صفحه اصلي > خطبه ها   


خطبه های نماز جمعه 19 آذرماه 95

 

خطبه اول:

السَّلامُ عَلَیکُم وَ رَحمَةُ الله

اَعوذُ بِاللهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیمِ   

بِسمِ اللهِ الرَّحمنِ الرَّحیمِ

اَلحَمدُلِلّهِ رَبِّ العالمینَ بارئِ الخَلائقِ اَجمعینَ وباعِثِ الأنبیاءِ وَ المُرسَلینَ الَّذی خَلقَ الخلائِقَ بقدرتِهِ وَنَشَرَ الرِّیاحَ بِرَحمَتِهِ وَ وَتَّدَ بِالصُّخُورِ مَیَدانَ اَرضِهِ، نَستَعینُهُ و نَستَغفِرُهُ وَنُؤمِنُ بِهِ وَ نَتَوَکَّلُ عَلَیهِ ثُمَّ نُصَلَّی و َنُسَلِّمُ عَلی سَیِّدِنا وَ نَبیِّنَا اَبِی القاسمِ المُصطَفی مُحَمَّدٍ (صَلَی اللهُ عَلَیهِ وَآلِهِ) وَ عَلی آلهِ الطَّیِّبنَ الطّاهِرینَ المَعصُومینَ المَکَرَّمینَ سیَّما بقیةِ اللهِ فِی الأَرَضینَ رُوحی وَ اَرواحُ العالَمینَ لِتُرابِ مَقدَمِهِ الفِداهُ.

سفارش به تقوی 

اُوصیکُم وَنَفسی عِبادَ اللهِ بِتقوَی اللهِ وَلُزُومِ اَمرِهِ.

قالَ اللهُ تبارکَ وتَعالی فی مُحَکمِ کِتابِهِ:

يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ حَقَّ تُقاتِهِ وَ لا تَمُوتُنَّ إِلاَّ وَ أَنْتُمْ مُسْلِمُونَ (1).

قبل از سفارشم به تقوا این مسئله را تذکر بدهم به عزیزانم که خطبه های نماز جمعه در حکم  دو رکعت نماز دارد همینطور که در نماز آرامش و صدا و صحبت نباید داشته باشیم ، در خطبه ها هم باید به خطبه ها گوش بسپاریم تا اینکه جای دو رکعت نمازی که ما کم می خوانیم خطبه ها جایگزین ان دو رکعت نماز هم بشود علاوه بر اینکه در این خطبه ها گوش دادن ان و لزوم ساکت بودن و استماع کردن ضرورت دارد.بنابراین از همه شما عزیزان هم تشکر می کنم که الحمدلله رب العالمین در نماز جمعه عنایت دارید شرکت می کنید و به این فریضه الهی توجه می کنید و این اجتماع بزرگ اسلامی و این اجتماع بزرگی که به برکت انقلاب اسلام  دوباره به دست ما رسید و احیا شد. و این را ان شاالله اهتمام می ورزید و در نماز جمعه ها شرکت می کنید.

 سفارش من به همه شما عزیزان و به خودم به تقوای الهی است و به پرهیز از گناه.

 همه ما می دانیم که ما مخلوق خدای متعال هستیم و ما در محضر خدا هستیم خدای متعال همیشه ناظر بر اعمال و کردار ماست و اعمال و کردار ما هم دست اوست نعمتهایی که داریم همه از آن اوست نعمتهایی که برای ما گذاشته است تا ما زندگی کنیم همه از ان اوست همه خلقت این اسمان و زمین و ستارگان دریاها و صحراها از قدرت اوست و برای ما خلق کرده است تا ما بنده او بشویم پس توجه داشته باشیم که هم خدا قادر و ناظر است و همه چیز ما دست خداست و عنایت و لطف خدا شامل حال ما هست و همیشه مقرون به لطف خدا هستیم.

این لطف خدا را و این عنایت خدا را قدر بدانیم ناسپاسی نکنیم گناه نکنیم اطاعت خدا را داشته باشیم مخالفت و معصیت با دستورات پروردگار نداشته باشیم.

 من امروز در خطبه اول می خواهم دو موضوع را عرض کنم یکی سفارش به تقوا و چند جمله ای درباره عید ولایت و عید مسلمین و عید به امامت رسیدن مولا و صاحب ما امام زمان علیه و الصلاه و السلام است .(صلوات)

در سفارش اولم که سفارش به تقواست به این روایت اکتفا می کنم .

