خطبه های نماز جمعه 21 آبان یزد

خطبه اول:

السَّلامُ عَلَیکُم وَ رَحمَةُ الله

اَعوذُ بِاللهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیمِ   

بِسمِ اللهِ الرَّحمنِ الرَّحیمِ

اَلحَمدُلِلّهِ رَبِّ العالمینَ بارئِ الخَلائقِ اَجمعینَ وباعِثِ الأنبیاءِ وَ المُرسَلینَ الَّذی خَلقَ الخلائِقَ بقدرتِهِ وَنَشَرَ الرِّیاحَ بِرَحمَتِهِ وَ وَتَّدَ بِالصُّخُورِ مَیَدانَ اَرضِهِ، نَستَعینُهُ و نَستَغفِرُهُ وَنُؤمِنُ بِهِ وَنَتَوَکَّلُ عَلَیهِ ثُمَّ نُصَلَّی و َنُسَلِّمُ عَلی سَیِّدِنا وَ نَبیِّنَا اَبِی القاسمِ المُصطَفی مُحَمَّدٍ (صَلَی اللهُ عَلَیهِ وَآلِهِ) وَ عَلی آلهِ الطَّیِّبنَ الطّاهِرینَ المَعصُومینَ المَکَرَّمینَ سیَّما بقیةِ اللهِ فِی الأَرَضینَ رُوحی وَاَرواحُ العالَمینَ لِتُرابِ مَقدَمِهِ الفِداهُ.

سفارش به تقوی 

اُوصیکُم وَنَفسی عِبادَ اللهِ بِتقوَی اللهِ وَلُزُومِ اَمرِهِ.

قالَ اللهُ تبارکَ وتَعالی فی مُحَکمِ کِتابِهِ:

يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ حَقَّ تُقاتِهِ (1).

در خطبه ی اولم، خودم را و شما را به تقوا و پرهیز از گناه سفارش می کنم. با تقوا و اطاعت خدا است که می توان به خدا نزدیک شد و به معدن عظمت الهی متصل گشت و سعادت دنیا و آخرت را برای خود حاصل نمود.

نقش تقوی در زندگی انسان.

اشاره کردیم که در زندگی ما به خصوص در دوران های مختلف و این دوران، آن چیزی که احساس می شود و باعث بروز مشکلات شده است و باعث ایجاد خیلی از مسائل و گرفتاری ها شده است. این هست که وجود خدا، ذکر خدا، حضور خدا، در زندگی ما کمرنگ شده است.

ما کمتر به فکر این می افتیم که خدا همراه ما است. خداوند ناظر بر کردار ما است. خداوند متعال محاسبه گر است. نسبت به رفتار ما. خدای متعال منعم حقیقی و اعطا کننده ی همه چیز به انسان ها است. او بصیر است، او علیم است، او سمیع است، او قدرتمند است او توانمند است. هر چیزی که بخواهیم در دست اوست. عزت ها، قدرت ها، توان ها، هرچه بخواهید در دست اوست.

در قیامت هم حسابگر ما اوست. و حساب و کتاب و برنامه و هرچه بخواهیم در دست اوست. اگر مشیت الهی نباشد ما حیاتی نمی توانیم داشته باشیم. زندگانی نمی توانیم داشته باشیم. بنابراین باید راه هایی پیدا کنیم که این راه ها ما را به خدا نزدیک تر کند، علم ما را و اعتقاد ما را به اینکه در محضر خداییم اضافه تر کند. و حضور خدا را ببینیم تا اعمالمان و رفتارمان، کردارمان منظم بشود بر اساس آن چیزی که خداوند متعال می خواهد. اگر وقتی صرف می کنیم باید ببینیم در چه صرف می کنیم، اگر کاری انجام می دهیم باید ببینیم چه کار می کنیم چه نفعی دارد. آیا خدای متعال باتوجه به آنچه در من هست در اینجا چه منظوری در نظر گرفته است.

بنابراین همه ی کارهای ما مخلوط بشود_ ممزوج بشود_ با یاد خدا، ذکر خدا، نیت خدایی و دوست داشتن او، و محبوب بودن او، و مرغوب بودن پیش خدا منظور است. این تا نیاید در زندگی ما، یعنی عبارةٌ الاخریتقویت دین و تقویت اعتقاد و باورهای ماست.

و دشمن ها هم که می دانید که_در همه ی بارها گفتیم و گفتند_ همه ی کارهایی که دشمن می کند تا باورها را از ما بگیرد، مزاج دینی ما را تغییر بدهد، مزاج اعتقادی ما را تغییر بدهد، ذوق ما را تغییر بدهد،ذوق به نماز، ذوق ارتباط با خدا، ذوق کار خوب، ذوق احسان، ذوق همکاری و هماهنگی با رضایت خدا و کمک به برادر دینی ؛ اینها را از ما بگیرد. وقتی مزاج و مذاق ما را عوض کرد، ان وقت بر می گرداند به سوی بطالت، به تنبلی، بی عاری، بی خودی، ندیدن خدا ، به هرگونه کاری انجام دادن، معصیت کردن، لذت بردن در حرام؛ این ها مزاق ها را می خواهند به این طرف بکشانند و دارند این کار را میکنند. حالا من امروز می خواهم در یک موضوعی اشاره کنم و از راهکارهایی که ما می توانیم از این راهکارها به سوی قرب خدا، راهی پیدا کنیم به اینکه جلب نظر خدا متعال کنیم، البته این را بگویم که ما در مسیر، باید حرکتی داشته باشیم که خدای متعال هم ما را در این مسیر کمک کند.یعنی در حرکت به پیش مان ، باید خودمان زمینه سازی کنیم و باید کمک خدا را هم داشته باشیم. زمینه هایی درست کنیم که خدا هم به ما کمک کند. دست ما را بگیرد به سوی خودش، به سوی خوبی ها سوق بدهد. و الا اگر خداوند متعال کار کرده باشیم که اراده و مشیتش براین تعلق نگرفته باشدما مشکل پیدا میکنیم.

بیان تقوی از منظرقران و روایات.

