خطبه های نماز جمعه یزد17 دیماه 95 یزد

خطبه اول:

السَّلامُ عَلَیکُم وَ رَحمَةُ الله

اَعوذُ بِاللهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیمِ   

بِسمِ اللهِ الرَّحمنِ الرَّحیمِ

اَلحَمدُلِلّهِ رَبِّ العالمینَ بارئِ الخَلائقِ اَجمعینَ وباعِثِ الأنبیاءِ وَ المُرسَلینَ الَّذی خَلقَ الخلائِقَ بقدرتِهِ وَنَشَرَ الرِّیاحَ بِرَحمَتِهِ وَ وَتَّدَ بِالصُّخُورِ مَیَدانَ اَرضِهِ، نَستَعینُهُ وَ نَتَوَکَّلُ عَلَیهِ وَ نُؤمِنُ بِهِ و نَستَغفِرُهُ ثُمَّ نُصَلَّی و َنُسَلِّمُ عَلی سَیِّدِنا وَ نَبیِّنَا اَبِی القاسمِ المُصطَفی مُحَمَّدٍ (صَلَی اللهُ عَلَیهِ وَآلِهِ) وَ عَلی آلهِ الطَّیِّبنَ الطّاهِرینَ المَعصُومینَ المَکَرَّمینَ سیَّما بقیةِ اللهِ فِی الأَرَضینَ رُوحی وَاَرواحُ العالَمینَ لِتُرابِ مَقدَمِهِ الفِداهُ.

 سفارش به تقوی 

اُوصیکُم وَنَفسی عِبادَ اللهِ بِتقوَی اللهِ وَلُزُومِ اَمرِهِ.

قالَ اللهُ تبارکَ وتَعالی فی مُحَکمِ کِتابِهِ:

يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَ لْتَنْظُرْ نَفْسٌ ما قَدَّمَتْ لِغَدٍ وَ اتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ خَبِيرٌ بِما تَعْمَلُون‏.(1)

در خطبه اول؛ خودم و شما را به تقوی و پرهیز از گناه سفارش می کنم.

یکی از عواملی که انسان را عقب نگه می دارد و انسان را به گمراهی و ذلالت می کشاند در زندگی انسان متحیر و بی تکلیف می کند مسئله ی غفلت و فراموش کردن هدف از زندگیست.و فراموش کردن تکلیف است که نتیجه ای فراموشی خدا درزندگی انسان است.

اگر خالق ما و خدای متعال حضور نداشته باشد، در دل و قلب و روح ما جایگاهی را برای حضور خدای متعال درست نکنیم؛_ فطرت ما خدایی است سرشت ما خدایی است همه ذرات وجود ما زمزمه شان خدایی است._ اما اگر ما فراموش بکنیم غفلت بکنیم این زمزمه و ندای فطرت به آن توجه نکنیم و خدا را فراموش بکنیم آنچه که برای ما در مسیر سعادت خدا قرار داده به آن نمی رسیم .

نه در زندگی دنیا موفق به سعادت می شویم، نه در آخرت جایگاهی پیدا می کنیم. و همه برنامه های زندگی بهم می ریزد. توجه کردن به چند چیز لازم است تا انسان یاد خدا را فراموش نکند. ذکر خدا را از یاد نبرد. تا سعادتمند بشود. آیه ی قرآن به ما می فرماید: مؤمنین دقت بکنید بیندیشید فکر کنید نگاه کنید یک نگاه به درون یک نگاه مقایسه ای یک نگاه سنجش نگاه بکنید به این که اولا اعمال و کردارتون چه جوری است بعد هم این فکر را بکنید که شما برای ماندن در این دنیا خلق نشده اید شما برای یک جایگاه بزرگ ماندنی همیشگی که عظمت او را بزرگی او را فقط خدا می داند و صاحب او هم خداست همه هم در نزد پروردگار و در کنف پروردگار باید باشیم فکر آنجا را داشته باشید.

در این آیه دو تا سفارش می کند یک اینکه تقوی داشته باشید. خود نگه دار باشید و در مقابل وسوسه های شیطان خود را حفظ کنید. مراقب اعمالتان باشید. مراقب گفتارتان باشید. اعمال و رفتارتان خلاف و گناه نباشد. اتَّقُوا اللَّه‏ (1) تقوی پیشه کنید سفارش به تقوی هم برای همین است. وَ لْتَنْظُرْ نَفْس‏ (1) هر کسی دقت کند اعمال کردارش چگونه است. وَ لْتَنْظُرْ نَفْسٌ ما قَدَّمَتْ لِغَد (1) چه چیز برای فردای خودش می خواهد بفرسد چی کار می خواد بکند در قیامت که زندگی ابدی است چه چیز برای خودش می خواهد بفرستد چه کار کرده که آنجا زاد و توشه اش باشد. آنجا ابزار رشدش باشد. آنجا بتوند ترفیع درجات پیدا کند. آنجا قرینش باشد. آنجا همراهش باشد. آنجا جایگاهش باشد. وَ اتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ خَبِيرٌ بِما تَعْمَلُونَ.(1) در آیه دو بار به تقوی سفارش می کند تقوی پیشه کنید اعمال و کردارتان را براساس ایات خدا تنظیم کنید زیرا خدای متعال آگاه است به آن چیزی که شما انجام می دهید.

