صفحه اصلي > خطبه ها   


خطبه های نماز جمعه یزد 9 مهرماه 95

خطبه های نماز جمعه یزد 9 مهرماه 95


خطبه اول:

السَّلامُ عَلَیکُم وَ رَحمَةُ الله

اَعوذُ بِاللهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیمِ   

بِسمِ اللهِ الرَّحمنِ الرَّحیمِ

اَلحَمدُلِلّهِ رَبِّ العالمینَ بارئِ الخَلائقِ اَجمعینَ وباعِثِ الأنبیاءِ وَ المُرسَلینَ الَّذی خَلقَ الخلائِقَ بقدرتِهِ وَنَشَرَ الرِّیاحَ بِرَحمَتِهِ وَ وَتَّدَ بِالصُّخُورِ مَیَدانَ اَرضِهِ، نَستَعینُهُ وَنَتَوَکَّلُ عَلَیهِ وَنُؤمِنُ بِهِ و نَستَغفِرُهُ ثُمَّ نُصَلَّی و َنُسَلِّمُ عَلی سَیِّدِنا وَ مَولانا اَبِی القاسمِ المُصطَفی مُحَمَّدٍ (صَلَی اللهُ عَلَیهِ وَآلِهِ) وَ عَلی آلهِ الطَّیِّبنَ الطّاهِرینَ المَعصُومینَ المَکَرَّمینَ سیَّما بقیةِ اللهِ فِی الأَرَضینَ رُوحی وَاَرواحُ العالَمینَ لِتُرابِ مَقدَمِهِ الفِداهُ.

سفارش به تقوی 

اُوصیکُم وَنَفسی عِبادَ اللهِ بِتقوَی اللهِ وَلُزُومِ اَمرِهِ.

قالَ اللهُ تبارکَ وتَعالی فی مُحَکمِ کِتابِهِ:

يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ حَقَّ تُقاتِهِ وَ لا تَمُوتُنَّ إِلاَّ وَ أَنْتُمْ مُسْلِمُونَ (1).

مومنین آگاه باشید و بدانید بهترین زاد و توشه در محضر پروردگار تقواست خودم و شما را به تقوا و به اعمال صالحه وکردار خوب و خوف از خدا و اطاعت امر الهی سفارش می کنم.

امروز یک مقداری عزیزانی که هستند شاید بعضا مسئله خطبه نماز جمعه را نمی دانند که باید در خطبه نماز جمعه مستمعین ساکت باشند و گوش بدهند و برای دیگران هم برای خطیب هم برای خودشان مشکل پیدا می شود. ان شاءالله برای اینکه همه گوش بدهید و سکوت کنید صلواتی بفرستید.