 از پیامبر اکرم(صَلَی اللهُ عَلَیهِ وَآلِهِ) است که فرمود:ثَلاثٌ‏ مَنْ‏ كُنَ‏ فِيه‏ ذاقَ طَعْمَ الايمانِ(2) چون بحث قبلی من در ارتباط با ایمان و درجات ایمان بود و امروز درباره ان صحبت نمی کنم اما یک روایت درباره همین مسئله ایمان به خدا و ایمان به حق برای شما عرض می کنم. می فرماید 3 خصلت اگر در وجود شما باشد ان طعم و حلاوت و شیرینی ایمان را می توانید بچشید اگر کسی واقعا اعتقاد و ایمانش به خدا قوی باشد و از این ایمان لذت می برد و طعم ایمان در نظر او شیرین است و حلاوت دارد و شیرین است چون مطابق فطرتش حرکت می کند نظر خدای متعال را در خودش می بیند و لذت می برد. و آن سه خصلت؛ یکی اینکه مَنْ كانَ لا شَىْ‏ءَ احَبُّ الَيْهِ مِنَ اللَّهِ وَ رَسُولِهِ،(2) هیچ چیزی از خدا و پیامبرش پیش تو محبوب تر نباشد خدا محبوب اول تو باشد و معشوق اول تو باشد و هر چیزی که می خواهی از او بخواهی و اورا همیشه مد نظر داشته باشی، اگر دوست داری خدا را دوست داشته باشی، اگر محبت داری خدا را محبت داشته باشی، اگر عشق داری عشق به خدا و رسولش داشته باشی، چرا؟ چون اگر عشق و علاقه و محبت به خدا داشته باشی، دیگر سراغ چیزهای مادی نمی روی سراغ محبت و ریاست دنیا و فسادها نمی روی؛ چون خدا را دوست داری، حرف خدا و پیامبر خدا را گوش می کنی، و انسان حرف خدا و پیامبر(صَلَی اللهُ عَلَیهِ وَآلِهِ) را گوش کند خداوند قلبش را نورانی می کند و نورش را در قلب او می تاباند و خیلی از چیزها را احساس می کند و تاریکی دیگر ندارد راه را پیدا می کند و عمل می کند به دستور خدای متعال و حلاوت ایمان را می چشد. دیدید کسانی که وقتی نماز می خوانند در نماز لذت می برند و بعد از نماز شادمانند اینقدر نماز و ارتباط با خدا برایشان خوب بوده است که به خاطر این ارتباط شاد است. به عکس ممکن است بعضی ها نماز بخوانند اما اصلا این نماز در روحیه انها اثر نگذارد و خوشحال نشوند و بلکه ممکن است بگویند خوب شد ر احت شدیم اینها برای این است که انها حلاوت و شرینی ایمان و ارتباط با خدا را نمی چشند و احساس نمی کنند. چرا؟ چون محبت غیر از خدا در دل انهاست محبت دنیا در دلشان است و دستپاچه می خواهد نماز بخواند که کسی در مغازه او نیاید رد شود یا دستپاچه نماز می خواند تا یک کار دنیایی را مشغول شود و از دستش نرود یا فرضکنید محبوب های دیگری دارد که می ترسد از دستش برود و ارتباط با خدا را قطع می کند و این حلاوت ایمان را نمی فهمد. مسئله دوم این بود: وَ مَنْ كانَ لَإِنْ يُحْرَقَ بِالنَّارِ احَبُّ اليْهِ مِنْ انْ يُرتَدَّ عَنْ دِينِهِ،(2) کسانی که ایمانشان قوی باشد و اینقدر ایمان برایشان ارزش داشته باشد که اگر با اتش انها را بسوزانند این دینش را حاضر نیست از دست بدهد، اعتقادش را حاضر نیست از دست بدهد، خدا را حاضر نیست از دست بدهد، و خیلی ها ممکن است سست عنصر باشند در ایمانشان با سختی هایی که پیدا می شود فوری خدا را از دست می دهند فوری ایمانشان را از دست می دهند فوری شک برایشان پیدا می شود یا اگر صحنه ای پیدا شود که یک مقدار صحنه مناسب نباشد، ایمانش را حفظ نمی کند و ایمانش را از دست می دهد بعضی ها اینقدر در ایمان و عقیده شان محکم و استوار هستند. که اگر مثل بلال حبشی در ریگهای داغ بیاندازند و سنگهای داغ تفتیده را بر بدنش بیاندازند یا با شلاقها او را بزنند دست از خدا بر نمی دارد و به احدا احدا صدایش بلند می شود. اینچنین شخصی ایمانش را حفظ می کند در جلساتی که ممکن است  لهو و لعب و گناه برایش مهیا شود این جلسات را ترک می کند. اگر اذیتش کنند که چرا دست از این کار فساد برداشتی و برای دینش او را تنبیه بکنند،تنبیه می پذیرد. و گاهی ممکن است و یا مسولین افرادی را که علاقه به نماز دارند یا ایمانشان قوی هست و خدا را رها نمی کنند ممکن است مجازات کنند مجازات را می پذیرد اما خدا را رها نمی کند ممکن است کسی بخواهد او را فریب بدهد و ممکن است به او علاقه و عشق پیدا کرده و می خواهد او را فریب بدهد و از خدا دورش کند و ببیند که اتش جهنم و دوری ازخدا هست ترجیح می دهد که خدا را داشته باشد علاقه به خدا را داشته باشد و همه این صحنه های فساد را ترک کند و سراغ صحنه گناه نرود. یکی از جاهایی که شیرینی ایمان را انسان حس می کند زمانی است که درباره دینش استقامت داشته باشد و بایستد.