 این آیه به ما این سفارش را می کند که مبادا خدا را در اعمال و کردارت فراموش کنی! مبادا اعمال و کردارت بر اساس غفلت و بی توجهی باشد! بعد نتیجه اعمال و کردار اگر فراموش کنیم، اگر دنبال هدف نباشیم، نتیجه اش این می شود که از رحمت خدا و توجه خدا هم ما در واقع محروم بشویم.

 

در این آیه سوره طه می فرماید: وَ مَنْ‏ أَعْرَضَ‏ عَنْ ذِكْرِي فَإِنَّ لَهُ مَعِيشَةً ضَنْكاً (2) کسی که مرا فراموش کند از ذکر و یاد من غافل بشود. کسی که از ذکر من یاد من را فراموش کند غفلت داشته باشد یادش نباشد من هستم یادش نباشد که من می بینم یادش نباشد که من خبر دارم یادش نباشد که خدا پاداش می دهد یادش نباشد که رضایت خدا را باید در نظر بگیرد. وَ مَنْ‏ أَعْرَضَ‏ عَنْ ذِكْرِي فَإِنَّ لَهُ مَعِيشَةً ضَنْكاً (2) در واقع دو تا نتیجه بسیار بد دارد. کسی که از خدا ویاد خدا غفلت کند. یکی این است در دنیا و زندگیش دردسر دار خواهد بود باید با مشکلات دست و پنجه نرم کند و سخت است دور ازرحمت و عنایت خدا می شود. خدا گاهی وقتها خودش را به خودش واگذار می کند و انسان هم اگر به خودش واگذار شود هیچ وقت نمی تواند گلیم خودش را از آب بیرون بکشد.

چون قدرت ندارد توان ندارد ضعیف است پس یاد خدا غفلت ازیاد خدا غفلت از دیدار خدا غفلت از اینکه خدا می بیند و غفلت ازاینکه خدا در اعمال و کردار ما حاضر است. یک نتیجه ی دنیای اش این است. نتیجه ی آخرتش بدتراست.

وَ نَحْشُرُهُ يَوْمَ الْقِيامَةِ أَعْمى‏ (2) این اشخاصی که یاد خدا را فراموش کردند و خدا را فراموش کرده باشند روز قیامت ما آنها را کور و نابینا محشور می کنیم. چطور روز قیامت انسان نابینا محشور می شود؟ خودش هم اعتراض می کند می گوید: قالَ رَبِّ لِمَ حَشَرْتَنِي أَعْمى‏ وَ قَدْ كُنْتُ بَصِيرا (2) خدای چرا مرا نابینا در قیامت محشور کردی؟! من که در دنیا چشم داشتم بینایی داشتم چرا ؟! این نتیجه ی عملکرد ماست.

 بعد خدا جواب چی می دهد در اینجا جواب خدا این است قالَ كَذلِكَ أَتَتْكَ آياتُنا فَنَسِيتَها وَ كَذلِكَ الْيَوْمَ تُنْسى‏(2) این نابینای که می گوییم روز قیامت است ممکن است که چشم داشته باشد اما چشمش رحمت خدا را نبیند اهل البیت (علیهم السلام) و اولیای خدا را نبیند و بندگان صالح خدا را نبیند و همه اش دیدش در عذاب دردها و دردناکی ها باشد محروم می شود. چشم دارد اما نمی بیند. بعضی ها روزقیامت دنیا هم همین طور هستند. لَهُمْ أَعْيُنٌ لا يُبْصِرُونَ‏ بِها (3) چشم دارند اما نمی بینند. َ لَهُمْ آذانٌ لا يَسْمَعُونَ بِها (3) گوش دارند اما نمی شنوند. لَهُمْ قُلُوبٌ لا يَفْقَهُونَ بِها (3) قلب دارند اما فهم ندارند. چرا؟ برای اینکه در دنیا هم چشم دارد، می بیند که همسایه اش امروز و افتاد مرد و آن جوان این طور شد و مرد، می داند این یکی چطور شد ان یکی چطور شد. اما این چشمش نمی بیند گوشش نمی شنود تنبیه نمی شود، تنبه(آگاهی) پیدا نمی کند. خانواده ای می بیند که پدرش و یا این یکی و آن یکی فوت کرد؛ با گریه و زاری سر قبرش می آید اما بی حجاب می آید باز گناه می کند باز فکر چیز دیگراست این چشم دارد اما از این دیدن ها عبرت نمی گیرد. غفلت می کنیم از خیلی چیزها که باید عبرت بگیریم.

 آیه قرآن این را می گوید:كَذلِكَ‏ أَتَتْكَ‏ آياتُنا (2) عزیزم در دنیا ایات و نشانه های ما آمد اما تو فراموش کردی! فَنَسِيتَها (2) چقدر آیه ی قرآن برات خوندم چقدر نصیحتت کردم چقدر در دنیا مشکلات را دیدی، چقدر عنایت خدا را دیدی و باور نکردی و عمل نکردی، چقدر پیامبران گفتند تو باز گوش نکردی! خدا را فراموش کردی! دستت به گناه آلوده شد اما فکرت نبود که خدا دارد می بیند چشمت به گناه آلوده می شود اما نمی بینی؛ و فکر نمی کنیم که ما خدا دارد می بیند حیا کنیم گناه می کنیم معصیت می کنیم نمی فهمییم که خدا  دارد می بیند در محضر خدا نباید گناه کنیم ما بنده خداییم.