ان شاءالله که خدای متعال به همه ما توفیق بدهد که اعمال و کردارمان را بر مبنای رضایت خدای متعال قرار دهیم و بر اساس دستورات خدای متعال اطاعت از اوامر و نهی را داشته باشیم، و تقوا را در همه امور مراعات کنیم. چون نزدیک ایام محرم هست و متعلق به اباعبدالله الحسین (عَلَیهِ السَّلام)هست، من نکاتی که به عنوان سفارش به تقوا می خواهم عرض کنم: از مولایمان امام حسین (عَلَیهِ السَّلام) استفاده می کنم؛ همه می دانیم که امام حسین(عَلَیهِ السَّلام)به عنوان یک انسان کامل فرزند رسول خدا (صَلَی اللهُ عَلَیهِ وَآلِهِ) تربیت شده دست امیرالمؤمنین(عَلَیهِ السَّلام)و رسول خدا(صَلَی اللهُ عَلَیهِ وَآلِهِ) زهرای مرضیه (سلامُ الله عَلَیها)  و منتخب خدای متعال برای اصلاح امور دین و دنیا و کسی که فداکاری کرد و دین را و اعتقادات و زحمات پیامبر(صَلَی اللهُ عَلَیهِ وَآلِهِ) و اهل البیت(عَلَیهِمُ السَّلام) را؛ و همه ان خوبی ها را که دشمنها داشتند از دست ما می گرفتند و می خواستند دوباره همان حکومت جاهلیت را امویان در اسلام بوجود بیاورند و اسلام را محو کنند، امام حسین (عَلَیهِ السَّلام) قیام کرد و به عنوان یک آمر به معروف و ناهی از منکر؛ از اسلام و حقیقت اسلام دفاع کرد از منکرات و حرکتهایی که یزیدیان داشتند در رابطه با ضایع کردن و محو دین؛ جلو انها را گرفت. و انچه که پیرامون اسلام و شبهاتی که به ذهن مردم افتاده بود و بی توجهی هایی که از اعمال به دین و قران حاصل شده بود امام حسین(عَلَیهِ السَّلام) باهمه انها مبارزه کرد. و این مبارزه و ایستادگی در مقابل استکبار، و ظلم و ستم، و بدیها و شرها، از خصلتهای بزرگ حرکت امام حسین(عَلَیهِ السَّلام) است. علاوه بر این امام حسین(عَلَیهِ السَّلام) به عنوان یک انسان کامل، و فانی در خدا، عاشق و فداکار حق؛ و همچنین مأنوس و مناجات کننده با خدا؛ و دلداه بهحق؛ و همه چیز خودش را با معبودش، دردوران زندگی داشت. و ان عبادتهای عظیم ایشان، و ان مناجاتها و دعاهای عرفه و غیره که می دانید از ان حالتهای الهی و خدایی و وابستگی عجیب، و عجین شدن درعشق به خدا، در امام حسین (عَلَیهِ السَّلام)   می بینید.نکته دیگر اینکه: در ارتباط با صفات پسندیده؛ که کمک به بندگان خدا و کمک به مستضعفین، و رسیدگی به بندگان خدا آنچنان بوده است که: فرزندانشان مثل امام باقر و امام صادق(عَلَیهِمَا السَّلام) معمولا در اثر آذوقه بردن برای مستضعفین و مؤمنین، پشتشان زخم می شد یا پینه می بست، ویا اثر آن در پشتشان موجود بود. این حرکتهاو عنایات امام حسین (عَلَیهِ السَّلام)در بذل و بخششها و کمک دستگیری نسبت به مؤمنین اینها اخلاق پسندیده زبانزد بود. برخوردهای عجیب و بسیار سازنده، و عبادتها و مناجاتها همه اینها از صفتهای خوب امام حسین (عَلَیهِ السَّلام) هست که یک الگوی کامل تمام عیار درباره امام حسین(عَلَیهِ السَّلام) است.

 ما جنبه شهادت و فداکاری امام حسین(عَلَیهِ السَّلام)را بیشتر توجه کردیم؛ اما جنبه ها ی با عظمتی که  امام حسین (عَلَیهِ السَّلام)  دارند باید بیشتر مورد توجه قرار بگیرد. و با عنایت به اینکه: امام حسین(عَلَیهِ السَّلام)از هر جهت یک الگوی تمام عیار و انسان کامل و عبدبرگزیده خدا؛ و یک انسانی است که می تواند تا روزقیامت در همه زمینه ها الگویی برای بشریت باشد. بلکه نسخه بدل پدرش امیرالمؤمنین(عَلَیهِ السَّلام) و رسول خدا(صَلَی اللهُ عَلَیهِ وَآلِهِ) است. و حامی همه صفات و کمالات  اسماءالله هست و امام حسین(عَلَیهِ السَّلام)  یک تابلو و آینه تمام نمای حق در تمامی زمینه ها است.

سبقت در کار های خیر و مکارم از سفارشات امام حسین (عَلَیهِ السَّلام).

