الْقُرْآنَ تَنْزِيلاً(1) پیامبر(صلی الله علیه وآله) این رو بدان . خداوند متعال تاکید می کند و از این تاکید هم مرامی دارد؛ خواسته ای دارد .

کلمه إِنَّا و نَحْنُ هر دو تاکید می باشند. (ما) إِنَّا خودش تاکید است باز دوباره نَحْنُ هم تاکید است. إِنَّا و نَحْنُ هردو معناش یکی است. باز می فرماید : انا ونحن هر دو کلمه تاکید می باشند.

نَزَّلْنا عَلَيْكَ(1) (فرستادیم قرآن را)، فرستادیم یک نوع فرستادنی . حالا اون دفعه عرض کردیم که نوع فرستادن نزول قرآن  در اینجا نزول تدریجی است که نزول تدریجی قرآن را اشاره می کند که عرض کردیم که قرآن نزول تدریجی داشته نزول دفعی هم داشته در ماه رمضان وهمچنین نزول تدریجی در طول 23 سال بوده است.

خدای متعال قران را در طول 23سال به صورت تدریجا بر پیامبر(صلی الله علیه وآله) به مناسبت هایی در مکه ومدینه به صورت وحی بر پیامبرش فرستاده است. خوب برای چه این تاکید را  می کند؟ می فرماید: إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنا عَلَيْكَ الْقُرْآنَ(1) ما قرآن را برای توای پیامبر( صلی الله علیه وآله) فرستادیم واین را همه بدانند.همه مسلمانان وهمه عالم بدانند که ما قرآن را برای تو فرستادیم. خوب چرا این تاکید می کند؟ این تاکیدبه خاطر آن است در عالم کسانی خیال نکنند که این قران گفته های خود پیامبر(صلی الله علیه وآله)است،(قرآن) گفته های خود پیامبر(صلی الله علیه وآله) نیست. و یا خیال نکنند پیامبر(صلی الله علیه وآله) این مناسبت ها را از جای دیگر در اورده  وآیات را فرض کنیداز کتابهای قبلی تورات وانجیل اساتیدوشعرای عرب می گویدچون همه اینها رو نسبت به پیامبر(صلی الله علیه وآله)  می گفتند که این از اقوام داستانهای یهود ونصارا و..گرفته ویا به صورت شعراست شاعراست از این چیزهایی که نسبت به پیامبر(صلی الله علیه وآله)  نسبت می دادند.در اینجا می فرماید که پیامبر(صلی الله علیه وآله) این رو بدان. تاکید می کنداین ما بودیم که نَزَّلْنا عَلَيْكَ الْقُرْآنَ تَنْزِيلاً(1) .قران را ما فرستادیم وقران هم مجموعه ی ان چیزی است که خداوند بر پیامبر(صلی الله علیه وآله) وحی کرده است. این تاکید را می کند.که قران حتما فرستاده ماست حرف دیگران نیست درست کرده دیگران نیست کس دیگری درآن دخالت ندارد حرف حرف ماست حالا بعد این تاکید چه می خواهد بگوید؟!.

تفسیر:

مهم این مساله بعداست که می فرماید که"

   فَاصْبِرْ لِحُكْمِ رَبِّكَ وَ لا تُطِعْ مِنْهُمْ آثِماً أَوْ كَفُوراً(1) دراین آیه  پنج مطلب وجود دارد:

 1.مطلب اول اینکه قران را ما فرستادیم قران مال ماست و هیچ کسی هم درآن دخالت ندارد و مجموعه ان چیزی که دادیم ما هستیم.

2. در مساله دوم می فرماید: که" فَاصْبِرْ لِحُكْمِ رَبِّكَ(1) اینجا به پیامبر(صلی الله علیه وآله) می فرماید این قران که مال ماست، حکم ماست، پس بنابراین تو باید در اجرای وعمل کردن  آن و پیاده کردن این قران بکوشی!