 این كَذلِكَ‏ أَتَتْكَ‏ آياتُنا فَنَسِيتَها (2) حالا که فراموش کردی كَذلِكَ الْيَوْمَ تُنْسى (2) این آیه در سوره ی طه ایه ۱۳۶ امروز فراموش می شوی روز قیامت فراموش می شوی! اگر بخواهیم مراعات کنیم باید چند چیز را مراعات کنیم که من خلاصه کنم بگویم.

 

خلاصه ی برداشت ما از این آیاتی که براتون خوندم این است که تقوی و ایمان داشتن، ایمان ثمربخش است با داشتن تقوی.

 به امید دیگران نباشید کار خیر هر کس به فکر قیامت خود باشد به امید کار خیر دیگران نباشید کسی برای خودش کار می کند برای تو کار نمی کند هر کس باید فکر خودش باشد وَ لْتَنْظُرْ نَفْسٌ ما قَدَّمَتْ (1) خودش ببیند چه کار می کند بدیهای خودش را ببیند محاسبه نفس کنیم برنامه ریزی کنیم که دقت بکنیم اگر امروز دقت نکنیم فرداپیش خدا شرمنده می شویم محاسبه کنیم. از کردار حساب بکشیم می دانی چطور می شود روز قیامت  این آیه می گوید: يَوْمَ يَنْظُرُ الْمَرْءُ ما قَدَّمَتْ‏ يَداه‏ (4) روز قیامت وقتی نامه اعمال انسان را می دهند. يَوْمَ يَنْظُرُ الْمَرْءُ ما قَدَّمَتْ‏ يَداه‏ (4) چیزهایی که برای خودش فرستاده با دستاش انوقت می گوید:يَقُولُ الْكافِر (4)کافر چه می گوید: يا لَيْتَنِي كُنْتُ تُراباً (4) منی که کفران نعمت خدا کردم من که فراموش کردم من که گناه کردم من که کفر ورزیدم ان جا وقتی اعمالش را می بیند می گوید: يا لَيْتَنِي كُنْتُ تُراباً (4) ای کاش خاک بودم و اینجا نیامده بودم و این اعمالم را توی خاک بودم کاشکی بودم در نیامده بودم عاقبت نگری آینده اندیشی، لازمه ی ایمان است آینده نگر باشیم .امیدوارم خدای متعال به ما توفیق عنایت فرماید تا بتوانیم یک مقداری تکلیف خود را بشناسیم و دقت کنیم ان شاءالله عاقبت ما بخیرباشد.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ‏

قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ (1) اللَّهُ الصَّمَدُ (2) لَمْ يَلِدْ وَ لَمْ يُولَدْ (3) وَ لَمْ يَكُنْ لَهُ كُفُواً أَحَدٌ (4)

ترجمه: بنام خداوند بخشنده مهربان

 1- بگو: خداوند يكتا و يگانه است.

2- خداوندى است كه همه نيازمندان قصد او مى‏كنند:

3- نزاد و زاده نشد.

4- و براى او هرگز شبيه و مانندى نبوده است.

 

خطبه دوم

بِسمِ اللهِ الرَّحمنِ الرَّحیمِ

الحَمدُ لِلّهِ رَبِّ العالَمینَ و صَلی اللّهُ عَلی سَیِّدنا ونَبیِّنا اَبی القاسمِ المُصطَفی مُحمّدٍ (صَلَي اللهُ عَلَيهِ وَ آلِهِ) و عَلی عَلیٍّ اَمیرِ المؤمنینَ و عَلی فاطمهَ سَیدهِ نساءِ العالمینَ وعَلی الحَسنِ والحُسینِ سَیدی شَبابِ اَهلِ الجَّنهِ وعَلیِّ بنِ الحُسَینِ ومحمدِ بنِ علیٍّ وجعفرِبنِ مُحمدٍ ومُوسَی بنِ جَعفرٍ و عَلیِّ بنِ مُوسَی و مُحَمَّدِبنِ عَلیٍّ وَعَلیِّ بنِ محمَّدٍ والحَسَنِ بنِ عَلیٍّ وَمَولانا صاحبَ الزَّمان(عجَّلَ الله تعالی فرجه) اللّهُمَّ صَلِّ عَلَیهِ وعَلَیهِم بِأَفضَلِ صَلَواتِک وَ بارِک عَلَیهِم بِأَفضَلِ بَرِکاتِک.

در خطبه ی دومم چند نکته را تذکر دهم.

تبریک به مناسبت ولادت امام حسن عسکری (علیه السلام). بیان سیره امامتی ایشان.