امام حسین (عَلَیهِ السَّلام) در سفارشاتش همیشه توجه به مردم دارد و در حالاتش هم توجه به خدا دارد.يا أيها الناس نافِسوا في المكارم‏(2) مردم در کارهای خوب و با ارزش، مسابقه بگذارید و از هم سبقت بگیرید. سارعوا في المغانم (2)در بدست اوردن غنیمتها در عمرتان با سرعت باشید تا از فرصتی که در طول عمرتان دارید؛ غنیمت شمارید ودر کارهای خیر و کمک به همدیگر از هم پیشی بگیرید. لا تحتسبوا بمعروفٍ لم تُعَجّلِوا (2) اگر می خواهید کار خیری بکنید باید عجله بکنید و سریع انجام بدهید.  اگر کار خوبی را با کندی عمل کردی و یک مقدارسستی کردید،این را نباید به حساب بیاورید. یعنی  کار خوب ان همه عظمت دارد حتی باید با سرعت انجام داد. سعی کن که ستایش خدای متعال را و مردم را برای خودت داشته باشی و در پیروز شدن و در پر کار کردن و جدی بودن سعی کنید با جدی بودن و تلاش وکوشش، مشکلات را حل کنید. و لا تكتسبوا بالمطل ذما (2) سعی نکیند که بوسیله تنبلی و بی عاری وبی توجهی، سستی در زندگی، با سستی در حرکت وکار و عبادت و بدون تلاشی سرزنشهای دنیا را برای خودتان داشته باشید نه؛ مؤمن باید متحرک،پرتلاش ،پرکوشش ،پرنشاط، در ارتباط با دین و دنیا و خدمت به جامعه در ارتباط با خدمت به دین انقدر جدی باشد که مورد ستایش دیگران در این زمینه قرار بگیرد و مبادا که سستیبکند و بی عار و بی تفاوت شود که مورد مذمت دیگران قرار بگیرد ویا اینکه از دیگران کمتر و پست تر و پایین تر باشد. مؤمن نباید تن به ذلت بدهد بلکه باید عزیز باشد.

براوردن حاجت برادر مؤمنسفارش امام حسین (عَلَیهِ السَّلام).

سفارش دیگرامام حسین (عَلَیهِ السَّلام)نسبت به برادران مؤمنش این است که:وَ اعْلَمُوا أَنَّ حَوَائِجَ النَّاسِ إِلَيْكُمْ مِنْ نِعَمِ اللَّهِ عَلَيْكُم (2)بدانید که اگر مردمی به شما مراجعه می کنند به عنوان مسؤل و یک برادر مؤمن و به عنوان یک مسلمان؛ اینها حاجت دارند این مراجعه به عنوان حاجت نزد شما این نعمتهای خداست.فَلَا تَمَلُّوا النِّعَم‏ (2) این نعمت خدارا از دست ندهید، کمک کنید، و حاجات دیگران را براورده کنید، سعی و کوشش بکنید، و هرگونه که می توانید تلاش بکنید که مشکل برادر مؤمنتان را حل کنید، حل کنید و این نعمت ها را تبدیل به نقمت نکنید و تبدیل به این وقت تلف کردن، و بدآوری در جامعه، وبداخلاقی در جامعه و مردم نشود. این نعمت خداست! از دست ما نگیرند. این اخلاص امام حسین (عَلَیهِ السَّلام) اگر کار کاری و یا خدمتی کردی این را بدان که خدای متعال به تو پاداش می دهد. ِ كَافَأَهُ بِهَا فِي كُلِّ وَقْتٍ حَاجَة (2) و وقتی تو نیاز داشتی خدا به تو کمک می کند اگر به برادر مؤمنت وقتی به تو احتیاج دارد کمک نکنی، خدای متعال وقت احتیاج به تو کمک نمی کند. همه ما یک روزی یا در دنیا یا در اخرت احتیاج پیدا می کنیم تحولات روزگار است دیگر، انسان متحول می شود ازحالی به حالی و ازغنا به فقر و از فقر به غنا از تهیدستی به غنا و .. این تحولات دارد انسان تا زمانی که امکانات و یا توانایی و مسؤلیت دارد و تا زمانی که می تواند باید برای برادرش کار کند تا زمانی که دستش کوتاه شد، خدا به او کمک کند در اخرت خدا به او کمک کند. اینجا روایت است من برایتان می خوانم امام حسین (عَلَیهِ السَّلام) می فرمایند:از قول پدرم از قول رسول خدا(صَلَی اللهُ عَلَیهِ وَآلِهِ)می فرمایند:مَنْ‏ سَعَى‏ فِي‏ حَاجَةِ أَخِيهِ‏ الْمُؤْمِنِ‏ (3) هر کس سعی و کوشش بکند در براوردن حاجت برادر مؤمنش و رفع مشکل از او کند. فَكَأَنَّمَا عَبَدَ اللَّهَ تِسْعَةَ آلَافِ سَنَةٍ صَائِماً نَهَارَهُ قَائِماً لَيْلَهُ (3)  مثل کسی است که نه هزار سال عبادت کرده در حالی که روزها روزه بوده و شبها برای عبادت بیدار بوده است. اینقدر ارزش قائل است اسلام و امام حسین(عَلَیهِ السَّلام) اصرار دارد به این معنا در ارتباط با کار خیر؛ و وروایات در اینجا زیاد داریم که کسی که مشکلی را از برادر مؤمنش بردارد خدای متعال مشکل دنیا و اخرتش را حل می کند. وَ اللَّهُ يُحِبُّ الْمُحْسِنِين‏ (2) و به او احسان می کند این روایت هم در کشف الغمه هست.