وَ مَنْ كانَ يُحِبُّ لِلَّهِ وَيُبْغِضُ لِلّهِ‏.(2)و کسی کهبرای خدا چیزی را دوست و دشمن داشتهباشد اگر دوست دارد چیزی را برای خدا و اگر دوست ندارد برای خدا اگر به کسی علاقه دراد برای خدا باشد اگر کسی دشمن خداست با او دشمن باشد برای رضای خدا دوستی و دشمنی اش برای چیزهای جزیی نباشد، برای دسته و حزب بازی و گروه بازی نباشد دوستی هایش برای رضای خدا باشد و دشمنی هایش هم برای رضای خدا باشد هر جا که خدا هست دوستی او هم هست و هر جا که خدا نیست دوستی او هم نیست. ان شاء الله امیدواریم که خدای متعال کمک کند که در این مسیر بتوانیم ایمان خودمان را حفظ کنیم.

لزوم وجود امام و حجت خدا به مناسبت آغاز ولایت و امامت امام زمان (عَلَیهِ السَّلام).

نکته دوم اینکه امروز روز به منصب رسیدن امام زمان (عَلَیهِ السَّلام) است.

می دانید که امام زمان (عَلَیهِ السَّلام) و حضرت امام حسن عسکری (عَلَیهِ السَّلام) پدرشان در سامرا سکونت داشتند و امام زمان (عَلَیهِ السَّلام) هم به طرز معجره اسایی به دنیا امدند چرا که خلفای عباسی این را می دانستند که از نسل امام یازدهم چون شنیده بودن که 12 امام هستند که همیشه هستند و و اسلام را یاری می کنند و هر کدام از ائمه  (عَلَیهِمُ السَّلام)را به نحوی به شهادت رسانده بودند. امام زمان (عَلَیهِ السَّلام) را شنیده بودند که ایشان می ماند و تاج و تخت طاغوتها را به هم می ریزد، عدالت را گسترش می دهد و حق و حقیقت را ادامه می دهدو مردم را به سرانجام مقصود می رساند طاغوتها طبعا این را نمی پذیرند اینها در صدد بر می ایند که نگذارند این ولادت انجام شود و این ولادت اگر انجام بشود حتما از بین ببرند و این مسیری که برایشان رقم می خورد را خلاص شوند و نگذارند ان منجی عالم بشریت دنیا بیاید همان کاری که فرعونیان در زمان حضرت موسی (عَلَیهِ السَّلام)می کردند انسانها را و زنهای باردار را انهایی که پسر داشتند بارشان را از بین می بردند تا موسایی به دنیا نیاید اما موسایی به دنیا امد و در دامن فرعون و بر تخت فرعون بزرگ شد و همانجا هم علیه فرعون قیام کرد اینکه خدا خواسته باشد انجام می شود ولو اینکه همه دستها و توطئه ها براین باشد که او را از بین ببرد  اما وقتی خدا چیزی را می خواهد محقق می شود. درباره امام زمان (عَلَیهِ السَّلام)هم مشیت خداست که دوازدهمین فرزند از فرزندان رسول خدا(صَلَي اللهُ عَلَيهِ وَ آلِهِ)  و حسین و زهرا (عَلَیهِما السَّلام)به دنیا بیاید و بماند و این دنیا را پر از عدل و داد کند و ان مزه زندگی اسلامی و ایمان به حق را به مردم بچشاند و مزه عدالت گشتری و جامعه متعدل و عادل را مردم بفهمند منتها زمینه های آن باید فراهم شود به همین دلیل خدا مصلحت دانست که امام منتظر در غیبت باشد نه اینکه نباشد.امام زمان(عَلَیهِ السَّلام)در کنار ما هست درهمهجای کشور ما هست در همه برنامه هایی که لازم باشد حضور دارد. در هر جایی که باید مسلمانان و شیعیان را یاری کند، یاری می کند هر جا باید به فریاد کسیبرسد به فریاد می رسد. چون حجت خدا بر زمین است چون ر اساس آنچه که برنامه شیعه هست این است که بعد از پیامبر اکرم(صَلَي اللهُ عَلَيهِ وَ آلِهِ) امامان و هادیان و معصومانی باید باشند که منتخب خدای متعال باشند تا دین و اسلام را یاری کنند و مردم را هدایت کنند و مسائل و مفاهیم قران را بیان کنند این همیشه باید باشد. انچه ما بر اساس ایات قران و روایاتی که داریم همیشه باید امامت در بین ما باشد و حجت خدا واسطه خدا و خلق در بین مردم باشد تا انچه از ناحیه خدا می اید بگیرد و به مردمابلاغ کند و هرچه از ناحیه مردم هست واسطه عروجش به سوی خدا باشد او حجت در بین خدا و خلق هست. او منفعت رسان به جامعهاست او حافظ امت است و به دستور خدای متعال و به یاری خدای متعال همه انچه امت اسلامی با ان کار دارند را رسیدگی می کند ودر کنار ما هست. بنابراین امام زمان (عَلَیهِ السَّلام)می بایست که باشد چون زمین خالی از حجت و امامت نمی تواند باشد باید در کنار ما باشد باید همیشه باشد چون در روایت و ایه قران هم هست آیات زیادی در ان زمینه هست واین ایه که می فرماید:يَوْمَ نَدْعُوا كُلَ‏ أُناسٍ‏ بِإِمامِهِمْ‏ (3) که ما همه مردم را با امامشان محشور می کنیم،لازمه اش این است که امام در همه صحنه ها و زمانها باشد و ان امام را مردم انتخاب کنند و روز قیامت او شاهد بر اعمال و کردار انها باشد. کسانی که موفق نمی شوند امام را انتخاب کنند، مسیر جدایی را می روند. و در روایت دیگر که فرمودند: «مَنْ ماتَ وَلَمْ يَعْرِفْ إمامَ‏زَمانِهِ‏ ماتَ مِيتَةً جاهِلِيَّة(4)هر کسی که بمیرد و امام زمانخود را نشناسد مرگش مرگ جاهلیت است و این هم مربوط به زمان خاصی نیست همه زمانهاست از بعد از پیامبر (صَلَي اللهُ عَلَيهِ وَ آلِهِ) تا همه زمانها هر کس به دنیا بیاید امامش را باید بشناسد واگر نشناخت به مرگ جاهلیت مرده است، و در مسیر انحراف قرارمی گیرد. بنابراین در هر زمانی باید امام باشد و هر زمانی باید انسانها امامشان را بشناسند و توجه داشته باشند که حجت خداست و حجت خدا را باید بشناسند وگرنه گمراه می شوند همین که پیامبر(صَلَي اللهُ عَلَيهِ وَ آلِهِ)  فرمود: دو چیز گران مایه را نزد شما می گذارم كِتَابَ‏ اللَّهِ‏ وَ عِتْرَتِي‏(5)کتاب خدا و عترتم اینها تا قیامت با هم هستند و جدا نمی شوند تا اینکه کسی که به این دو با هم تمسک پیدا کند گمراه نمی شود پس امامت و وصایت پیامبر(صَلَي اللهُ عَلَيهِ وَ آلِهِ)  تا اخر قیامت هست و حجت خدا باید باشد و اینها باید شاهد اعمال ما باشند هم باید مراقب دین باشند و مراقب عدم انحراف دین و مسلمین باشند هم باید شاهد نزد خدا باشند و پیشوا باشند در بهشت و راهنما باشد و همه اینها هست و جزو سنتهای الهی ما هست .هر کدام از این مباحث  بحث جداگانه می طلبد.