 یکی اینکه ولادت امام حسن عسکری (علیه السلام) بنابر روایتی ۸ ربیع است و ولادت این بزرگوار خدمت همه شما تبریک می گویم امام حسن عسکری(علیه السلام) نمی توانم آن درباره ایشان صحبت بکنم عظمتش بزرگیش و زبانزد خاص و عام بوده است دوران امام حسن عسکری(علیه السلام) در دوران سه تا از این ظالمان بنی عباس بوده است و هر کدام به نحوی ظلم کردند سنشان هم می دانید امام حسن عسکری(علیه السلام) در سن ۲۸ سالگی به شهادت رسیدند و دوران خفقان و درسامرا تحت پوشش نظامی ها و خلفای بنی عباس ان گرفتاریها که می دانستند که فرزندی متولد می شود که ازاین انسان که همه ی آن چه آنان دارند بهم می ریزد و لذا خیلی حساس بودند مراقبت بودند ایشان صاحب فرزند نشود. جاسوس های داشتند که میفرستادند و حساس بودند که ایشان در جامعه رشد پیدا نکند بالعکس این قصه آنچه خدا می خواست امام حسن عسکری(علیه السلام)  با این که کم بیرون می آمد و نمی ذاشتند اما وقتی که بیرون می آمد تمام صغیر و کبیر و کوچک و بزرگ همه در کوچه صف می کشیدند که امام (علیه السلام) را ببینند و اروز می کردند که ببینند او را در آن زمان مسیحیان که خیلی ارتباط برقرار کرده بودندو همچنین دیگران که با ایشان ارتباط داشتند. امام حسن عسکری(علیه السلام) چون می دانست بعد از خودش دوران غیبت است در همان فشاری که داشت در همان محدودیتی که بود. وکلا را معین کرد خودش در ممالک اسلامی افرادی را گمارد که ارتباط شیعیانش با همدیگر قطع نشود برنامه ریزی کرد یک سلسله حرکت داشت و در آن محدودیتی که داتش باز وکلایی را معین کرد برای خودش در ممالک اسلامی افرادی گمارد تا ارتباط شیعیانشان با همدیگر قطع نشود برنامه ریزی کرد یک سلسله حرکتهایی که امام صادق(علیه السلام) هم شروع کرده بود ایشان تکمیل کرد برای خاطری که زمان غیبت شیعیانش بی پناه نباشند غیر مرتبط نباشند و امام (علیه السلام) آن حرکات را بزرگ داشت.

 

عزت برای خدا و بندگان خدا، و ذلت برای دشمنان خدا.

روایتی را از امام حسن عسکری(علیه السلام) می خوانم این روایت خیلی عجبیب هست. می فرماید: ما أقْبَحَ بِالْمُؤْمِنِ أنْ تَكُونَ لَهُ رَغْبَةٌ تُذِلُّهُ‏(5) چیزی که بر مومن خیلی قبیح است اینکه: اشتهاء و آروز کند و دنبال چیزی باشد که او را به ذلت می کشاند. خدا مؤمن را عزیز خلق کرده است. خداوند هم می خواهد ملت مومن عزیزباشد. نمی خواهد ذلیل باشد. می خواهد عبد خدا باشد نه عبد دیگران، می خواهد  تحت رحمت و کنف الهی باشد چون خدا عزیزش کرده است وَ لِلَّهِ الْعِزَّةُ وَ لِرَسُولِهِ‏ وَ لِلْمُؤْمِنِينَ‏ (6) در آیه دیگرمی فرماید: الْعِزَّةَ فَلِلَّهِ الْعِزَّةُ جَمِيعاً (6) همه عزت ها مال خداست بالاخره اگر پیامبر(صلی الله علیه وآله) عزت دارد مومنین هم عزت دارند همه اش مال خداست. اما عزت خدا به انسان داده است. اگر کسی کاری بکند یا چیزی را بخواهد حرکتی بکند که باعث ذلت باشد امام حسن عسکری (علیه السلام) می فرماید: این بدترین چیز است قبیح ترین چیز برای مؤمن است حالا این ذلت گاهی از اوقات گناه می کند معصیتی می کند کاری می کند که خودش را به ذلت بکشاند گاهی وقتها دنبال کارهایی که او را به ذلت می کشاند گاهی وقتها می رود سراغ جاهایی که او را ذلیل می کنند مثل تمسک جستن به آمریکا و انگلیس و غربیها و شرقیها و اینها رفتن سراغ اینها رغبت کردن توجه به اینها و از اینها کمک خواستن اینها چون نگاهشان نگاه دیگری است انسان را ذلیل می کند انسان را کوچک می کند. چون انسان ذلیل می شود خدا دوست ندارد.

 ببینید این عربستان سعودی چطور باید مطیع آمریکا باشد. چطور باید حرف آنان را گوش کند یا آن کشورهای دیگر که هر چه به او بگویند باید بگوید چشم! دلارهاش را بگیرند میلیاردها دلار بگیرند آهن پارها را به صورت سلاح او بدهند بعد هم بگویند: اینجا این کار را بکن، این کار را نکن، اگر یک روزی نگران بودند که ایا چه کسی در اننتخابات رییس جمهوری آمریکا می خواهد پیروز شود؟ ایا زیر بال ما را می گیرد آیا ما را رها می کند؟ آیا ما را دارد؟ ندارد؟ رها می کند ناراحتند چرا؟ چون ذلیلند عزتشان را غیر خدا می بینند حالا میروند پول دلارها خرج می کنند به ستاد انتخاباتی فلان کس که ان بیاید ان بیاد سر کار تا باهاش رفیق شوند بعد یک دفعه او هم نمی شود پولایشان، دلارهایشان می رود و دوباره می مانند باید التماس این یکی بکنند .

 

امام(رَحمَةُ الله عَلَیه)  می فرماید: بابا نکنید این کارها را!..  این حرکتهایی که شما را ذلت می کشاند شما را به بردگی می کشاند شما را اسیر خودش می کند نکنید!..

 انقلاب امام (رَحمَةُ الله عَلَیه) همین بود که از ذلت ها در بیاید. در روایت دارد: مؤمن همه اختیار دارد اما اختیاری که خودش را ذلیل کند ندارد خدا به او اجازه نداده، تو حق نداری کاری کنی که خودت را ذلیل باشی.

استقامت وپایداری در مسیر حق مؤمن را به هدف عالی می رساند.