مناجات با خالق یکتا جلوه ای از سیره رفتاری امام حسین (عَلَیهِ السَّلام).

یکی دیگر از حالات امام حسین (عَلَیهِ السَّلام) :وروی أن شریحاً دخل مسجد الرسول (صَلَی اللهُ عَلَیهِ وَآلِهِ) (4)این شریح چه کسی است(شرح قاضی یاکس دیگر است) می گوید: یکی از اقایان وارد شدند در مسجد پیامبر(صَلَی اللهُ عَلَیهِ وَآلِهِ) در مدینه؛فوجد الحسین (عَلَیهِ السَّلام) فی المسجد(4) و من دیدم که امام حسین(عَلَیهِ السَّلام) ( در چه سن و سالی...) ساجداً یعفِّر خدّه علی التراب(4)امام حسین (عَلَیهِ السَّلام) سجده می کندو گونه هایش را بر خاک می مالد وهو یقول:... إلهی لئن طالبتنی بذنوبی لاُطالبنّک بکرمک،(4)و با خدا اینگونه حرف می زند: .... خدایا اگر از من مؤاخذه کنی در روز قیامت و گناهانم را بخواهی مؤاخذه و عذاب کنی من مطالبه از تو می کنم با کرمت امام حسین(عَلَیهِ السَّلام) که گناه ندارد؛ اما با خدا اینگونه زاری می کند من دست توسل به کرم تو می زنم. لاُطالبنّک بکرمک،(4)من با کرم تو مواجه می شوم ولئن حَبَستنی مع الخاطئینَ (4)اگر من را یک جایی با گناهکارها حبس بکنی، لأخبِرنَّهُم بحُبّی لک، (4) به انها خبر می دهم که من خدا را دوست داشتم، من دوست خدا هستم و خدا من را اینجا اورده من به آنها اعلام می کنم. بعد می فرماید: سیّدی! انّ طاعَتی لا تنفعُک، (4)خدای من طاعت من برای تو نفعی ندارد وَمعصیتی لا تضرّک، (4) گناه من هم برایت ضرری ندارد فهب لی ما لا ینفعُک (4) پس ان چیزی که منفعتی برای تو ندارد به من ببخش؛واغفر لی ما لا یضرّک فإنک أرحم الراحمین(4) و ان را هم که به تو ضرر نمی زند به من ببخش یعنی خدایا در طاعات به من کمک کن و در معصیت از من بگذر. و این از حالات امام حسین(عَلَیهِ السَّلام)که بین خودش و خدای خودش هست که نباید یک بعدی به امام حسین(عَلَیهِ السَّلام) نگاه کرد بلکه اینه تمام نمای اسماءالله هست و بایددر هم زمینه ها از امام حسین(عَلَیهِ السَّلام) الگو بگیریم .

پروردگارا. به آبروی امام حسین(عَلَیهِ السَّلام) قسمت می دهیم که  ما را در تبعیت و پیروی همه جانبه از امام حسین(عَلَیهِ السَّلام) موفق بدار.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ‏

قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ (1) اللَّهُ الصَّمَدُ (2) لَمْ يَلِدْ وَ لَمْ يُولَدْ (3) وَ لَمْ يَكُنْ لَهُ كُفُواً أَحَدٌ (4)

ترجمه:بنام خداوند بخشنده مهربان

 1- بگو: خداوند يكتا و يگانه است.

2- خداوندى است كه همه نيازمندان قصد او مى‏كنند:

3- نزاد و زاده نشد.