فَاصْبِرْ (1) (به معنای صبراست؛ صبر کن،مقاومت کن لِحُكْمِ رَبِّكَ(1) (که حکم همان قرآن است)

معنی آیه"ما قرآن را نازل کردیم .پس تو باید در مقام حکم پروردگارت صبور باشی. یعنی در مقام پیاده کردن حکم پروردگارت صبور باشی انهم  لِحُكْمِ رَبِّكَ (1) یعنی ان حکمی که، ان قرانی که ما برایت نازل کردیم  إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنا (1) ما نازل کردیم لِحُكْمِ رَبِّكَ (1) وما ربِّ تو هستیم وباید در مسیرهمان  حکم پروردگارت اجرا کنی وحق نداری حکم دیگری را اجرا کنی  لِحُكْمِ رَبِّكَ(1) از ان طرف می گوید فَاصْبِرْ (1) معناش این است که باید مقاومت کنی  در مقابل حکم پروردگارو اجرا ی حکم پروردگار بله درمسیر اجرا مشکلات داری و مورد اذیت قرار می گیری ومشکل تراشی می کنند و مشکلات برای تو درست می کنند وخیلی چیزها ، اما تو باید صبر کنی اگر محاصره اقتصادی می شوی در شعب ابی طالب سه سال باید صبر کنی اگر سنگ و اجرتو رات میریزن تو باید صبر کنی اگر به تو می گویند مجنونی ودیوانه هستی از حکم پروردگارت نباید کوتاه بیایی و باید صبر کنی.حتی اگر نقشه قتلت تورا می کشند ومی خواهند تو رو بکشند و از بین ببرند نه ؛! باید صبر کنی. اگر میان تو رو تطمیع می کنند که پول بهت می دهیم، خانه بهت می دهیم، ریس قبیله می کنیم، ریس خانه خدا می کنیم و... باید صبر کنی .