بنابراین این سوره را من برایتان می خوانم و یکی دو جمله در مورد سوره صحبت می کنیم و اصلی که در این سوره می خواهم مطرح کنم این مسئله که در قرآن مجید خیلی این کلمه و این معنا تکرار شده . در بیست موردش، به صورت امر است یعنی خداوند امر می کند. ما در قران خیلی راجع به مسائل درباره ی نماز، زکات، اوامر الهی داریم که نماز بخوانید، زکات بدهید،چه بکنید. این ها را ما داریم.

اما در این موضوعی که می خواهم بگویم خیلی وقت ها خدای متعال امر کرده و امر فرموده ، اتفاقا هم این امر خدا نسبت به این موضوع که راه را برای ما باز می کند، برای اینکه به دریچه های عنایت خدا به روی ما باز شود و امر هم فرموده در همه ی زمینه ها، اگر در شادی ها بوده اینطور امر کرده خدا، اگر در گرفتاری ها بوده خدا اینطور امر کرده است، خدا به پیامبران خیلی این معنا را تأکید و امر کرده است. در هر زمینه ای که مسئله ای اتفاق افتاده خداوند متعال دستور به این کار داده و معلوم میشود: این یک معجون راه گشایی است و یک رمز پیروزی بر هوای نفس و شیطان است. و یک کلید بازکننده ی راه به سوی خداست. که اینقدر خدا در قرآن به آن اهمیت می دهد، و اینقدر انبیاء را، مرسلین را ، پیامبرش را، همه را دستور به این کار می دهد. و نسبت به خیلی ها که خداوند متعال به آنها غضب می کند به پیامبر(صَلَی اللهُ عَلَیهِ وَآلِهِ)  می گوید: اگر این ها این کاری هم که انجام بدهند نتیجه ای ندارد. چون ان ها طرد شده اند. این چیه؟

 این رمز  و در واقع این کلید باز شدن درهای رحمت خدا به سوی انسان و باز شدن راه و طریق انسان به سوی خدا برود و سد راه می شود برای اینکه ما انحراف پیدا کنیم و مسیر ما به سوی حق باز می شود، این مسئله استغفار است.

استغفار در قرآن مجید، بیش از بیست و چندبار خدا امر کرده به استغفار. هرجا پیامبر(صَلَی اللهُ عَلَیهِ وَآلِهِ) پیروز شده، پشت سر پیروزی می گوید: خدا را تسبیح کن و استغفار کن .

پیامبران گرامی یک ذره غفلت می کردند دستور می داد استغفار کن . به ملائکش دستور داده برای مؤمنین استغفار کنید. به جنود الهی دستور داده که برای مؤمنین استغفار کنید.به پیامبر(صَلَی اللهُ عَلَیهِ وَآلِهِ) دستور داده که برای مؤمنین استغفار کنید، همه جا هم به صورت امر است. امر صادر شده، دستور است. ما از این امر و این دستور غافلیم . آن وقت برکاتی هم برای این در قرآن در نظر گرفته شده است. ما مشکلات و اشتباهات زیادی در مسیر زندگی داریم، که این هم بر اثر دوری از خداست. در اثر عمل نکردن به دستورات حق است.  منتهی راهکاری که برگردیم و مسیر را باز کنیم و همه ی آن ها را جبران کنیم و دوباره عنایت خدا را بگیریم، به این مسیر توجه نکردیم . خدای متعال همیشه  به این مسیر ما را دعوت کرده ، دستور داده ، و آن استغفار است . درباره ی فتح مکه خدای متعال وقتی می بیند که پیامبر(صَلَی اللهُ عَلَیهِ وَآلِهِ) مکه را فتح کرد مردم فوج فوج آمدند و ایمان آوردند سوره نصرنازل شد.و نصرت خداوند آمد. دو چیز به پیامبر می گوید:إِذا جاءَ نَصْرُ اللَّهِ وَ الْفَتْحُ . وَ رَأَيْتَ النَّاسَ‏ يَدْخُلُونَ‏ فِي دِينِ اللَّهِ أَفْواجاً .فَسَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّكَ (2)یکی اینکه عبادت پروردگار و اطاعت پروردگار و تسبیح خدا، پشت سرش می گوید: وَ اسْتَغْفِرْهُ إِنَّهُ كانَ تَوَّاباً .(2) اسغفار کن. و خیلی جاها در آیه ی قرآن دارد:وَ الْمَلائِكَةُ يُسَبِّحُونَ‏ بِحَمْدِ رَبِّهِمْ‏ وَ يَسْتَغْفِرُونَ‏ لِمَنْ فِي الْأَرْضِ (3)ملائکه خدا را تسبیح می کنند و در زمین مؤمنین برای مؤمنین استغفار می کنند . خداوند کسانی که در مواقع مختلف استغفار به زبانشون باشد آنها را  تمجید می کند.وَ بِالْأَسْحارِ هُمْ يَسْتَغْفِرُونَ‏(4) آنهایی که در شب و سحرها استغفار می کنند.

در سوره ی هود دو آیه دارد، این دو آیه خیلی مهم است می فرماید:وَ أَنِ اسْتَغْفِرُوا رَبَّكُمْ ثُمَ‏ تُوبُوا إِلَيْهِ‏ يُمَتِّعْكُمْ مَتاعاً حَسَناً (5)اگر شما پروردگار را استغفار کنید ، ثُمَ‏ تُوبُوا إِلَيْهِ‏ (5) یعنی برگشت به سوی خداوند داشته باشید،يُمَتِّعْكُمْ مَتاعاً حَسَناً (5) خداوند به شما آنقدر عنایت می کند عنایت هایی که همه چیز شما را جبران می کند . استغفار معجزه می کند!! 