4- و براى او هرگز شبيه و مانندى نبوده است.

 

خطبه دوم

بِسمِ اللهِ الرَّحمنِ الرَّحیمِ

الحَمدُ لِلّهِ رَبِّ العالَمینَ و صَلی اللّهُ عَلی سَیِّدنا ونَبیِّنا اَبی القاسمِ المُصطَفی مُحمّدٍ (صَلَي اللهُ عَلَيهِ وَ آلِهِ) و عَلیٍّ اَمیرِ المؤمنینَ و عَلی فاطمهَ سَیدهِ نساءِ العالمینَ وعَلی الحَسنِ والحُسینِ سَیدی شَبابِ اَهلِ الجَّنهِ وعَلیِّ بنِ الحُسَینِ ومحمدِ بنِ علیٍّ وجعفرِبنِ مُحمدٍ ومُوسَی بنِ جَعفرٍ و عَلیِّ بنِ مُوسَی و مُحَمَّدِبنِ عَلیٍّ وَعَلیِّ بنِ محمَّدٍ والحَسَنِ بنِ عَلیٍّ وَمَولانا صاحبَ الزَّمان(عجَّلَ الله تعالی فرجه) اللّهُمَّ صَلِّ عَلَیهِ وعَلَیهِم بِأَفضَلِ صَلَواتِک وَ بارِک عَلَیهِم بِأَفضَلِ بَرِکاتِک.

سفارش به تقوی.

اُوصیکُم وَنَفسی عِبادَ اللهِ بِتقوَی اللهِ وَلُزُومِ اَمرِهِ.

در خطبه دومم چند نکته را می خواهم تذکر بدهم خدمت عزیزانم

ایام محرم را در پیش داریم و نکاتی را می خواهم عرض کنم.

امر به معروف و نهی از منکراساس و پایه حرکت امام حسین(عَلَیهِ السَّلام).

 یک اینکه هفته امر به معروف و نهی از منکر است و اساس و پایه حرکت امام حسین(عَلَیهِ السَّلام) هم  به صراحت خطبه خود امام حسین (عَلَیهِ السَّلام)در مسیر کربلا؛ در امر به معروف و نهی از منکر است. باید این فریضه را احیاء کنیم و در زندگیمان پیاده کنیم. امر به معروف و نهی از منکر مخصوص شخص خاصی نیست و همه ما موظفیم در اینکه نسبت به برادران و خوهران وفرزندان و دوستانمان و کسانی که دوستشان داریم و علاقه داریم و می خواهیم ادای دین کنیم در کارهای خوب همدیگر را یاری کنیم وتذکر بدهیم و به کارها و حرکتهای خوب و نماز و کارهای خیر دعوت کنیم. اینها کاری است که وظیفه ماست.

ترک امر به معروف ونهی از منکر خیانت به خدا و رسول(صَلَي اللهُ عَلَيهِ وَ آلِهِ).