 در حکم پروردگارت باید صبر کنی. در اینجا دو نکته جالبی که اینجا هست اینکه می گوید: قران را پیامبر(صلی الله علیه وآله) ما برای تو فرستادیم تو باید همین قران را پیاده کنی ودر مسیر پیاده کردن حکم خدا باید صبر کنی واز هیچ چیز نترسی از دشمنی ها نترسی از محاصره اقتصادی نترسی. پیامبر اکرم را در مدت سه سال در شعب ابی طالب تحریم اقصادی کردند .  قدیم محله هایی در مکه بوده است .در این محله ها گاهی البته، یک خصوصیت هایی هم داشته که به آن شعب می گفتند ودر آنجا سکونت می کردند (مکه) شعب های مختلفی دارد یکی از شعب ها معروف است به شعب ابی طالب که درواقع الان پشت کوه ابی قبیس در نزدیکی های خانه کعبه است بر خلاف بعضی ها که گفتند در قبرستان ابی طالب است آنجا نیست، نزدیک خانه کعبه در آنجا تونلی هست در آنجا قرار دارد. در اینجا جایگاهی بوده است که ابوطالب (علیه السَّلام)وپیامبراکرم (صلی الله علیه و آله) و مجموعه خاندان پیامبر(صلی الله علیه وآله)  قریش در انجا محصورشان کردند و آنها رامحاصره کردند. و دورشان را حصار کشیدند و نگذاشتند که تکان بخورند نه آب نه غذا نه هیچ چیز! نه هیچ جایی!همه را ممنوع کردند نه مردم با ایشان ملاقات بکنند، نه معامله داشته باشند، تمام امکانات و.... را ازایشان گرفتند. البته شبها بعضی از همین مؤمنین پنهانی شتر های شان را(بسته های غذایی)چیز می بستند زیرشتر یواشکی از اون پشت (شعب)می فرستادند داخل سه سال طول کشید صدای گریه های این بچه ها در خانه کعبه شنیده می شد و آنقدر اینها اذیت کردندو پیمان بستند که تا ابد،تااینکه این پیمان هست قبایل عرب محاصره را نشکنند وپیامبر(صلی الله علیه وآله) رادرهمین جا محصورشان کنند تا اینکه تسلیم بشوند یا از بین بروند.
تا اینکه خدای متعال موریانه را فرستاد وپیمان نامه انها را خورد .حالا داستانش مفصله .تا آن حصار شکسته شد و بعد هم پیامبر(صلی الله علیه وآله) هجرت به مدینه را کم کم تدارک دید اینجا می فرماید: که تو مأموری که در پیاده کردن حکم خدا بایستی و مقاومت کنی دردوجای قران هم فَاسْتَقِمْ (2) دارد .در ارتباط با استقامت وبیان قرآن واحکام آن: فَاسْتَقِمْ‏ كَما أُمِرْتَ (2) این را دارد. در سوره شوری می فرماید: وَ اسْتَقِمْ كَما أُمِرْتَ(3) ای پیامبر(صلی الله علیه وآله) همانطور که مامور شدی استقامت کن بایست ، بایست همان طوری که مامور شدی یعنی همان طوری که ما به تو دستور دادیم دستورات ما را عمل کن نه کم نه زیاد عمل کن.
در سوره هود اضافه دارد می فرماید:  فَاسْتَقِمْ‏ كَما أُمِرْتَ‏ وَ مَنْ تابَ مَعَكَ (2)اینجاست که پیامبر(صلی الله علیه وآله) می گوید: شَيَّبَتنى سُورَةُ هُودٍ حالا یک وقتی امام (رحمةُ الله علیه) می فرمودند: که اینکه پیامبر(صلی الله علیه وآله)می فرماید: شَيَّبَتنى سُورَةُ هُودٍ(4) این هست که این سوره هود. سوره شوری که می فرماید: وَ اسْتَقِمْ كَما أُمِرْتَ(3) ‏‏ استقامت کن درست است پیامبر(صلی الله علیه وآله) مامور بود به استقامت،واستقامت می کرد و می ایستاد در برابر اجرای حکم خدا وهیچ تخطی هم نمیکرد واز هیچی هم نمیترسید و تحمل همه چیز رو داشت اما این در سوره هود که میگوید فَاسْتَقِمْ‏ كَما أُمِرْتَ‏ وَ مَنْ تابَ مَعَكَ (2)مهم است یعنی با همراهانت تو باید مقاومت کنی در مسیر اسلام در مسیر پیاده کردن دین واز هیچ چیز نترسی واز هیچ چیز واهمه نداشته باشی وهمه انهایی که همراه تو هستند مَنْ تابَ مَعَكَ (2)  یعنی انهایی که به هر حال با تو هستند واین همراه کردن همراهیان به مراتب سخت تر است یعنی وقتی بخواهد انسان خودش یک کاری بکند ممکنه اما بخواهد که دیگران رو هم وادار و مامور به استقامت بکند وانها رو هم بیاوردتوی راه این یه مقدار خیلی سخته دیگر دیگران را هدایت کردن ودیگران را وادار به استقامت کردن ومقاومت کردن این سخته که  شَيَّبَتنى سُورَةُ هُودٍ(4)  می فرمایند:که این مربوط به همین مَنْ تابَ مَعَكَ (2)است
امام (رحمةُ الله علیه) ما خیلی خوب از پیامبراکرم (صلی الله علیه وآله) یاد گرفت و خیلی خوب این دستوررا اجرا کرد طوری عمل کرد طوری تربیت کرد طوری بیداری در جامعه ما دمید با ان اخلاص خودش وبا ان ارتباطش با خدا اینکه انسانهایی را تربییت کرد که مقامت کردند ایستادند ومی ایستند در مقابل حمله های دشمن و هجمه های دشمن مشکلاتی را دشمن ایجاد می کند مردم الان واقعا مقاومت میکنند در برابر این همه چیزهایی که دشمن بر سر راه پیشرفت انسان وپیاده شدن احکام قران ایجاد می کند بالاخره پیاده کردن احکام قران وپیاده کردن اسلام به معنای واقعی خود برای خیلی ها سخته برای خیلی ها مشکل هست شیطان وسوسه می کند برای