در سوره هود آیه 52 باز این معنا را می فرماید: وَ يا قَوْمِ اسْتَغْفِرُوا رَبَّكُمْ (6) هود به قومش می گوید:ای مردم استغفار کنید پیش پروردگار ثُمَ‏ تُوبُوا إِلَيْهِ‏ (6)به سوی او بشتابید؟ خدا چند  چیز را به شما می دهد که ما  هم غافلیم؛ يُرْسِلِ السَّماءَ عَلَيْكُمْ مِدْراراً(6) اینکه آسمان نعمت هایش را بر شما می باراند و این هم مکرر هست نه اینکه موقت باشد . اولا؛ آسمان درهای برکت را به شما باز میکند. دوم؛وَ يَزِدْكُمْ قُوَّةً إِلى‏ قُوَّتِكُمْ (6) بعد اقتدار شما را بیشتر می کند قوت را بر قوت های شما می افزاید چرا؟ چون شما توجه به خدا کردی، و از قدرت های دیگه و چیزهای دیگه چشم پوشیدی، و به سوی خدا آمدی، کسی که هم حکمت دارد، هم قدرت دارد، هم عفو و بخشش دارد، هم عنایات دارد، هم اجابت می کند. به سوی او آمدی خداوند به تو و همه چیز می دهد . قدرت می دهد، باران می دهد، برکت می دهد .

 حالا من همه ی این آیات را نمی خواهم بخوانم.

 استغفار یعنی چه؟اَستَغفِرُ الله یعنی؛ طلب بخشش کردن از خداست.

اَتُوبُ اِلَیه یعنی چه؟ یعنی خدایا من برمی گردم به سوی تو . من طلب بخشش می کنم از آن نواقصی که از من گذشته است، از خلافی که کردم و مشکلی که درست شده، طلب بخشش، و طلب عنایت میکنم. و این رمز را بر من باز کنی،اَتُوبُ اِلَیهبه سوی تو می ایم و به تو پناه می برم .

انسان چقدر خوبه با خدای خودش همیشه اینطور باشد. خداوند راه را برای ما باز گذاشته، در غفلت ها ، در بی توجهی ها، در معصیت خدایی نکرده، در سختی ها ، در سختی ها روایت دارد خدا را استغفار کنید سختی هایتان برطرف می شود.

این روایت را برای شما بخوانم ، از امام صادق (عَلَیهِ السَّلام) است می فرماید:و ادفعوا أبواب‏ البلاء بالاستغفار(7)اگر هم می خواهید که بلاها را از خودتان دفع کنید با استغفار دفع کنید .

پیامبر(صَلَی اللهُ عَلَیهِ وَآلِهِ) باز می فرماید:طوبى‏ لمن‏ وجد في‏ صحيفته‏ يوم القيامة تحت كل ذنب أستغفر الله (8) خوش به حال آن هایی که در میانه اعمالشان استغفار زیاد باشد. یعنی طلب بخش از خدا، روی آوردن به خدا،کنار زدن خیلی چیزها، کنار زدن هوا و هوس ها و روی آوردن به خدا ، کنار زدن گناهان، کنار زدن بطالت ها ، تنبلی ها .

بعد رسول خدا(صَلَی اللهُ عَلَیهِ وَآلِهِ) می فرماید: ألا أخبركم بدائكم من دوائكم (9)آیا من شما را به مرض هایتان و دوای این مرض هایتان راهنمایی کنم. این همان چیزهایی که ما می خواهیم دیگر.

قال داؤكم الذنوب (9)  اما این مرض هایی که شما را گرفته گناه است گناه هایی که میکنیم دوری از خدا که داریم غفلت از خدا که داریم ، این ها گناهان و مرض هایی است که ما گرفتار شدیم چون دور از خدا شدیم شیطان می آید، چون دور از خدا شدیم معصیت می آید، چون در از خدا شدیم هوای نفس می آید، چون دور از خدا شدیم خیلی گرفتاری ها در کنارش می آید، تاریک می شویم نور خدا در قلب ما نیست که ما را هدایت کند.  اما دوائش میگوید:و دواؤكم‏ الاستغفار(9)دوای همه ی این دردها استغفار است.

در این آیه ، حالا من دیگه دیر شد نمی خواهم بگویم آیه ی خیلی عجیبی است روایت هم در ضمنش دارد این روایت در کنزالعمال ؟ هست که از قول پیامبر اکرم(صَلَی اللهُ عَلَیهِ وَآلِهِ)  که می فرماید: در زمین دو تا امان است برای مؤمنین یک امانش رسول (صَلَی اللهُ عَلَیهِ وَآلِهِ) خداست یک امانش استغفار است این مستند به آیه است آیه قرآن می گوید: وَ ما كانَ اللَّهُ لِيُعَذِّبَهُمْ‏ وَ أَنْتَ‏ فِيهِمْ‏(10)پیامبر(صَلَی اللهُ عَلَیهِ وَآلِهِ) خداوند مؤمنین را عذاب نمی کند مادامی که تو در بین آنها هستی. تا پیامبر در بین امتی باشد خداوند این ها را عذاب نمی کند . گرفتاری های سخت برایشان پیش نمیارود چون پیامبر امانُ اهلِ الارض است. این یک مورد.

 دوم؛ وَ ما كانَ اللَّهُ مُعَذِّبَهُمْ وَ هُمْ يَسْتَغْفِرُونَ (10) خداوند بندگانش را عذاب نمی کند زمانیکه اینها استغفار می کنند، اونوقت این پیامبر(صَلَی اللهُ عَلَیهِ وَآلِهِ) می فرماید: دو تا امان روی زمین بوده ، یکی من بودم که؛ تا زمانیکه من باشم زمین هم امن و امان است . حالا من که رفتم، استغفار برای شما امان دوم است . اگر امتی استغفار نداشته باشد، امان از عذاب خدا ندارد. اگر استغفار نداشته باشد دریچه ای را به سوی خودش به سوی رحمت و عنایت پروردگار باز نمی کند. ما چرا غافلیم؟

 بعد پیامبر(صَلَی اللهُ عَلَیهِ وَآلِهِ) می فرماید: فاذا مضیت تركتُ فیهم الاستغفار الى یوم القیامة (11) اگر من اومدم و تمام شد و رفتم آن امان اول میرود،تركتُ فیهم الاستغفار (11) بین آنها استغفار را گذاشتم .