 و من فقط برای شاهد مطرح کردم. و اینکه بدانید؛ مسئله امامت یک فریضه ای است و از جانب خدای متعال یک لطف است که از جانب خدای متعال باید باشد و همیشه کشور و امت ما و امت اسلامی از حجت خدا نباید دور باشد و زمین از حجت نباید خالی باشد رابط بین حق و خلق باید همیشه باشد و عنایت خدا باید از طریق حجتش به مردم برسد و هیچ وقت زمین خالی از حجت نیست کسانی که امامت را نپذیرفتند و کسانی که درست معنا نمی کنند مسئله امامت را، آنها خسران می کنند و عقب می ماند عالم اسلام که اینطور متشتت شدند به این خاطر است که از عترت و امامت دست برداشتند و کتاب خدا را هم درست عمل نکردند. ان شاءالله امیدوارم موفق و موید باشید و خدای متعال ما را از بپادارندگان و زمینه سازان و به پادارندگان ظهور مهدی قرار دهد .

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ‏

قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ (1) اللَّهُ الصَّمَدُ (2) لَمْ يَلِدْ وَ لَمْ يُولَدْ (3) وَ لَمْ يَكُنْ لَهُ كُفُواً أَحَدٌ (4)

ترجمه:بنام خداوند بخشنده مهربان

 1- بگو: خداوند يكتا و يگانه است.

2- خداوندى است كه همه نيازمندان قصد او مى‏كنند:

3- نزاد و زاده نشد.

4- و براى او هرگز شبيه و مانندى نبوده است.