استکبار جهانی مشکل هست انها نمی تواند ببیند وتصور کنند که یک ملتی رشد بکند خوی استکباری گرفتد به خودشان خوی استکباری که ادم بگیرد به این معناست که نمیتواند ببیند دیگران هم رشد میکنند. .و همه چیز را برای خودش می خواهدواینکه چشم دیدن دیگران که خوب باشند را ندارد وهمه چیز روهم برای خودشان میخواهند و خود خواه می شوند.
امریکایی ها وصهیونیسم ها اروپایی ها بعضا انگلیسی ها قدیما در ایران ما همه این کاره بودند نمی خواستند. نمی گذاشتند.نمی توانستند ببینند که مردم دیگر رشد بکنند وبیان بالا و ان ها در مسایل علمی واعتقادی سعادتمند باشند همین انگلیسی ها تو ایران چه کار کردند؟ در زمان جنگ جهانی قبل آن وبعدآن هر موقع تو ایران جنگ داشتند کار داشتند قطار ساختن بعدا هم بردند بعدهم خراب کردند و نگذاشتند برای ایران باقی بماند یا کارشناساشون را می اوردند اینجا کار میکردند اما تکنولوژِی رو نمیدادند بر می داشتند خودشان می رفتند و نمی گذاشتند انسانها رشد بکنند. الان هم همین طوراست و این کارخانه هاو این صنعت های کذایی که می ایند اینجا سرمایه گذاری میکنند یا فرض کنید که جنس هایشان رو به ما می دهند ولی تکنولوژی نمی دهند همین چیزی که هست می دهند به ادم و فرض کنید که بعد قطعات آن را فوری می روند عوض می کنند که سال دیگه که قطعه خواستیم باید یه جور دیگه بخریم و تامین کنیم صرفه اقتصادی آنها با این هست هیچ وقت دیده اید که استکبار جهانی بیاید برای ما یک کاری انجام بدهد، پولی بگیرد وطرحی بیاورد وبا تکنولوژِی اش به تحویل ما بدهد؟ میگوید نه خودم می آیم اجرا میکنم میروم . کمتر تو خوی استکباری هست الان هم هستش که ما به هر حال گرفتارش هستیم وبنابر این می رساند که ما خودمان باید در پیاده کردن احکام اسلام ودر پیاده کردن رشد و تعالی که هست استفاده بکنیم حالا مهم نکته بعدیش هست نکته بعدی می فرماید بعد از اینکه فَاصْبِرْ لِحُكْمِ رَبِّكَ (1) برای حکم پروردگارت باید مقاوم باشی وایستادگی بکنی وتلاش بکنی پشت سرش می گوید که لا تُطِعْ مِنْهُمْ آثِماً أَوْ كَفُوراً(1) تو نباید اطاعت بکنی از آثِماً که معنای آثِماً (گناه) و (گناهکار) است انسانهای گنهکار وانسانهای فاسق تو نباید ازآنهااطاعت بکنی آثِماً أَوْ كَفُوراً(1)،كَفُورا (کافر)کسانی که کفران می کنند کفران خدا رو دارند یا منکر خدا هستند یا منکر قدرت خدا هستند یا منکر نعمت خدا هستند یا منکر عظمت خدا هستند ازآنهایی که زیاد کفران میکنند حالا کفران نعمت هم می شود گفت کافر در برابر خداوند متعال هستند واز آنها هم حق نداری اطاعت کنی در اینجا مرحوم علامه طباطبایی یک نکته ای دارد که من اشاره میکنم و بگذرم وَ لا تُطِعْ مِنْهُمْ آثِماً أَوْ كَفُوراً(1) میگوید:که آثِماً گنهکار ازاو اطاعت نکن وحرف آنهاراکه امر کنند وزور بگویند ومشکل درست بکنند حق نداری قبول بکنی وتو باید فرمانبر خدا باشی نه فرمانبر کس دیگری اما در مسیر حرکت وکار می فرماید که نباید از انسانهای گنهکار وانسانهایی که فاسق و فاجرهستند اطاعت بکنی چون تو رو می کشانند به سمت آن فسقشان انسانهای کافر هم تو رو می کشانند به مسیر کفرشان اینجا بگوئیم اطاعت نکن انها رو در مسیر کفرشان یعنی مسیر گناهی که می خواهند بروند تو مسیر گناه آنها نرویا مسیر کفری که رفتن تو مسیر کفر انها رو نرو یا اینکه چون انسانهای کافر هستن از انها اطاعت نکن چون که فاسق هستن و عاصم هستند از انها اطاعت نکن واصلش مشکل علیت باشد. اینجا دوتا مسئله برای ما معین می کند ایه یکی اینکه ما نباید پیرو کفر باشیم در مسایل کفرشان در مسایل شرکشان نباید اطاعت از انها بکنیم در مسیر گناه گنهکاران هم از حرکت غلطشان نباید اطاعت کنیم اگر غربی ها وامریکایی ها سراغ یک مسایلی تو جامعه میروند یک ازادی های کذایی ویک بی بندباری هاو فساد و فحشا واینها دارند تو حق نداری در مسیر گناه انها بروی! یکی معنا این هست.