عزیزانم ما باید عرض کردم باید از این گرفتاری ها خودمان را خلاص کنیم ، ما این مشکلاتی که خودمان دست و پای خودمان گرفتیم: مصیبتها، گرفتاریها، مشکلات ها، گناهان، معصیت ها و خیلی چیزها که تاریکی میاورد و دشمن را بر ما مسلط میکند باید به سوی ایمان واقعی برویم، باید به سوی خدا برویم، دریچه هایی که ما را سوی خدا می رساند، راه هایی که ما را به خدا می رساند، و مسیرهایی که خدا ما را به خودش می رساند، یکی  از آن راهها؛ استغفار است . چه اشکال دارد؟ هرروز صد بار استغفار مستحب است. پیامبر اکرم(صَلَی اللهُ عَلَیهِ وَآلِهِ) خودش با اینکه معصوم بود روزی هفتاد بار استغفار میکرد: إنه ليغان‏ على قلبي و إني لأستغفر الله في‏ كل‏ يوم‏ سبعين‏ مرة (12)پیامبر (صَلَی اللهُ عَلَیهِ وَآلِهِ) هیچوقت غافل نمی شد و گناه نمی کرد و از خدا دور نبود، اما در عین حال می گفت من چون با مردم سروکار دارم ممکن است آنی من را از خدا غافل بکند و إني لأستغفر الله (12) «تأکید می کرد» من هر روز هفتاد بار استغفار می کنم.

این استغفار را داشته باشیم در زندگی مان بیاوریم. همیشه زبانمان به استغفار آشنا باشد. معنای استغفار؛ طلب بخشش از خدا و اتوبُ الیه یعنی خدایا من به سوی تو می آیم وبه تو پناه می برم. خدایا طلب بخشش می کنم خدایا به سوی تو می آیم. این حرف بدیه ؟ این حرف خوبی است این که بگویی خدا من طلب بخشش می کنم یعنی خدا درهای رحمتت را به روی من باز کن، درهای گناه را ببند، مجازاتم نکن، درهای رحمتت باز کن . خدایا من می آیم پیش تو ، پناه من تویی کس دیگری را ندارم. این باید ورد زبان ما شود.

 ان شاء الله اینطور بشود قرار بگذاریم تو نامه ی اعمال مان استغفار زیاد بشود تا ان شاءالله خدای متعال لطفش را داشته باشد رحمتش را داشته باشد عنایت داشته باشد ما را از شر این دشمن ها حفظ بکند از شر وسوسه های شیطان حفظ بکند و ان شاءالله به آن کمال انسانی که باید داشته باشیم برسیم.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ‏

قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ (1) اللَّهُ الصَّمَدُ (2) لَمْ يَلِدْ وَ لَمْ يُولَدْ (3) وَ لَمْ يَكُنْ لَهُ كُفُواً أَحَدٌ (4)

ترجمه:بنام خداوند بخشنده مهربان

 1- بگو: خداوند يكتا و يگانه است.

2- خداوندى است كه همه نيازمندان قصد او مى‏كنند:

3- نزاد و زاده نشد.

4- و براى او هرگز شبيه و مانندى نبوده است.

 

خطبه دوم

بِسمِ اللهِ الرَّحمنِ الرَّحیمِ

الحَمدُ لِلّهِ رَبِّ العالَمینَ و صَلی اللّهُ عَلی سَیِّدنا ونَبیِّنا اَبی القاسمِ المُصطَفی مُحمّدٍ (صَلَي اللهُ عَلَيهِ وَ آلِهِ) و عَلی عَلیٍّ اَمیرِ المؤمنینَ و عَلی فاطمهَ سَیدهِ نساءِ العالمینَ وعَلی الحَسنِ والحُسینِ سَیدی شَبابِ اَهلِ الجَّنهِ وعَلیِّ بنِ الحُسَینِ ومحمدِ بنِ علیٍّ وجعفرِبنِ مُحمدٍ ومُوسَی بنِ جَعفرٍ و عَلیِّ بنِ مُوسَی و مُحَمَّدِبنِ عَلیٍّ وَعَلیِّ بنِ محمَّدٍ والحَسَنِ بنِ عَلیٍّ وَمَولانا صاحبَ الزَّمان(عجَّلَ الله تعالی فرجه) اللّهُمَّ صَلِّ عَلَیهِ وعَلَیهِم بِأَفضَلِ صَلَواتِک وَ بارِک عَلَیهِم بِأَفضَلِ بَرِکاتِک.

سفارش به تقوی. 

در خطبه ی دومم ضمن سفارش به تقوا و پرهیز از گناه ان شاءالله ، چندتا جمله را تذکر می دهم.

تسلیت به مناسبت کشته شدن زائران حسینی درحادثه رانندگی.

تسلیت می گویم به خانواده های محترمی که در این روزها داغدار شدند و عزیزانشان را در مسیر کربلا و امام حسین (عَلَیهِ السَّلام) از دست دادند، گرچه آن ها به مقصد و مرامشان به نحو والاتر و حزین تر و قیمی تر(با قیمت تر) رسیدند. ان شاءالله خدا درجاتشان را بالاترببرد.ان شاءالله با اباعبدالله الحسین (عَلَیهِ السَّلام) و اولیای طاهرین محشورشان بکند و ان شاءالله که خداوند متعال دعاهای آن ها در حق ما مستجاب کند.

 و تشکر هم می کنم از مردمی و عزیزانی که آمدند شرکت کردند در تشییع این بزرگان هم در مجالسشان و هم لطف کردند و تسلیت گفتند به این خانواده های بزرگوار و برای آنها صبر و اجر از خداوند متعال خواستاریم .

اهمیت زیارت اربعین.

نکته ی دوم در رابطه با مسئله اربعین هست و زیارت اربعین که در روایات ما نسبت به زیارت اربعین بسیار تأکید شده است یعنی علاوه بر اینکه اربعین ممکن هستش که روز ورود اهل بیت به کربلا باشد به احتمال قوی و احتمال دیگر بر اساس روایاتی که احادیث متعدد نقل می کند روزی باشد که سرهای امام حسین(عَلَیهِ السَّلام) و سایر شهداء را آوردند به کربلا و به به بدن های طاهر این ها ملحق کردند، در روایات ما داریم و مرحوم سیدمرتضیاین معنا را می گوید: أَنَ‏ رَأْسَ‏ الْحُسَيْنِ‏ عَلیهِ السَّلام رُدَّ إِلَى بَدَنِهِ بِكَرْبَلَاءَ مِنَ الشَّامِ وَ ضُمَّ إِلَيْهِ (13)سرهای مقدسبرگشته است به بدنش که در کربلا که به اربعین اشاره می کند . و در آثار باقیه ای که مال ابوریحان هست في العشرين من صفر رُدَّ الرأس إلى جثته فدفن معهاو فيه زيارة الأربعين (14) در آن زمان زیارت اربعین هم هست و ایشان می گوید:حرمامام حسین(عَلَیهِ السَّلام) هم آن زمان به کربلا رسیدند.