عجیب است الان  ما و در کارهایی که ما داریم ، دنیا و این آمریکاییها می خواهند به این کشورهای اسلامی به مسلمانان به دین به ایمان به انقلاب ما به چشم حقارت به ما نگاه کنند. ما باید هوشیار باشیم باید بیدار باشیم عزت و کرامت خود را حفظ کنیم خدا گفته است اگر عزت می خواهی بیا پیش خدا الْعِزَّةَ فَلِلَّهِ (6) توکل به خدا کن. قرآن می فرماید: وَ اصْبِرْ وَ ما صَبْرُكَ‏ إِلاَّ بِاللَّهِ ‏(7) صبر کن صبرت برای خدا باشد. عبارت دیگر امام حسن عسکری (علیه السلام) این است:من مَنْ‏ رَكِبَ‏ ظَهْرَ الْبَاطِلِ نَزَلَ بِهِ دَارَ النَّدَامَةِ. (8) اگر کسی مرکب باطل سوار بشود او را در فرودگاه پشیمانی پیاده می کند. اگر شما هواپیمای ظالم سوار شوید یا مرکبی که باطل هست به سراغش بروید شما را به فرودگاه پشیمانی می برد آنجا پیاده ات می کند نکن سراغ باطل نرو تا پشیمان نشوی اعتماد به باطل نکنیم تا پشیمان نشویم اعتماد به خدا بکنیم.

 خدا می فرماید وَ لا تَهِنُوا وَ لا تَحْزَنُوا (9) سست نشوید ناراحت نشوید. أَنْتُمُ‏ الْأَعْلَوْنَ‏ إِنْ‏ كُنْتُمْ‏ مُؤْمِنِين‏ (9) شما بالایید اگر مومن باشید. مومن باشید، توکل به خدا بکنید، صبر بکنید، از این تحریمها از این تهدیدها از این چیزهایی که دنیا برای ما با بصیرت از کنارش رد شویم نگاه بکنید اما نترسید سست نشوید بنده ی دنیا نشوید بنده ی این ابر قدرت ها نشید بنده خدا شوید. خدا می  گوید: إِنْ‏ كُنْتُمْ‏ مُؤْمِنِين‏ (9) آیه دیگر هم می گوید: اگر شما استقامت بکنید؛ بگویید خدای ما هست وخدا با ماست و استقامت بکنید، ما به شما کمک می کنیم. هیچ خوفی نداشته باشید هیچ حزنی هم نداشته باشید و آن وقت نتیجه اش می شود نه نسبت به گذشته ناراحت می شوید، ونه نسبت به آینده خوف دارید و بگویید: من خدا دارم. توکل به خدا بکنیم ملت و دولت ما بزرگان ما همه؛ در بحرانی که الان و چندین ساله دنیا برای ما پیش آورده است و حالا هم پیش می اورد. رها نمی کند. ما دو تا راه داریم؛ یک راه که آزادی را رها کنیم، بندگی عزت را رها کنیم، بریم بنده امریکاییها بشویم. دینمان را رها کنیم، سراغ غربی ها برویم. حیثیتمان را رهاکنیم، سراغ آنها برویم. استقلال را رها کنیم، سراغ آنها برویم، مثل: سعودیها بنده زر خرید بشویم آن وقت بگویم آیا مشیتشان تعلق بگیرد که به ماها هم عنایت بکنند یا نه؟ آن هم تازه خدا می داند.

قران می گوید: لَنْ‏ تَرْضى‏ عَنْكَ‏ الْيَهُودُ وَ لا النَّصارى‏ (10) ای پیامبر(صلی الله علیه واله)اینها حتی از تو راضی نمی شوند، حَتَّى تَتَّبِعَ مِلَّتَهُمْ (10)تا اینکه مطابعت از انها بکنی! وقتی این است؛ ما دو تا راه داریم: یکی انتخاب ذلت، یکی انتخاب بندگی.

یکی انتخاب از دست دادن استقلال از دست دادن رشد از دست دادن پیشرفتها همه را رها بکنیم وسراغ انها برویم. به امید اینکه مثلا تحریم برداشته شود چه بکنند چه بکنند (تکبیر).

نسخه ای که خدا می دهد چیست؟ نسخه ی که خدای متعال می گوید چیست؟ نسخه خدا می گوید: لا تَهِنُوا وَ لا تَحْزَنُوا (9) سست نشوید ناراحتی به خود راه ندهید وَ اصْبِرُوا إِنَ‏ اللَّهَ‏ مَعَ‏ الصَّابِرِينَ‏ (11) صبر کنید أَنْتُمُ‏ الْأَعْلَوْنَ‏ (9) شما خیلی بالاتر از اینها هستید، شما مومن باشید. ان شاءالله ما و عزیزان ما بتوانیم همانطور که امام(رَحمَةُ الله عَلَیه)  ما سفارش کردند دین ماست که با ایمان و اعتقاد و تربیت دینی و اعتقاد دینی با استحکام عقیدتی و بصیرت تو جامعه بیایم چشممان را باز کنیم بصیرت داشته باشیم، مقاومت باشیم، مؤمن باشیم، وحدت داشته باشیم، در کنار هم باشیم، کمک همدیگر بکنیم، خدا هم کمک می کند مبادا ایمانمان برای خیلی چیزها از دست برود که آن وقت إِنْ‏ كُنْتُمْ‏ مُؤْمِنِين‏ (9) نباشیم، خیلی مشکل می شود. همه ی هدف حکومتی ها همه هدف ما انقلابی ها که انقلاب این هست و هدف امام(رَحمَةُ الله عَلَیه)  هم این بوده است، همه ی ما مردم و حکومت باید این باشد که تقویت روحیه ی خدایی تقویت روحیه دینی درجامعه باشد.