که در مسیر گناه انها، در مسیر کفر انها حق نداری قدم برداری انها راه کفر را انتخاب کردن راه گناه را انتخاب کردن وراه فسق وکناه در مسیر تو نیست وهر چیزی که اسلام ان را إِثِم وگناه می داند تو حق نداری اطاعت کنی یعنی مسیر خودتو باید بروی فَاصْبِرْ لِحُكْمِ رَبِّكَ (1) به معنای اینکه اطاعت بکنی یک وقت این هست که چون انها حالا این ممکنه ادم های مثلا فرض کنید که مسلمان هم باشند یا ادم های بد راهه باشند که ما را دعوت به بدی ها بکنند قران می گوید نکنید در بدی های اونها هیچ وقت متابعت کنید ممکنه هر جوری هم میخواهند باشند آثِماً ان کسی که گنهکاراست ومسیر گناه را پیش گرفته تو حق نداری تو مسیر گناه انها بروی واطاعت کنی حالا ممکنه مسلمان هم باشه ممکنه حاکمی هم باشه تو حق نداری دنبال ان گناهی که انها میروند وخطایی که انها میکنند تو حرکت کنی این یک تعبیره یا دنبال کفری که انها میروند حق نداری بروی این یک معناست .یک معنا این هست که بگوییم نه آثِماً اصلا گنهکار انسانی که گنهکاراست و انسانی که کافره تو حق نداری ازاو تبعیت کنی چون انسانی که فاسق است انسانی که گنهکاراست چون مقید نیست وچون که براش مهم نیست کار خوب وبد تو حق نداری پیروی او کنی واز انها هم حق نداری استفاده کنی ودر مسیر اطاعت نباید بکنی می گوید این وصف مشعر به علیت باشد لا تُطِعْ مِنْهُمْ آثِماً (1) مثل اینه که بگوییم اَکرِم عالماً؛ اکرام بکن عالمی را این می گویند که تعلیق حکم بر وصف مشعربه علیّت است بقول ما طلبه ها، یک چیزی که در واقع حکمی رو که معلق کنیم بر یک صفتی می گویند این صفت معناش این می شود که به این دلیل حکم صادر شده است.اگر گفتن ادم سیگاری رو احترامش نکن معناش این می شود که احترام نکردنش بخاطر سیگاری بودن او هست اگر گفتندآدم عالم را اکرام بکن پس معلوم می شودکه احترام به خاطر علیّت آن است که می فرماید: وَ لا تُطِعْ مِنْهُمْ آثِماً أَوْ كَفُوراً(1) بخاطر اینکه او گنهکاراست اطاعتش نکن برای خاطراینکه او کفوراست اطاعتش نکن ! این ایه چنین دقتی رابه ما می فهماند: فَاصْبِرْ لِحُكْمِ رَبِّكَ (1) صبر داشته باش در مقام اجرای حکم پروردگارت وَ لا تُطِعْ مِنْهُمْ آثِماً أَوْ كَفُوراً(1) حق نداری که اطاعت بکنی از انسانهای آثِماً و كَفُور نه اطاعت بکنی در مسیر گناهشان وکفرشان نکن و همچنین اگر همگنهکار باشند و فسق و فجور داشته باشند به همین دلیل هم تو نباید توجه داشته باشی وازانها اطاعت کنی و مسیر خود را بروی!پس فَاصْبِرْ لِحُكْمِ رَبِّكَ وَ لا تُطِعْ مِنْهُمْ آثِماً أَوْ كَفُوراً (1)صبر کن در مقام اجرای حکم پروردگارت مقاوم باش وَ لا تُطِعْ مِنْهُمْ آثِماً أَوْ كَفُوراً(1) حق نداری از انهایی که گنهکارند وعاصمند حق نداری اطاعت بکنی وهمچنین کفور از انسانهایی که کافر هستنند حق نداری اطاعت بکنی باید با حکم پروردگارت باشی این یک دستور خیلی عجیبی است برای ماها که باید این را بدانیم که قران را خدا برای ما نازل فرموده به ما دستور کار هم داده ما هم باید در مسیر پیاده کردن این قران صبر کنیم و مقاومت کنیم بایستیم فَاسْتَقِمْ‏ كَما أُمِرْتَ (2) استقامت کنیم و بایستیم و اطاعت از خواسته های اجانب خواسته های فاسقان و فاجران و کافران نباید داشته باشیم گرچه خیلی چیزارو ممکنه کار شکنی بکنند اما فَاصْبِرْ(1) صبرکن باید پیامبر صبر کنی مقاومت کنی تا به اون نقطه اصلی انشاءالله برسی!
امیدوارم خدای متعال به ما توفیق بدهد که بتوانیم چون درباره ی روزه هم هستش ونزدیک ماه رمضان هستیم در قران که دارد وَ اسْتَعِينُوا بِالصَّبْرِ وَ الصَّلاةِ وَ إِنَّها لَكَبِيرَةٌ إِلاَّ عَلَى الْخاشِعِينَ (5) خدای متعال دستور میدهد که وَ اسْتَعِينُوا بِالصَّبْرِ وَ الصَّلاةِ (5) همیشه استعانت بگیرید از صبر واز نماز برای پیشرفت إِنَّها لَكَبِيرَةٌ إِلاَّ عَلَى الْخاشِعِينَ (5) برای پیشرفت از دو عامل باید استفاده بکنیدیک صبر و یکی نماز که برپا داشتن نماز و حفظ نماز به انسان مقاومت می دهد به انسان را با خدا اشنا میکند یکی صبر است کمک بگیرید در مسیر از صبر که بعضا صبر رامعنا در برخی روایات که از روزه است روزه هم ایام ماه مبارک رمضانه انشاءالله که ما موفق بشویم که روزه را بگیریم وعظمت ماه مبارک رمضان رو حفظ بکنیم انشاءالله خدای متعال پایداری ومقاومت وصبر را و همچنین قرب به خودش را در مقام اجابت دعا همه مارو در ان مسیر موفق بدارد انشاءالله موفق باشید. والسَّلام عَلَیکُم وَ رَحمَهُ الله
حضار"صلوات