 می دانید که اختلاف هست بین بعضی مورخین، و در این که وقتی دیگر اهل بیت به کربلا رسیده باشند زمان دیگری ما نداریم و برای ما معین نکردند که اهل بیت (عَلَیهِم السَّلام) به کربلا برگشتند. یا سرهای بریده ی این شهدا به کربلا برگشته باشد فقط در روز اربعین داریمکه آنها به کربلا رسیدند و سرها را ملحق کردند و در این روز جابر آمده است. حالا بعضی ها می گویند این اربعین آیا اربعین همان سال، و یا اربعین سال بعد است ، این ها خیلی بعید به نظر می رسد.

 زیارت اربعین یک زیارت منصوص و معتبر است، از علامت در واقع شیعه بودن و اخلاص در شیعه گری نسبت به مؤمنین است که زیارت اربعین بسیار اهمیت دارد و تأکید هم برایش شده است. و یک زیارتنامه مفصلی هم در ارتباط با اربعین هم هست و در زیارتنامه اربعین هم جملاتی هست که آن را برای خودش کلی توضیح دارد و قیام امام حسین(عَلَیهِ السَّلام) را تفسیر می کند و علامت این هست که زیارت اربعین یک اصل مستحب مؤکد هست و ثابت شده است . امیدوارم ان شاءالله عزیزانی که می خواهند بروند به این مسیر با توکل به خدا بروند برنامه ریزی شان را داشته باشند و خداوند در مسیر ان شاءالله کمکشان کند .

خود باوری و تکیه به توان علمی و عملی دانشمندان داخلی در تولید و توسعه.

مسئله ی بعدی را که من می خواهم اشاره بکنم در مسئله مطالباتی است که گاهی رهبر معظم انقلاب (حفظه الله) و امام (رَحمَةُ الله عَلَیه) عزیز ما؛ از ما د اشته اند و از ما می خواستند و در این باره هم خیلی صحبت ها کردند ، یکی از مسائل مهمی که حضرت امام(رَحمَةُ الله عَلَیه)  هم بارها در صحبت هایشان و این صحیفه امام (رَحمَةُ الله عَلَیه) که مراجعه بکنید می بینید چقدر امام (رَحمَةُ الله عَلَیه) تأکید بر این مبنا داشته است در این رابطه مسئله ی تربیت دینی ، تربیت دینی جوانان ، تربیت دینی فرزندان. و مسئله ی دوم مسئله ی استقلال است ، و توانمند کردن خود را ، و استفاده از عقل و درایتی که خدا به ما داده و دستمان را فقط پیش خدا دراز بکینم چون او فقط قوی مطلق است و سعی کنیمآنقدر استقلا ل داشته باشیم که محتاج به دیگران نباشیم مؤمن باید مستقل باشد مؤمن باید بتواند روی پای خودش بایستد مؤمن باید در واقع انفجار از خوبی ها در او باشد و نه اینکه بخواهد دستش را دراز بکند پیش دشمنان از انها چیزی بگیرد ، این معنا را خیلی حضرت امام(رَحمَةُ الله عَلَیه) هم سفارش می کردند. و اینکه در کارها ، هرکاری را که ما داریم درست خوب دهیم و کارها را متقن انجام دهیم.

 در اقتصاد مقاومتی این معنا هست که هرکس هرکاری دستش است خوب انجام دهد متقن و قوی انجام بدهد از افکار دیگران و از استعدادهای خودمان استفاده کنیم. تنبلی و بی حوصلگی نکنیم و به دیگران موکول نکنیم که اگر مثلا نبود بگوییم می رویم از خارج می خریم نبود از فلان جا می آوریم . نه این نبود از جایی می آورید این را فکر را از سرمان بیرون کنیم . می گوییم نیست؛ باید درست بکینم این خراب شده خودم باید درست کنم این مشکل دارد باید مشکل را حل کنم این گره کور خورده برای اقتصاد بشینیم حل بکنیم . به هم دیگر کمک کنیم و میشود حل کرد. اما گاهی وقت ها این هست که هم مسئولین ما هم خود ماها گاهی وقتها صنعتگرانمان مثلی که یک احساس توی ذهنشان می آید یا اصلا به فکرشان نمی رسد که من باید خودم با فکر خودم و به خودم فشار بیارم و این گره ای که می شود حل کرد را، باید بروند بشینند حل کنند . و این مسئله باید فرهنگ بشود که من تا وقتی به مشکل برخوردم یکدفعه توقف نکنم، بگویم این مشکل قابل حل است باید حل شود به  هر طریق هست با توکل به خدا باید حل شود و با فکر کردن و استفاده کردن از عقل ، جوانها ، دانشگاه، غیره ... خلاصه این روحیه توانمندی و اعتماد به نفس و اتکال به خدا باید در روحیه ی صنعتگران، تولیدگران ما بیاد و یک نوع روحیه ی ایجاد تنوع و گسترش کیفی در روح این صنعتگران ما و تولید کنندگان ما بیاید.

کشاورز ما اینطورنباشد که 40 سال 50 سال 10سال 20 سال همون حالت های قبلیش را کار بکند . باید فکری بردارد که من چطور بکارم، چه دانه ای را تربیت کنم، چه درختی را تربیت کنم که بیشتر میوه بدهد، چه بکنم که این دانه به من بهتر نتیجه بدهد ، چگونه آبیاری کنم که کمتر مصرف کنم و  چه بکنم که بیشتر نتیجه بگیرم باید اینطوری فکر کنیم.