 

خطبه دوم

بِسمِ اللهِ الرَّحمنِ الرَّحیمِ

الحَمدُ لِلّهِ رَبِّ العالَمینَ و صَلی اللّهُ عَلی سَیِّدنا ونَبیِّنا اَبی القاسمِ المُصطَفی مُحمّدٍ (صَلَي اللهُ عَلَيهِ وَ آلِهِ) و عَلی عَلیٍّ اَمیرِ المؤمنینَ و عَلی فاطمهَ سَیدهِ نساءِ العالمینَ وعَلی الحَسنِ والحُسینِ سَیدی شَبابِ اَهلِ الجَّنهِ وعَلیِّ بنِ الحُسَینِ ومحمدِ بنِ علیٍّ وجعفرِبنِ مُحمدٍ ومُوسَی بنِ جَعفرٍ و عَلیِّ بنِ مُوسَی و مُحَمَّدِبنِ عَلیٍّ وَعَلیِّ بنِ محمَّدٍ والحَسَنِ بنِ عَلیٍّ وَمَولانا صاحبَ الزَّمان(عجَّلَ الله تعالی فرجه) اللّهُمَّ صَلِّ عَلَیهِ وعَلَیهِم بِأَفضَلِ صَلَواتِک وَ بارِک عَلَیهِم بِأَفضَلِ بَرِکاتِک.

تبریک به مناسبت آغاز ولایت و امامت امام زمان (عَلَیهِ السَّلام).

در خطبه دومم باز تبریک می گویم روز امامت امام زمان (عَلَیهِ السَّلام)  را به همه شما عزیزان و ان شاءالله که از خدای متعال می خواهیم فرجش را هر چه زودتر نزدیک کند و ما را از یاوران او قرار دهد و ما را موفق کند که زمینه ساز ظهور حضرت مهدی(عَلَیهِ السَّلام)   باشیم .

 دونکته دیگر در این رابطه  و مناسبتهایی که داریم می خواهم عرض کنم.

روز انقلاب فرهنگی و تاسیس شورای انقلاب فرهنگی و لزوم تلاش بیشتر برای تحقق این مهم در جامعه.

 امروز روز انقلاب فرهنگی است و تاسیس شورای انقلاب فرهنگی است درزمان حضرت امام (رَحمَةُ الله عَلَیه) که شورایی تشکیل شد به نام شورای انقلاب فرهنگی که فرهنگ دانشگاهها و مسائل دیگر را بررسی کنند در دانشگاهها و موسسات اموزشی و جامعه گسترش دهند البته هنوز این شورای انقلاب فرهنگی هست و افرادش با نظر مقام معظم رهبری انجام می شود کارهای خوبی انجام شده است اما هنوز خیلی کار داریم در مسائل و انقلاب فرهنگی انگونه که باید و شاید موفق نشدیم چون یک انقلاب فراگیر فرهنگی می خواهد یعنی از نظر اخلاق و رسوم و عادتها رفتار و کردار که همه اینها از فرهنگ سرچشمه می گیرد همه اینها باید تبدیل شود و در ان انقلابی ایجاد شود اینها باید به سوی خدا و اعتقاد به خدا مبدل شود مراکز اموزشی و دانشگاهی ما و همه فضاهای اموزشی ما باید تبدیل به مراکز اعتقادی و علمی و پژوهشی بشود که بتوانند جوانان و نوجوانان ما از فرهنگهای غلط غرب را بشناسند و از انها اجتناب کنند فرهنگ درست اسلام را بدانند و فرهنگ زندگی را بدانند و هدف از خلقت را بشناسند و امروز مجهول ترین چیزی که در جامعه هست هدف زندگی است خیلی کم هدف زندگی را می شناسیم و باور داریم در اروپا و غرب که اصلا به این قصه فکر نمی کنند چون اعتقادی به آخرت و خدا ندارند و ما مسلمانها هم که اعتقاد داریم به اخرت و خدا و زندگی همیشگی ابدی در محضر خدا به ان فکر نمی کنیم که هدف از خلقت و زندگی ما هدف این زندگی باید چه باشد و به کجا ختم شود. ایا نتیجه و هدف زندگی ما تلاش در دنیا و مادیات و تمام شدن و رفتن و خوردن و خوابیدن و ظلم و ستم کردن و بعد هم افتادن و مردن است؟، یا اینکه نه اینها همه مقدمه است برای زندگی و جایگاه بهتر، و کمال بهتر، که در این دنیا این باید تجربه کنیم تا در اخرت زندگی بهتر را داشته باشیم.

این نمی شود مگر در سایه ایمان و اعتقاد به خدا و عمل به دستورات پروردگار و در سایه تقویت قدرت دینی و پژوهشها و علم افرینی و علوم حقه را خواندن، و در این مسیر حرکت کردن، عقل و فهم بچه ها را بالا بردن و در جامعه هم عقلانیت و فکر و تفکر و ایمان حاکم باشد، نه احساسات و روابط و مسائل دیگری که ممکن است در جوامع باشد نه غایت و نتیجه همه زحمات ما انباشت پول و ثروت و ریاست ها نباشد برای اینکه اینها تمام شدنی است و از بین می رود و انسان هیچ چیز را با خودش نمی برد ان چیزی که می برد ایمان و اعتقاد و عمل صالح است و که با خودش می برد این ارزش دارد بنابراین انقلاب فرهنگی همان انقلابی است که پیامبر(صَلَي اللهُ عَلَيهِ وَ آلِهِ) اورد همان انقلابی است که امام حسین (عَلَیهِ السَّلام)  انجام داد که باید پیاده شود امیدوارم ان شاءالله همه این عزیزان ما در این مسیر موفق باشند و خداوند به آنها توفیق بدهد تا در این راه موفق باشند.