 

نكته‏ها:

در اینجا دو نکته جالبی که اینجا هست اینکه می گوید: قران را پیامبر(صلی الله علیه وآله) ما برای تو فرستادیم تو باید همین قران را پیاده کنی ودر مسیر پیاده کردن حکم خدا باید صبر کنی واز هیچ چیز نترسی از دشمنی ها نترسی از محاصره اقتصادی نترسی.

 

در این دو نکته جالب در اینجا اینکه می گوید:

1. إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنا عَلَيْكَ الْقُرْآنَ تَنْزِيلاً (23) تاکید می کند  بر اینکه ای پیامبر(صلی الله علیه وآله) این ما بودیم که قران را برای تو نازل کردیم.

اینجا تاکید به خاطر آن است که همه مسلمانان وهمه عالم بدانند این قران گفته های خود پیامبر(صلی الله علیه وآله) نیست. و یا تصور نکنند پیامبر(صلی الله علیه وآله) این آیات را به مناسبت هایی از کتابهای قبلی تورات وانجیل وشعرای عرب استخراج نموده است. چون همه اینها را نسبت به پیامبر(صلی الله علیه وآله) می گفتند. و این چیزهایی کهدر آن زمان به پیامبر(صلی الله علیه وآله) نسبت می دادند.بنابراین قران حتما فرستاده خداست حرف دیگران نیست و کس دیگری درآن دخالت ندارد و سخن خداوند متعال است.

 

 

 

2.فَاصْبِرْ لِحُكْمِ رَبِّكَ وَ لا تُطِعْ مِنْهُمْ آثِماً أَوْ كَفُوراً (24)

الف) ای پیامبر(صلی الله علیه وآله) تو باید همین قران را پیاده کنی ودر مسیر پیاده کردن حکم خدا باید صبر کنی واز تهدیدها ودشمنی ها و از محاصره اقتصادی نترسی. و اگر تو را با وعده های دنیایی مانند: پول ، خانه ، ریس قبیله ، ریس خانه خدا و... تطمیع می کنند باید صبر کنی .در حکم پروردگارت باید صبرواستقامت کنی.

امام (رحمةُ الله علیه) با الگوگیری از پیامبراکرم (صلی الله علیه وآله) وقرآن کریم خیلی خوب این دستوررا اجرا کرد که باعمل به این دستورد ر تربیت وبیداری جامعه اسلامی  کوشید وبااخلاص و ارتباط با خدا انسانهایی را تربییت کرد که مقاومت وایستادگی کردند والآن در مقابل حمله های وهجمه های دشمن و مشکلات و موانعی راکه بر سر راه پیشرفت انسان وپیاده شدن احکام قران ایجاد می کند مقاومت می کنند.