ان کارگری که پای دستگاه ایستاده کارخانه ، منتظر نباشد که این دستگاه خراب شود بعد بردارند عوضش کنند. و نگذاره خراب بشود. علاوه بر اینکه خراب شد فوری خودش فکر کندو درست کند . تازه اگر دستگاه خوبی در دست دارد با آن کار میکند فکرش بکند که این را متحولش کند وبهره وری آن را بالا ببرد. به خودش اجازه ندهد که همینجا متوقف بشود.

ما اگر اینطوری باشددائم نان خور دیگران می شود. ما باید فکر کنیم که چطوری رشد کنیم ، چطوری بهتر بتوانیم تنوع دهیم . الان خیلی جاها ، کارخانه ها آمده قطعات را با قطعه جدید عوض کنیم، اگر همین قطعات را برداریم و با هم بنشینیم باهم فکر کنیم و به دانشمندانمان و جوانانمان به دانشگاهیمان اعتماد کنیم و به آنها بهاء بدهیم و در میدان عمل به آنها کار بدهیم، به خدا می شود.

 بشینید فکر کنید این ها را درست کنید و حرکت ماشین های ما نمی خوابد. و دستمان به سمت خارجی ها دراز نیست . اما متاسفانه این هنوز به فکر خیلی ها نیامده است. هنوز این تفکرهست که خیال می کنند که باید از اون طرف آب بیاید. نه  ما میتوانیم. این قدرت در وجود ما باید بیاد و استوار شود. به هرحال امام (رَحمَةُ الله عَلَیه) هم فرمودند: هر کس در هرکجا هرکاری بکند خوب انجام دهد تا بتواند نتیجه بهتر بگیرد.

پیشگیری از آسیبهای اجتماعی و تبیین راهکارهای آن.

در ارتباط با آسیب های اجتماعی که مقام معظم رهبری (حفظه الله) هم که در این قضیه تأکید دارند، در مورد آسیب های اجتماعی  باید فکر بکنیم. مسئولین باید بنشینند فکر کنند اگر بیکاری هست اگر در واقع آمار طلاق بالا وی رود، اگر آمار ازدواج کم میشود، اگر اعتیاد بیشتر میشود، اگر فرار مغزها بیشتر میشود ، اگر تنبلی ها بدتر و بیشتر شده ، اگر تخلف از قانون وخلاف ها بیشتر شده است اینها آسیب های اجتماعی ما هست. چه کسیباید درباره اینها را فکر بکند؟ و جامعه و این فضاهای مجازی،  و این آسیب هایی که غربی ها به ما القاء می کنند، جلوی اینها را بگیرد. چه کسی باید بچه های مارا تربیت کند، و درست بهشان بفهماند که عقلشان، فکرشان و عِلمشان را بالا  بیاورد که گرفتار، و گول این چیزها را نخورند. اینها آسیب های اجتماعی است چه کسی باید فکر کند؟ دولتمردان باید فکر کنند. روحانیت ما باید بفکر باشد . فرهنگ دوستان ما باید بفکر باشند. همه ی ما باید بفکر این معنا باشیم. و باید هم از صفر شروع  کنیم. از بچه های کودکستان و دبستان و از اینها شروع کنیم. این کارها باید انجام بشود نه اینکه بفکر نباشیم. ان معلم محترم و مکرم و عزیزی که میرود فیزیک، حساب ، هندسه درس می دهد این باید تنها فکر زبان درسی نباشد، باید در کنار تدریس ؛ برای تقویت اعتقاد او ، قدرت او ، علم او، عقل او ، دین اوباید کار بکند این بچه را نگه دارد. که هرچه هم در مغز او فرمول های ریاضی و شیمی مثل برف انبار کنیم ، اینها را می خواند و بالا می اید ، بعد که هوس دنیا می کند، میبیند که اینجا دنیا کمتر و بیشتر هست فوری میدود میرود خارج، وآموخته خود را تحویل انها می دهد. اگر دین نداشته باشد اگر اعتقادش کم باشد اینطور میشود.

نقش رسانه ها در تبیین مبانی انقلابی و شیعی مردم ایران در داخل و بخصوص در خارج از کشور.

مسئله ی دیگر؛ در باب رسانه ها و روزنامه ها خیلی حرف زده شده ، نمایشگاه بوده حرف زده شده، حالا من نمیگویم خود مقام معظم رهبری (حفظه الله) هم صحبت و بحث کردندکه رسانه ها چگونه باید باشند.

 اما من یک نکته می گویم . این نکته را رسانه ها بر کارهایشان اضافه بکنند.  ما در خارج از کشور ، در کشورهای اروپایی حتی در کشورهای آسیایی جایگاهی برای اینکه حرف خوب را به ان مردم برسانیم و حرف ها و اخلاق این مردم خودمان را به دنیا ثابت بکنیم، و خوبی های این مردم را،و عِنوان این مردم را، و اعتقادات این مردم را، و حرکت خوب این مردم را، و ایمان، و ان هدف های انقلاب را برای مردم جهان تبیین کنیم، تا مردم جهان کمتر تحت تأثیر آن رسانه های بیگانه قرار بگیرندحداقل حرف شما را هم بشنوند.

الان ما در خارج از کشور ، از خیلی وقتپیش از اول انقلاب تا الان؛، من به این مسئولین خارج از کشور ، رایزن های فرهنگی، مسئولین وزارت خارجه، همه انها می گویم: آقا ما در خارج از کشور ، تبلیغات برای خودمان کم داریم در دنیا نتوانستیم به مردم؛ خودمان را بشناسانیم بفهمانیم. ما حقیقت داریم کما اینکه شیعه هم کم کاری کرده در این قصه، و مکتب اهل بیت (عَلَیهِمُ السَّلام) را دنیا ان طوری که باید عرضه کند  عرضه نکرده است. گرچه دشمنی ها و مقابله ها زیاد بوده است.