در همین استان ما و کشور ما واقعا باید مسولین ما در رابطه با انقلاب فرهنگ و تربیت دینی و رشد علمی جامعه باید سرمایه گذاری کنند همانگونه که در اقتصاد سرمایه گذاری می کنند که گاهی بر اثر بی دینی ها و بی توجهی ها و بی تقوایی ها این سرمایه گذاری ها ضایع می شود و از بین می رود به خارج منتقل می شود و درست استفاده نمی شود اول دین و اعتقاد جامعه را درست کنید اول فرهنگ بچه های ما را درست کنید اول اعتقاد به خدا و خدا را ناظر بداند تا دست و چشمش خطا نکند تا گوشش خطا نکند تا اذیت مردم نکند و سراغ مواد مخدر و دزدی و هیزی نرود تا اینکه درست کار کند غش در معامله نداشته باشد ایمان و اعتقاد اگر درست نشود و هر چه اقتصاد مردم را بالاببرید باز بدتر است هرچه شما خرج کنید در اقتصاد تنها اگر وجدان و ایمان نباشد اگر اعتقاد به حضور در خدا نباشد اگر ایثارگری نیاید اگر دلسوزی برای جامعه پیش نیاید و پول دوستی و جلب منفعت باشد کارهای شما ارزش ندارد اختلافات و دوئیت بیشتر می شود اختلاسها بدتر می شود و مردم راهشان را گم می کنند و دشمن فضاهای مجازی اش را می اورد و بچه های ما را ازبین می برد .(تکبیر)

در هفته ای که گذشت ما چند جلسه خوب قرانی در یزد داشتیم که از وزارت محترم نیرو امده بودند و من  شرکت کردم همین امروز در اختتامیه انها جلسه دیگر قران و نهج البلاغه بود که اداره گاز کل کشور در یزد برگزار کرده بود و سراسری بود جلسات قرانی خوب که چقدر ارزش داشت و من هم از انها تشکر کردم و سفارش کردم که این جلسات را داشته باشید و اینکه اوردید در یزد و اینجا برگزار کردید بسیار خوب و ارزشمند است باز دوباره در دانشگاه یزد نمایشگاهی از پژوهشها و پژوهشکده ها بود که ان هم خوب بود پژوهش و علم و تحقیق در کارها ارزش دارد اینها خوب است که در جامعه ما باشد و این جلسات خوبی که علم و تجربه انسانها را زیاد کند هم انسان را با خدا و ایمان اشنا کند بجای جلسات آن لعب بجای جلساتی که وقت تلف کن باشد و به درد انسانها هم نخورد این جلسات خوبی هست من از همه اینها تشکر کرده و تشکر می کنم از همه کسانی که به فکر یاددهی قران به بچه ها و مدیرانی که به فکر تقوا در جامعه و اداره خودشان هستند به فکر خرج کردن تربیت ارباب رجوع خودشان هستند این بسیار کار ارزشمندی است همه دولتی ها و دولتمردان ما باید این کار را بکنند و باید بیشترین پولها را بگذارند در این قصه که امیدوارم همه انها موفق باشند و ما بتوانیم از فرصت ها استفاده کنیم.

اصلاح جامعه با اقامه نماز و ترویج ان در جامعه.

ستاد اجلاس نماز هم بود گرچه اجلاسی هم دیروز بود در قم در جامعه مدرسین درباره باب انقلابی بودن حوزه و دروس که صحبتهای خوبی در کمیسیونها شد که امیدوارم به منصه ظهور برسد و عمل بکنند و این انقلابی بودن در همه صحنه ها حفظ کنیم.

مسئله نماز یکی از مسائل مهم جامعه است که به قول حضرت امام(رَحمَةُ الله عَلَیه)  اگر نماز در جامعه بیاید خیلی از فسادها از جامعه ما برداشته می شود اگر نماز در جامعه بیاید بچه های ما با خدا اشنا می شوند و خوبی های نماز در جامعه بیاید شیطان رخت بر می بندد و شما می توانید خیلی کارهای خوب بکنید هم درس بهتر بخوانند بچه های ما بچه های قرانی ما هم درس بهتر می خوانند کسانی که نماز می خوانند هم خدا کمکشان می کند درسشان را بهتر می خوانند کارهای بهتر می کنند و کارهای خلاف نمی کنند و سراغ مواد مخدر و غیره نمی روند سراغ فساد و فحشا نمی روند اینها ارزش دارد که در جامعه ما ان شاءالله که ما بتوانیم نهادینه کنیم.

بد عهدی امریکا و خیانت مستکبرین نسبت به مردم ایران.