جوانان ما را اموزش بدهند ،بیاموزند، تزکیه به آنها یاد بدهند، ارتباط با خدا را برقرار کنند، و یک کار بکنند که آنان با خدا اشنا شوند. عزیزان جوانان ما باید فکر باشند. عزیزان من! مسیری غیر از خدا راهی درستی نیست. اگر خدارا فراموش کردیم، فراموش می شویم. کسی به دادمان نمی رسد. خدا و یاد خدا را فراموش نکنیم.

نوزده دی و بصیرت مردم در دفاع از ولایت.

در نوزده دی این بصیرت برای مردم پیدا شد. وقتی که مردم یعنی آن روزنامه کذایی نسبت به امام(رَحمَةُ الله عَلَیه) توهینی کرد. بخاطر اینکه بخواهد چه بکند، مثلا؛شخصیت امام(رَحمَةُ الله عَلَیه) را خرد بکند، موقعی که در نجف امام(رَحمَةُ الله عَلَیه) آن ا اعلامیه ها را می دادند و عظمتی در کارها بود، بعد از شهادت حاج آقا مصطفی(رَحمَةُ الله عَلَیه) هم بود که دوباره نهضت نضجی (بالا) گرفته بود خواستند آن حرکت را خاموش کنند و یک اطلاعیه در روزنامه کیهان آن زمان دادند و به امام(رَحمَةُ الله عَلَیه) یک جوری توهین کردند مردم ریختند بیرون ؛ قم شلوغ شد تظاهرات عجیب شد. مردم در این راه؛ به قول رهبری(حفظه الله)  سه چیز را داشتند. چه بصیرتشان، آگاهیشان، که ببینند دینشان در خطراست. به امام(حفظه الله)  اینطوری توهین کردند، و باید ازامامشان دفاع کنند؛ آمدند میدان، و از ولایت دفاع کردند. مثل همان نهم دی، که بصیرتشان بود.

 یکی احساس تکلیف بود که باید ما داشته باشیم در مقابل یاری دین و صبر بکنیم اقدام به موقع که انجام بدهیم سریع دشمن بفهمد و صبر بکنیم آن وقت پیروزی ما ماست این نوزده دی.

انحطاط جامعه و کشاندن جامعه به فساد و فحشا با کشف حجاب.

 هفده دی که در ارتباط با مسئله کشف حجاب بود که واقعا آن حرکتی که رضا شاه می خواست انجام بدهد یادش داده بودند آتا ترک و ترکیه و خارجی ها که گفته بودند اگر می خواهی زن ها را فرض چه بکنی، باید کشف حجاب بکنی، حجاب را ازشون برداری تا زنها را بتوانی بکشانی در خیابان بکشانی اینطرف انطرف.  وبه گوشش خوانده بودند که این حجاب مانع خیلی چیزهاست  او هم امد خواست نیت شوم انان را اجرا کند. چرا ؟ اگر حجاب به سر زنهای ما باشد شاید کرامت شان حفظ می شود. اگر حجاب به سر زنان ما باشد ارزشهاشان حفظ می ماند اگر حجاب به سر زنهای ما باشد در واقع اختلافات خانوادگی پیدا نمی کنند اگر حجاب باشد کرامتشان حفظ می شود.

 

گناه در جامعه پیدا نمی شود اختلافات نمی شود این طلاق ها زیاد نمی شود نافرمانیها نسبت به همدیگر زیاد نمی شود. چرا؟ چون زن خودش را حفظ کند کرامت خودش را حفظ بکند خانواده اش را دارد ایمانش را حفظ بکند. شیطان وسوسه نمی کنه تو جامعه دیگران وسوسه نمی شوند و این همه بلاها به سر ما نمی اید. این را می خواستند بردارند که آن هم علمای بزرگ آن زمان دقت کردند خانمهای ما، مردم ما، مقاومت کردند. و ان شاءالله امروز هم باید مقاومت بکند خانمهای ما، دختر خانماهای ما، ارزششان را حفظ بکنند کرامتشان را حفظ بکنند حیثیشان را حفظ بکنند بدانند حجاب واقعا پوشش و حجاب خود نگهداری بالاترین کرامت است.

وظیفه زن تربیت مردان بزرگ است.

 به قول حضرت امام (رَحمَةُ الله عَلَیه) که زن بالاترین تکلیف دارد زن علاوه بر اینکه می تواند در اجتماع کار بکند باید در خانه تربیت کننده ی مردان بزرگ باشد باید در خانه (را اصل) واین اداره و ... را برای خودش ارزش نبیند.

گاهی برخی کارها ضرروت دارد اما همه کارها ضرورت ندارد. باید وقتش را در خانه بگذارد و شخصیت هایی را تربیت کند که آنها جامعه را اصلاح بکنند نه اینکه بچه را رها بکنند تو خانه و پرورشگاه و کجا و کجا ،ان ها هم هر چه می خواهند به سر مغز بچه ما بیارند یا رها بکنند تو خونه اینترنت ها واین چیزها ان ها با مغز بچه ما هر کاری می خواهند بکنند دیگه این بچه را نمی شود براه اورد و تکذیب کرد. مادران مکلفند، تربیت اولاد، و بعدش می اید تو مدرسه و معلمان اگر تهذیب نکنند در واقع مقصرند اگر تربیت درست نکنند.