 اکثر تواریخی که داریم، شرق شناسان از اسلام نوشتند ، همه از منابع اهل سنت، یا ازمنابع مسیحیت است. و ان ها هم هر چه خواستند نوشتند. ، از منابع اصیل شیعه تو دنیا میبینید که کم هست. این کم کاری ما است و به خصوص در مسائل سیاسی دنیا ما حرف داریم. الان چرا وقتی که تو این انتخابات ریاست جمهوری امریکا میشود هر کدامشان برای اینکه نزدیک تر بشوند به صهیونیست ها شروع میکند علیه ایران حرف زدن. ان میگوید: اگر فلان شوم ایران را چه میکنم، یا اگر فلان باشم اسرائیل را فلان می کنم. ان یکی هم همینطور از این طرف اسرائیل را چه میکنم ایران را فلان می کنم.. البته ذهینت اینها استکباری هست ، این طبیعی است، اینها با دین و اعتقاد و انقلاب ما مخالف هستند، هیچوقت هم موافق نخواهند شد. اما چرا باید ذهنیت اینها و ذهنیت مردم دنیا اینطور باشد که اینها ناچار باشند که اینطوری بگویند که رأی بیاورند. که اینطور نیست و عکس قصه است اما می خواهم بگویم در دنیا رسانه های ما یک خورده به این معنا بپردازند. یک خورده در دنیا برای خودشان جا باز کنند. یک خورده برای انقلاب جا باز کنند. نه اینکه بروند تو خارج بنشینند اونجا حرف های چرت بزنند خیلیها که ان طرف اب می روند. این رسالت جهانی باید داشته باشد. رسالت داخلیشان را هم بیان شده است: ایجاد وحدت، و اطلاع رسانی درست و صحیح؛ مهمترین انهاست.

 در ارتباط با انتخابات ریاست جمهوری امریکا هم که خودتان بیشتر می دانید. امیدواریم که خدای متعال ان شاءالله هرچه خیر است برای مسلمانان بخصوص ایران بخواهد . و هرچی انها توطئه می کنند توطئه شان را به خودشان برگرداند. مکر و حیله هایشان را هم ان شاءالله به خودشان برگرداند.ان شاءالله بصیرت کامل نسبت به انقلاب اسلامی ایران به همشون عنایت کند و اگر واقعا بصیرت ندارند و میخواهند توطئه کنند خداوند توطئه شان را به خودشان برگرداند.

 ان شاءالله که خدائند متعال مقام معظم انقلاب را برای ما نگه بدارد. بر طول عمر و عزتشان بیافزاید.

ان شاءالله رزمندگان ما را در همه جبه های اسلامی که برای مکتب اهل بیت (عَلَیهِمُ السَّلام) میجنگند و برای احیای دین خدا مقاوم هستند و برای حفظ استقلال این کشور جان می دهند هرکجا هستند خدایا انها را موفق و پیروزشان بگردان.

دشمنانشان نابود کن.

 امام (رَحمَةُ الله عَلَیه) ما درجاتش عالی و متعالی کن.

فرج امام زمان (عَلَیهِ السَّلام) ما را برسان. ما را از یارانش قرار بده.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ‏

قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ (1) اللَّهُ الصَّمَدُ (2) لَمْ يَلِدْ وَ لَمْ يُولَدْ (3) وَ لَمْ يَكُنْ لَهُ كُفُواً أَحَدٌ (4)

ترجمه:بنام خداوند بخشنده مهربان

 1- بگو: خداوند يكتا و يگانه است.

2- خداوندى است كه همه نيازمندان قصد او مى‏كنند:

3- نزاد و زاده نشد.

4- و براى او هرگز شبيه و مانندى نبوده است.

وَالسَّلامُ عَلَیکُم وَ رَحمَةُ اللهِ وَ بَرَکاتُه.

 

 

 

 

 

 

پی نوشت:

 (1) سوره آل‏عمران : آيات 102

يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ حَقَّ تُقاتِهِ وَ لا تَمُوتُنَّ إِلاَّ وَ أَنْتُمْ مُسْلِمُونَ.

ترجمه: اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد! آن چنان كه حق تقوى و پرهيزكارى است از خدا بپرهيزيد، و از دنيا نرويد مگر اينكه مسلمان باشيد (بايد گوهر ايمان را تا پايان عمر حفظ كنيد.

 

(2) سوره النصر (110): آيات 1 تا 3

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ‏

إِذا جاءَ نَصْرُ اللَّهِ وَ الْفَتْحُ (1) وَ رَأَيْتَ النَّاسَ‏ يَدْخُلُونَ فِي دِينِ اللَّهِ أَفْواجاً (2) فَسَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّكَ وَ اسْتَغْفِرْهُ إِنَّهُ كانَ تَوَّاباً (3)

ترجمه:

بنام خداوند بخشنده مهربان 1- هنگامى كه يارى خدا و پيروزى فرا رسد.

2- و مردم را ببينى گروه گروه وارد دين خدا مى‏شوند.

3- پروردگارت را تسبيح و حمد كن، و از او آمرزش بخواه كه او بسيار توبه‏پذير است.

 

(3)سوره الشورى (42): آيه5

تَكادُ السَّماواتُ يَتَفَطَّرْنَ مِنْ فَوْقِهِنَّ وَ الْمَلائِكَةُ يُسَبِّحُونَ‏ بِحَمْدِ رَبِّهِمْ‏ وَ يَسْتَغْفِرُونَ‏ لِمَنْ فِي الْأَرْضِ أَلا إِنَّ اللَّهَ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِيمُ.

ترجمه:نزديك است آسمانها (به خاطر نسبتهاى نارواى مشركان) از بالا متلاشى شوند، فرشتگان پيوسته تسبيح و حمد پروردگار خود را بجا مى‏آورند، و براى كسانى كه در زمين هستند استغفار مى‏كنند، آگاه باشيد خداوند آمرزنده و مهربان است.

 

(4) سوره الذاريات (51): آیه 18 

وَ بِالْأَسْحارِ هُمْ يَسْتَغْفِرُونَ‏.

ترجمه: و در سحرگاهان استغفار مى‏كردند.