در مسئله امریکا که این امریکایی ها هر روز یک سازی می زنند و اخیرا هم تحریمها را تجدید کردند این را بدانند که همانطور که امام (رَحمَةُ الله عَلَیه) و مقام معظم رهبری بارها فرمودند: این را بدانند که امریکا بدعهدی می کند نمی شود به امریکا اعتماد کرد نه تنها امریکا انگلیسی هاش هم همینند هیچ کدامشان تابحال به ما خوبی نکردند هیچکدام تا بحال به ما کمک نکردند از 300 تا 400 سال پیش سوابق کانادایی ها انگلیسی ها ببینید در ایران چه خرابکاری هایی کردند در این موزه های انگلیس ،روسیه،کانادا و امریکا چقدر چیزهایی که از اینجا بردند و دزدیدند و گذاشتند انجا و دارند پول از ان در می اورند بروید به کتابخانه های انگلیس و جاهای دگر که کیلومترها قفسه های کتابش هست نگاه کنید ببینید چه کتابها و ذخایر بزرگی از ایران و جاهای دیگر دزدیدند و انجا انبار کردند انها دزد و سارق هستند اینها خوبی ما را نمی خواهند انگلیسی ها چه کاری کردند برای ما در ایران الا اینکه همیشه اختلاف انداختند ریاست کنند(تکبیر)

این را بدانید نه انگلیس نه امریکا نه فرانسه این کفار دین ما را نمی خواهند به قول امام (رَحمَةُ الله عَلَیه) فرمودند با من دشمنی ندارند فرمودند که با دین شما دشمنی دارند با خدای شما می خواهند مبارزه کنند با این اعتقاد و فرهنگ شما می خواهند مبارزه کنند این را مواظب باشید دل ندهیم به اینها اتکا به اینها نمی توانیم بکنیم ما برای اتمام حجت گاهی اوقات برای اینکه ایران را منزوی کنند و ... نه خیر ایران ما با هیچ کس قهر نیست و با کسی دشمنی ندارد غیر از کسانی که دشمن خدا و ملتها هستند با همه هم تعامل دارد.

اما می داند اینها با او دشمنی کرده اند همه  اینها در این سی چهل سال بعد از انقلاب یک قدم با ما نیامدند. قبل از انقلاب هم همینطور؛ همین امریکا هنوز که هنوز است میلیاردها دلار جنس و پول ما را برداشته و نگه داشته و از سودش استفاده می کند و تمدید می کند این پولها را ندهد این چه دوستی هست؟ اینها ذاتشان اینگونه است نمی شود به انها اعتماد کرد و عزیزان ما باید متوجه این معنا باشند مجلس محترم ان شاءالله با درایتی که دارد و با مشورتهایی کهدارد، با قاطعیت پاسخ این آمریکایی ها را بدهند و برنامه ریزی کنند که ما عزت و عظمت و شرافتمان و حقیقتمان حفظ شود ان شاءالله در سدد هستند حفظ بکنند.

تشکر از رزمندگان و مجاهدان در تلاش برای نابودی فتنه داعش صهیونیستی.

 در مسئله سوریه و عراق هم که می دانید فتنه های عراق و صهیونیستها و امریکایی ها هست و نمی گذارند کار شود اما الحمدلله خدای متعال کمک کرده و دوستان ما رزمندگان ما در عراق و سوریه ان شاءالله ، ان شاءالله ؛به دعای شما عزیزان به دعای بزرگان ما و به لطف خدای متعال امیدواریم سریع تر به پیروزی برسند دارند جدیت می کنند و تلاش می کنند که امیدواریم به پیروزی برسند و این دامنه داعش و امثال اینها را این لکه ننگ را از اسلام بردارند و اینها را از بین ببرند و ان شاءالله مسلمانها نفس راحتی بکشند و مسلمانها بتوانند درست زندگیشان را ادامه دهند.

امیدوارم هم امریکایی ها و هم منافقینی که پناه برده اند به جامعه امریکایی و خیال می کنند امریکا نجات دهنده انهاست از فسادی که در ان غرق شده اند و آنها نمی دانند که امریکا انها را هم از بین خواهد برد و همه مسلمانها را، و به هیچ کس رحم نمی کند اما واقعا این است که ما باید این شعار مرگ بر امریکا و مرگ بر منافق و هر کسی که خلاف مسیر اسلام هست را نباید فراموش کنیم و ان شاءالله خدا به ما توفیق بدهد که در مسیر حق پایدار باشیم.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ‏

قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ (1) اللَّهُ الصَّمَدُ (2) لَمْ يَلِدْ وَ لَمْ يُولَدْ (3) وَ لَمْ يَكُنْ لَهُ كُفُواً أَحَدٌ (4)

ترجمه:بنام خداوند بخشنده مهربان

 1- بگو: خداوند يكتا و يگانه است.

2- خداوندى است كه همه نيازمندان قصد او مى‏كنند:

3- نزاد و زاده نشد.