فرزندان ما جوانان ما خودشان به فکر باشند عاقبتشان را به فکر باشند و اعمالشان کردارشان رفتارشان خدا را فراموش نکنند که ان شاءالله امیدواریم خدای متعال به همه ما کمک کند.

اللهم انصر الاسلام والمسلمین.

واخذل الکفار و المنافقین.

اید من اید الدین.

و انصر من نصرالمسلمین.

واخذل من خذل المسلمین.

 اللهم اید و سدد واحفظ قائدنا.

اللهم طول عمره . و اکثرعزته .

خدایا به آبروی امام زمان(عَلَیهِ السَّلام) قسمت می دهیم کشور و مملکت و ایین ما و استقلال و عزت ما را در گناه خودت حفظ کن.

فرزندان ما را از هر گزند و انحرافی حفظ کن.

ایمان ما را از خدشه دار شدن حفظ کن.

امام(رَحمَةُ الله عَلَیه) عزیزما درجاتش عالی است، متعالی بفرما.

شهدای ما را متعالی کن و با شهدای کربلا محشور کن. 

پروردگارا! به عزت و جلالت رهبر معظم انقلاب در پناه خودت حفظ کن.   طول عمر و عزت وعزت عنایت بفرما.

فرج امام زمان (عَلَیهِ السَّلام) ما را نزدیک کن.

باران رحمتت را بر ما بباران.

ما را از عنایات و رحمتت محروم نکن.

امام زمان (عَلَیهِ السَّلام) ما را به فریادمان برسان . ما را از یاورانش قرار بده.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ‏

قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ (1) اللَّهُ الصَّمَدُ (2) لَمْ يَلِدْ وَ لَمْ يُولَدْ (3) وَ لَمْ يَكُنْ لَهُ كُفُواً أَحَدٌ (4)

ترجمه: بنام خداوند بخشنده مهربان

 1- بگو: خداوند يكتا و يگانه است.

2- خداوندى است كه همه نيازمندان قصد او مى‏كنند:

3- نزاد و زاده نشد.

4- و براى او هرگز شبيه و مانندى نبوده است.

وَالسَّلامُ عَلَیکُم وَ رَحمَةُ اللهِ وَ بَرَکاتُه.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

پی نوشت:

 

(1) سوره الحشر (59): آيه 18

يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَ لْتَنْظُرْ نَفْسٌ ما قَدَّمَتْ لِغَدٍ وَ اتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ خَبِيرٌ بِما تَعْمَلُون‏.

ترجمه: سرانجام كار آنها اين شد كه هر دو در آتش دوزخند، جاودانه در آن مى‏مانند، و اين است كيفر ستمكاران!

سوره طه (20): آيه 124 تا 126

وَ مَنْ‏ أَعْرَضَ‏ عَنْ ذِكْرِي فَإِنَّ لَهُ مَعِيشَةً ضَنْكاً وَ نَحْشُرُهُ يَوْمَ الْقِيامَةِ أَعْمى‏ (124) قالَ رَبِّ لِمَ حَشَرْتَنِي أَعْمى‏ وَ قَدْ كُنْتُ بَصِيراً (125) قالَ كَذلِكَ أَتَتْكَ آياتُنا فَنَسِيتَها وَ كَذلِكَ الْيَوْمَ تُنْسى‏ (126)

 و هر كس از ياد من روى‏گردان شود زندگى تنگ (و سختى) خواهد داشت، و روز قيامت او را نابينا محشور مى‏كنيم.

مى‏گويد: پروردگارا! چرا مرا نابينا محشور كردى؟ من كه بينا بودم!.

مى‏فرمايد: اين بخاطر آن است كه آيات من به تو رسيد و آنها را فراموش كردى‏، امروز نيز تو فراموش خواهى شد!

 

(3) [سوره الأعراف (7): آيات 179 تا 181]

وَ لَقَدْ ذَرَأْنا لِجَهَنَّمَ كَثِيراً مِنَ الْجِنِّ وَ الْإِنْسِ لَهُمْ قُلُوبٌ لا يَفْقَهُونَ بِها وَ لَهُمْ أَعْيُنٌ لا يُبْصِرُونَ‏ بِها وَ لَهُمْ آذانٌ لا يَسْمَعُونَ بِها أُولئِكَ كَالْأَنْعامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ أُولئِكَ هُمُ الْغافِلُونَ.

ترجمه: به طور مسلم گروه بسيارى از جن و انس را براى دوزخ آفريديم، آنها دلها (عقلها) يى دارند كه با آن (انديشه نمى‏كنند و) نمى‏فهمند و چشمانى دارند كه با آن نمى‏بينند و گوشهايى دارند كه با آن نمى‏شنوند، آنها همچون چهار پايانند، بلكه گمراه‏تر اينان همانا غافلانند (زيرا با اينكه همه گونه امكانات هدايت دارند باز هم گمراهند).

 

(4) سوره النبإ (78): آيه 40

إِنَّا أَنْذَرْناكُمْ عَذاباً قَرِيباً يَوْمَ يَنْظُرُ الْمَرْءُ ما قَدَّمَتْ‏ يَداهُ‏ وَ يَقُولُ الْكافِرُ يا لَيْتَنِي كُنْتُ تُراباً.

ترجمه: و ما شما را از عذاب نزديكى بيم مى‏دهيم، اين عذاب در روزى خواهد بود كه انسان آنچه را از قبل با دستهاى خود فرستاده مى‏بيند، و كافر مى‏گويد:" اى كاش خاك بودم"!