 

(5) سوره هود (11): آيه 3

وَ أَنِ اسْتَغْفِرُوا رَبَّكُمْ ثُمَ‏ تُوبُوا إِلَيْهِ‏ يُمَتِّعْكُمْ مَتاعاً حَسَناً إِلى‏ أَجَلٍ مُسَمًّى وَ يُؤْتِ كُلَّ ذِي فَضْلٍ فَضْلَهُ وَ إِنْ تَوَلَّوْا فَإِنِّي أَخافُ عَلَيْكُمْ عَذابَ يَوْمٍ كَبِيرٍ.

ترجمه: و اينكه از پروردگار خويش آمرزش بطلبيد، سپس به سوى او باز گرديد تا بطرز نيكويى شما را تا مدت معين (از مواهب زندگى اين جهان) بهره‏مند سازد، و به هر صاحب فضيلتى بمقدار فضيلتش ببخشد، و اگر (از اين فرمان) روى گردان شويد من بر شما از عذاب روز بزرگى بيمناكم.

 

(6)سوره هود (11): آيه  52

وَ يا قَوْمِ اسْتَغْفِرُوا رَبَّكُمْ ثُمَ‏ تُوبُوا إِلَيْهِ‏ يُرْسِلِ السَّماءَ عَلَيْكُمْ مِدْراراً وَ يَزِدْكُمْ قُوَّةً إِلى‏ قُوَّتِكُمْ وَ لا تَتَوَلَّوْا مُجْرِمِينَ.

ترجمه:و اى قوم من! از پروردگارتان طلب آمرزش كنيد سپس به سوى او باز گرديد تا (باران) آسمان را پى در پى بر شما بفرستد و نيرويى بر نيروى شما بيفزايد، و روى (از حق) بر نتابيد و گناه نكنيد.

 

(7)وسائل الشيعة       ج‏9       29       3 - باب تحريم منع الزكاة .....  ص : 20

صفوان بن يحيى عن إسحاق بن عمار عمن سمع أبا عبد الله عَلَیهُ السَّلام يقول:‏ما ضاع مال في بر و لا بحر إلا بتضييع الزكاة فحصنوا أموالكم بالزكاة و داووا مرضاكم بالصدقة و ادفعوا أبواب‏ البلاء بالاستغفار الصاعقة لا تصيب ذاكرا و ليس يصاد من الطير إلا ما ضيع تسبيحه.

(8) ثواب الأعمال و عقاب الأعمال       النص       165       ثواب الاستغفار .....  ص : 164

أبي ره عن عبد الله بن جعفر عن هارون بن مسلم عن مسعدة بن صدقة عن جعفر الصادق عن أبيه عن آبائه علیهم السلام قال قال رسول الله صلی الله علیه وآله:طوبى‏ لمن‏ وجد في‏ صحيفته‏ يوم القيامة تحت كل ذنب أستغفر الله.

 

(9) بحار الأنوار (ط - بيروت)    ج‏90       282       باب 15 الاستغفار و فضله و أنواعه .....  ص : 275

قال رسول الله صلی الله علیه وآله: ألا أخبركم بدائكم من دوائكم قلنا بلى يا رسول الله قال داؤكم الذنوب و دواؤكم‏ الاستغفار.

 

(10) سوره الأنفال (8): آيه 33

وَ ما كانَ اللَّهُ لِيُعَذِّبَهُمْ‏ وَ أَنْتَ‏ فِيهِمْ‏ وَ ما كانَ اللَّهُ مُعَذِّبَهُمْ وَ هُمْ يَسْتَغْفِرُونَ(10).

ترجمه: ولى خداوند، تا تو در ميان آنها هستى آنها را مجازات نخواهد كرد، و (نيز) تا استغفار مى‏كنند خدا عذابشان نمى‏كند.

 

(11) میزان الحكمة: ج 7، ص 248.

قال رسول الله صلی الله علیه وآله: انزل اللّه‏ امانین لامّتى: (و ما كان اللّه‏ لیعذّبهم و انت فیهم و ما كان اللّه‏ معذّبهم و هم یستغفرون) فاذا مضیت تركت فیهم الاستغفار الى یوم القیامة».

 

(12) مستدرك الوسائل و مستنبط المسائل       ج‏5       320       22 - باب استحباب الاستغفار في كل يوم سبعين مرة و لو من غير ذنب .....  ص : 320

ابن أبي جمهور في درر اللآلي، عن رسول الله صلی الله علیه وآله أنه قال:إنه ليغان‏ على قلبي و إني لأستغفر الله في‏ كل‏ يوم‏ سبعين‏ مرة.

و روي‏: في كل يوم مائة مرة.

ترجمه: گاهي کدورت روي قلبم مي‌نشيند و من در هر روز هفتاد مرتبه استغفار مي‌کنم.



(13) بحار الأنوار (ط - بيروت)       ج‏44       199       باب 26 مكارم أخلاقه و جمل أحواله و تاريخه و أحوال أصحابه صلوات الله عليه .....  ص : 189

وَ ذَكَرَ الْمُرْتَضَى فِي بَعْضِ مَسَائِلِهِ:‏أَنَ‏ رَأْسَ‏ الْحُسَيْنِ‏ عَلیهِ السَّلام رُدَّ إِلَى بَدَنِهِ بِكَرْبَلَاءَ مِنَ الشَّامِ وَ ضُمَّ إِلَيْهِ.

ترجمه:سید مرتضی :سر مقدس امام حسین( عليه السلام ) از شام به کربلا برگرداننده شد و به بدن ایشان ضمیمه شد.

(14) مدفن رأس الإمام الحسين ( عليه السلام ):

أبو ريحان البيروني ، حيث يقول : في العشرين من صفر رُدَّ الرأس إلى جثته فدفن معها و فيه زيارة الأربعين.ومجيء حرمه بعد انصرافهم من الشام.

درباره محل دفن سر مقدس امام حسین( عليه السلام ) از باقی مانده اثار مرحوم ابو ریحان بیرونی اینطور امده است: در بیستم ماه صفر سر مقدس امام حسین( عليه السلام ) به بدن ایشان برگرداننده شد وبا بدن ایشان دفن شد و در این روز زیات اربعین است و اهل حرم ایشان در این روز از شام به کربلا رسیدند.

 

 

شنبه ٢٢ آبان ١٣٩٥     ٠٨:٣٩
امتیازدهی