4- و براى او هرگز شبيه و مانندى نبوده است.

وَالسَّلامُ عَلَیکُم وَ رَحمَةُ اللهِ وَ بَرَکاتُه.

 

 

 

 

 

 

پی نوشت:

 (1) سوره آل‏عمران : آيات 102

يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ حَقَّ تُقاتِهِ وَ لا تَمُوتُنَّ إِلاَّ وَ أَنْتُمْ مُسْلِمُونَ.

ترجمه: اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد! آن چنان كه حق تقوى و پرهيزكارى است از خدا بپرهيزيد، و از دنيا نرويد مگر اينكه مسلمان باشيد (بايد گوهر ايمان را تا پايان عمر حفظ كنيد.

 

(2)تنبيه الخواطر (مجموعه ورّام) جلد 2، صفحه 116.

ثَلاثٌ‏ مَنْ‏ كُنَ‏ فِيه‏ ذاقَ طَعْمَ الايمانِ: مَنْ كانَ لا شَىْ‏ءَ احَبُّ الَيْهِ مِنَ اللَّهِ وَ رَسُولِهِ، وَ مَنْ كانَ لَإِنْ يُحْرَقَ بِالنَّارِ احَبُّ اليْهِ مِنْ انْ يُرتَدَّ عَنْ دِينِهِ، وَ مَنْ كانَ يُحِبُّ لِلَّهِ وَيُبْغِضُ لِلّهِ‏.

ترجمه:كسى كه داراى سه خصلت باشد، طعم ايمان را مى‏چشد:

1- كسى كه هيچ چيز نزد او محبوب‏تر از خدا و پيامبر نيست؛ سرِ چند راهى‏هاى‏حيرت و تحيّر فقط به آنچه خدا مى‏خواهد توجّه مى‏كند؛ نه آنچه زن و فرزند و هوى‏ و هوس و همسايه و دوست و آشنا و فاميل و مانند آن مى‏گويند!

2- كسى كه اگر دريايى از آتش برايش فراهم كنند و او را مخيّر كنند كه يا از دين و آئينش دست بردارد و يا در در اين آتش گام نهد، آتش را انتخاب كند و لحظه‏اى مرتد نشود!

3- كسى كه دوستى هايش براى خدا و دشمنى هايش نيز براى رضاى خداست؛ پيوندش با خلق خدا، بر اساس ارتباطش با خدا پى‏ريزى مى‏شود؛ دوستان خدا را دوست مى‏دارد و دشمنانش را دشمن.

 

(3)سوره الإسراء (17): آيات 71

يَوْمَ نَدْعُوا كُلَ‏ أُناسٍ‏ بِإِمامِهِمْ‏ فَمَنْ أُوتِيَ كِتابَهُ بِيَمِينِهِ فَأُولئِكَ يَقْرَؤُنَ كِتابَهُمْ وَ لا يُظْلَمُونَ فَتِيلاً .

ترجمه: به ياد آوريد روزى را كه هر گروهى را با پيشوايشان مى‏خوانيم، آنها كه نامه عملشان به دست راستشان است آن را (با شادى و سرور) مى‏خوانند و سر سوزنى به آنها ظلم و ستم نمى‏شود.

 

(4)بحار الأنوار (ط - بيروت) ج‏8     368   باب 27 آخر في ذكر من يخلد في النار و من يخرج منها … ص : 351

مَنْ ماتَ وَلَمْ يَعْرِفْ إمامَ‏ زَمانِهِ‏ ماتَ مِيتَةً جاهِلِيَّة.

ترجمه: كسى كه بميرد و امام زمانش را نشناسد، مرگش مرگ جاهليت است.

 

(5)بحار الأنوار (ط - بيروت)     ج‏2     100    باب 14 من يجوز أخذ العلم منه و من لا يجوز.....  ص : 81  ؛ صحيح ترمذى، جلد 5، صفحه 662، باب مناقب اهل بيت النبى حديث 3786.

قَالَ فِيهِمْ نَبِيُّكُمْ ص حَيْثُ يَقُولُ فِي حَجَّةِ الْوَدَاعِ إِنِّي تَارِكٌ فِيكُمُ الثَّقَلَيْنِ مَا إِنْ تَمَسَّكْتُمْ بِهِمَا لَنْ تَضِلُّوا بَعْدِي كِتَابَ‏ اللَّهِ‏ وَ عِتْرَتِي‏ أَهْلَ بَيْتِي وَ إِنَّهُمَا لَنْ يَفْتَرِقَا حَتَّى يَرِدَا عَلَيَّ الْحَوْض‏

ترجمه:دو چيز گران را براى شما مى‏گذارم، كه اگر به آنها چنگ زنيد پس از من هرگز گمراه نخواهيد شد: يكى كه بزرگتر است كتاب خدا است، و ديگرى عترت و خاندان من.

 

 

 

 

جمعه ١٩ آذر ١٣٩٥ - ٢٢:٤٢
امتیازدهی