 وظیفه ما دستور خداست و این هم بر اساس حفظ سلامت جامعه است حفظ سعادت انسانهاست اگر نباشد یعنی من نسبت به شما و شما نسبت به من بی تفاوت باشید، یا مادر نسبت به فرزندش، پدر نسبت به فرزندش، برادر نسبت به برادرش، بی تفاوت باشد و کارهای خوب و ارزشمندکه باعث سعادت اوست را به او نگوید به او خیانت کرده ایم، چراخیانت کرده ایم؟ برای اینکه باید بگوییم و همدیگر را در این کارها اراسته کنیم و نتیجه آن مسیر تکامل وسعادت و راه مستقیم او هست و نتیجه کار شما هدایت فرزندتان هست. اقای معلم! نتیجه کار شما هدایت فرزندان جامعه است. خوبی ها را باید به هم بگوییم، تذکر دهیم. می خواهی به نماز بروی به فرزندت هم بگو بلند شو برویم نماز !!! می خواهی بروی نماز جمعه می خواهی بروی جای دیگر؛ بگو اول برویم نماز جمعه را بخوانیم بعد جای دیگر برویم. همدیگر را هدایت و کمک بکنیم. یاد بدهیم البته با شرایط و مراعات موارد آن؛ این درباره امر به معروف است که اگر نکنیم اینها امانت الهی است و در امانت الهی خیانت کرده ایم و قران ما را توبیخ می کند. يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لا تَخُونُوا اللَّهَ‏ وَ الرَّسُولَ (5)در راه خیانت به خدا و رسول(صَلَي اللهُ عَلَيهِ وَ آلِهِ)  و خیانت به امانات خدا؛ و ما را توبیخ می کند ما اگر بعضی از امر به معروفها را نداشته باشیم؛ به خودمان و جامعه و همان شخص خیانت کرده ایم. اگر پدر و مادری نتواند فرزندش را نصیحت کند و به او کار خوب؛ نماز، صداقت، حجاب را یاد بدهداو به جهنم می رود، چون او نمی داند و گناه می کند، جامعه را فاسد می کند، به گردن چه کسی است؟ به گردن من مادر و پدر هست که می توانستم و این کار رابکنم و نکردم! چه می شود ما را؟!  یکی هم نهی از منکر است. یعنی جلو بدی ها را گرفتن و جلو بدعت ها و گناه را گرفتن! چطور خدای متعال می فرماید:كُنْتُمْ‏ خَيْرَ أُمَّةٍ (6) شما بهترین امتها هستید. چرا؟ چون در شما امر به معروف و نهی از منکر هست. یعنی اینکه همه شما همدیگر را دوست دارید و به هم کمک و خدمت می کنید به خوبی ها وادار می کنید و نسبت به کار بد و از جهنم همدیگر جلوگری می کنید و از فاسد شدن یکدیگر جلوگیری می کنید و اجتماع می کنید؛ این امت بزرگ است اما ان امتهایی که در فکر نیستند، در فکر هم نیستند، و نصیحت نمی کنند، بلکه هم را به گناه دعوت می کنند، اینها رفیق خوب و پدر و مادر خوب نیستند.

این مادری که تشویق می کند به دخترش را برای دوست پسرش که الحمدلله این موضوع و در یزد ما نیست یا می داند دخترش دوست پسر دارد و حرفی نمی زند. یا ان پدری که این فرزند را با حجابش نصیحت نمی کند یا به بی حجابی توصیه می کند؛ یا بعضی بچه های خوب هستند که نماز می خوانند و به ما مراجعه می کنند که متأسفانه نمی گذارند؛ یا در جامعه یا معلم یا پدر و مادر نمی گذارند. اینها اِفساد و خیانت به این فرزندان است.

استکبار ستیزی روحیه بزرگی که امام حسین(عَلَیهِ السَّلام) داشت.

 نهی از منکر در جامعه داشته باشیم. منتهی نهی از منکر به قول حضرت امام(رَحمَةُ الله عَلَیه) مراحل و درجاتی دارد. بعضی از چیزهایی که پیش پا افتاده است و بعضی نهی از منکرهای بزرگ مهم است که جلو ظلم و ستمها را گرفتن، جلو تعدی و تجاوز و استکبار جهانی را گرفتن، آنها نهی از منکر است. و جلو حرکت بی مورد فساد ظالمان را گرفتن، اینها هم نهی از منکر است. . منتها آنها هم با عظمت خودش؛ که امام(رَحمَةُ الله عَلَیه) این راه را رفت و انقلاب را اورد و این منکر بزرگ ایران را برداشت که عامل امریکا و صهیونیت و بی دینی بود. امام حسین(عَلَیهِ السَّلام)هم نهی از منکر کرد. با ان یزدیان و سلطنت یزیدیان و فساد و منکرات مبارزه کرد. استکبار ستیزی روحیه بزرگی است که امام حسین(عَلَیهِ السَّلام)داشت که همان نهی از منکر است.  یعنی دیگران اگر بخواهند بیایند ما را عبد زر خرید خود بکنند و مال ما را ببرند یا بخواهند حیثیت ما راببرند و ما را ذلیل کنند و معادن ما را ببرند و نفت و سرمایه ما را ببرند و بر ما سلطنت پیدا کنند، و اگر بخواهند نگذارند ما بفهمیم و پیش برویم و خودشان بر ما مسلط شوند؛ این ذلت برای مؤمن است و این منکر بزرگی هست! و همه ما باید همیشه در صحنه باشیم، و این بی حال و بی تفاوت بودن و اینکه ما بگذارید زندگیمان را بکنیم؛ هر کس هر کار خواست باید و برود و هرچی می خواهد بخورد؛ ما زندگیمان را داشته باشیم. اهسته بیا و اهسته برو !!!.. این حالت بی تفاوتی؛ یعنی حالت عدم انقلابی که استکبار جهانی می خواهد در روحیه ما تبلیغ کند این بدترین حالت است و با این حالت اباعبدالله الحسین(عَلَیهِ السَّلام) مبارزه کرده است.