 

(5) بحارالانوار، ج 75، ص 374

وَ قَالَ أَبُو مُحَمَّدٍ الْحَسَنُ الْعَسْكَرِي‏(علیه السلام):‏ ما أقْبَحَ بِالْمُؤْمِنِ أنْ تَكُونَ لَهُ رَغْبَةٌ تُذِلُّهُ‏.

ترجمه: چه قدر زشت است براى انسان با ايمان كه علائقى داشته باشد كه سبب ذلت او شود.

(6) سوره المنافقون (63): آيه 8

يَقُولُونَ لَئِنْ رَجَعْنا إِلَى الْمَدِينَةِ لَيُخْرِجَنَّ الْأَعَزُّ مِنْهَا الْأَذَلَّ وَ لِلَّهِ الْعِزَّةُ وَ لِرَسُولِهِ‏ وَ لِلْمُؤْمِنِينَ‏ وَ لكِنَّ الْمُنافِقِينَ لا يَعْلَمُونَ.

ترجمه: آنها مى‏گويند: اگر به مدينه بازگرديم عزيزان ذليلان را بيرون مى‏كنند، در حالى كه عزت مخصوص خدا و رسول او و مؤمنان است، ولى منافقان نمى‏دانند.

سوره فاطر (35): آيه 10

مَنْ كانَ يُرِيدُ الْعِزَّةَ فَلِلَّهِ الْعِزَّةُ جَمِيعاً إِلَيْهِ يَصْعَدُ الْكَلِمُ الطَّيِّبُ وَ الْعَمَلُ الصَّالِحُ يَرْفَعُهُ وَ الَّذِينَ يَمْكُرُونَ السَّيِّئاتِ لَهُمْ عَذابٌ شَدِيدٌ وَ مَكْرُ أُولئِكَ هُوَ يَبُورُ.

ترجمه: كسى كه خواهان عزت است (بايد از خدا بخواهد) كه تمام عزت براى خدا است سخنان پاكيزه به سوى او صعود مى‏كند، و عمل صالح را بالا مى‏برد، و آنها كه نقشه‏هاى سوء مى‏كشند، عذاب شديد براى آنها است و مكر (و تلاش افسادگرانه) آنها نابود مى‏شود (و به جايى نمى‏رسد).

 

(7) سوره النحل (16): آيه 127

وَ اصْبِرْ وَ ما صَبْرُكَ‏ إِلاَّ بِاللَّهِ‏ وَ لا تَحْزَنْ عَلَيْهِمْ وَ لا تَكُ فِي ضَيْقٍ مِمَّا يَمْكُرُونَ .

ترجمه: صبر كن و صبر تو فقط براى خدا و به توفيق خدا باشد، و بخاطر (كارهاى) آنها اندوهگين مباش و دلسرد مشو، و از توطئه‏هاى آنها در تنگنا قرار مگير.

 

(8) بحار الأنوار (ط - بيروت)       ج‏75       379      

وَ قَالَ أَبُو مُحَمَّدٍ الْحَسَنُ الْعَسْكَرِي‏(علیه السلام):‏ مَنْ‏ رَكِبَ‏ ظَهْرَ الْبَاطِلِ نَزَلَ بِهِ دَارَ النَّدَامَةِ.

 

(9) سوره آل‏عمران (3): آيه 139

وَ لا تَهِنُوا وَ لا تَحْزَنُوا وَ أَنْتُمُ‏ الْأَعْلَوْنَ‏ إِنْ‏ كُنْتُمْ‏ مُؤْمِنِينَ‏.

ترجمه: و سست نشويد و غمگين مگرديد و شما برتريد اگر ايمان داشته باشيد.

 

(10) سوره البقرة (2): آيه 120

وَ لَنْ‏ تَرْضى‏ عَنْكَ‏ الْيَهُودُ وَ لا النَّصارى‏ حَتَّى تَتَّبِعَ مِلَّتَهُمْ قُلْ إِنَّ هُدَى اللَّهِ هُوَ الْهُدى‏ وَ لَئِنِ اتَّبَعْتَ أَهْواءَهُمْ بَعْدَ الَّذِي جاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ ما لَكَ مِنَ اللَّهِ مِنْ وَلِيٍّ وَ لا نَصِيرٍ.

ترجمه:هرگز يهود و نصارى از تو راضى نخواهند شد تا (بطور كامل تسليم خواسته‏هاى آنها شوى و) از آئين (تحريف يافته) آنان پيروى كنى بگو هدايت تنها هدايت الهى است، و اگر از هوى و هوسهاى آنها پيروى كنى، بعد از آنكه آگاه شده‏اى هيچ سرپرست و ياورى از ناحيه خدا براى تو نخواهد بود.

 

(11) سوره الأنفال (8): آيه 46

وَ أَطِيعُوا اللَّهَ وَ رَسُولَهُ وَ لا تَنازَعُوا فَتَفْشَلُوا وَ تَذْهَبَ رِيحُكُمْ وَ اصْبِرُوا إِنَ‏ اللَّهَ‏ مَعَ‏ الصَّابِرِينَ‏ .

ترجمه: و اطاعت (فرمان) خدا و پيامبرش نمائيد و نزاع (و كشمكش) مكنيد تا سست نشوند و قدرت (و شوكت و هيبت) شما از ميان نرود و استقامت نمائيد كه خداوند با استقامت كنندگان است.

 

 

 

 

 

 

 

 

شنبه ١٨ دی ١٣٩٥     ١١:٠٨
امتیازدهی