 

ب)لا تُطِعْ مِنْهُمْ آثِماً أَوْ كَفُوراً(1)

اینکه آثِماً انسانی که گنهکاراست و كَفُوراً انسانی که کافراست. ای پیامبر(صلی الله علیه وآله) تو حق نداری ازاو تبعیت کنی و درکارها استفاده کنی، چون انسانی که فاسق است وگنهکاراست مقید نیست و کار خوب وبد برایش مهم نیست.

 این یک دستور بسیار مهمی است برای ما مخاطبان قرآن که بدانیم  قران را خدا برای ما نازل فرموده است و به ما دستور داده،تا از خداوند اطاعت کنیم و ما هم باید در مسیر پیاده کردن این قران صبر و استقامت کنیم.

(1) سوره الإنسان (76): آيات 23 تا 26

إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنا عَلَيْكَ الْقُرْآنَ تَنْزِيلاً (23) فَاصْبِرْ لِحُكْمِ رَبِّكَ وَ لا تُطِعْ مِنْهُمْ آثِماً أَوْ كَفُوراً (24) وَ اذْكُرِ اسْمَ رَبِّكَ بُكْرَةً وَ أَصِيلاً (25) وَ مِنَ اللَّيْلِ فَاسْجُدْ لَهُ وَ سَبِّحْهُ لَيْلاً طَوِيلاً (26)

ترجمه:23- مسلما ما قرآن را بر تو نازل كرديم.

24- پس در (تبليغ و اجراى) حكم پروردگارت شكيبا باش، و از هيچ گنهكار و كافرى از آنان اطاعت مكن.

25- و نام پروردگارت را هر صبح و شام به ياد آور.

26- و در شبانگاه براى او سجده كن، و مقدارى طولانى از شب، او را تسبيح گوى.

(2) سوره هود: آيه 112

فَاسْتَقِمْ‏ كَما أُمِرْتَ‏ وَ مَنْ تابَ مَعَكَ وَ لا تَطْغَوْا إِنَّهُ بِما تَعْمَلُونَ بَصِيرٌ

ترجمه:بنا بر اين همانگونه كه فرمان يافته‏اى استقامت كن همچنين كسانى كه با تو به سوى خدا آمده‏اند و طغيان نكنيد كه خداوند آنچه را انجام مى‏دهيد مى‏بيند.

(3)سوره الشورى : آيه 15

فَلِذلِكَ فَادْعُ وَ اسْتَقِمْ كَما أُمِرْتَ‏ وَ لا تَتَّبِعْ أَهْواءَهُمْ وَ قُلْ آمَنْتُ بِما أَنْزَلَ اللَّهُ مِنْ كِتابٍ وَ أُمِرْتُ لِأَعْدِلَ بَيْنَكُمُ اللَّهُ رَبُّنا وَ رَبُّكُمْ لَنا أَعْمالُنا وَ لَكُمْ أَعْمالُكُمْ لا حُجَّةَ بَيْنَنا وَ بَيْنَكُمُ اللَّهُ يَجْمَعُ بَيْنَنا وَ إِلَيْهِ الْمَصِيرُ

ترجمه:تو نيز آنها را به سوى اين آئين واحد الهى دعوت كن، و آن چنان كه مامور شده‏اى استقامت نما، و از هوا و هوسهاى آنان پيروى مكن، و بگو: به هر كتابى كه از سوى خدا نازل شده ايمان آورده‏ام، و مامورم در ميان شما عدالت كنم، خداوند پروردگار ما و شما است، نتيجه اعمال ما از آن ما است و نتيجه اعمال شما از آن شما، خصومت شخصى در ميان ما نيست، و خداوند ما و شما را در يك جا جمع مى‏كند، و بازگشت همه به سوى او است.

(4) نور الثقلين جلد دوم صفحه 334.

شَيَّبَتنى سُورَةُ هُودٍ

ترجمه: سوره هود مرا پير كرد"!

(5)سوره البقرة (2): آيه 45

وَ اسْتَعِينُوا بِالصَّبْرِ وَ الصَّلاةِ وَ إِنَّها لَكَبِيرَةٌ إِلاَّ عَلَى الْخاشِعِينَ

ترجمه:از صبر و نماز يارى جوييد (و با استقامت و كنترل هوسهاى درونى و توجه به پروردگار نيرو بگيريد) و اين كار جز براى خاشعان گران است.

 

يکشنبه ٨ شهريور ١٣٩٤ - ١٣:٢٨