 بارها می بینید در تاریخ؛ امام حسین (عَلَیهِ السَّلام) حتی در زمان امام حسن(عَلَیهِ السَّلام) که امام وقتش ؛ در مقابل ولی خود امام حسین (عَلَیهِ السَّلام) سکوت می کند چون امام وقتش امام حسن بود و ولی او بود امام حسین (عَلَیهِ السَّلام) تابع برادر بود. اما بعد از امام حسن(عَلَیهِ السَّلام) چنان به جان معاویه افتاده بود و چنان نامه های تیز و تند به معاویه می نوشت که معاویه مستأصل شده بود و هر حرکتی معاویه می کرد چون بر خلاف بیانیه های صلح امام حسن(عَلَیهِ السَّلام) بود به او تذکر می داد؛گاهی نامه های امام حسین(عَلَیهِ السَّلام) هست که خطاب می کند ای معاویه؛ من می ترسم از خدا در روز قیامت که بگذارم تو ان کارها را بکنی، و نگویم و جلو فساد را نگیرم، من از خدا می ترسم!.. لذا به تو می گویم. امام حسین(عَلَیهِ السَّلام) اینطور خطاباتی داشتند در ده سالی که بعد از امام حسن(عَلَیهِ السَّلام) امامت داشتند و معاویه بوده است. برای همین در صدد بر امدند که امام حسین(عَلَیهِ السَّلام) را از بین ببرند و شهید بکنند برای اینکه راحت بشوند، خیلی مسائل بود  امام حسین(عَلَیهِ السَّلام)  ارام نداشت. هیچ کدام از ائمه(عَلَیهِمُ السَّلام) ما در مقابل ظلم و ظالمین ارام نبودند. نهی از منکر مراحلی دارد و ما هم باید در جامعه مان نهی از منکر داشته باشیم و نسبت به بدی ها به هم تذکر بدهیم. و بدمان هم نیاید؛ به مسؤلین و افراد دیگر و به دیگران باید هر جا بدی می شود تذکر بدهیم و بدمان هم نباید بیاید ما هم باید به دیگران تذکر بدهیم و بدشان هم نباید بیاید، چرا؟! برای اینکهاحیای یک کار خوب و هدایت و نجات است. یک نفر جوانی اگر رفیقش معتاد باشد بنشیند کنارش و اورا منع و یا توبیخ کند و برایش راهی پیدا کند این خیانت می کند به این، یا خدمت؟ دارد خدمت می کند. اما اگر دلش برایش بسوزد و بگوید برو این و آن را پیدا کن و نازش بکند این خیانت به اوست. و دیگر جامعه فاسد می شود اینکه دعوت به فرایض کند و با امر به معروف و نهی از منکر بها تقام‏ الفرائض‏ (7) همه واجبات اقامه می شود برای همین است.

 امر به معروف و نهی از منکر دو اصل مهم اسلامی است متاسفانه در جامعه ما متروک شده، و طالب ندارد. حتی به ما می گویند چرا فلان موضوع را نهی می کنید و نه می گویید!!! چرا می گویید مجلس گناه نباشد!... دارند این طرف آن طرف به ما می گویند؛ چرا مجلس گناه نباشد؟این حرف است؟!!!

بقای این ارمانهای امام حسین(عَلَیهِ السَّلام) با بر پایی مجالس عزاداری است.

دربارهمجالس امام حسین(عَلَیهِ السَّلام) عرض کنم؛ امام حسین(عَلَیهِ السَّلام) این فداکاری بزرگ و حرکت عظیمی که داشت باید تا اخر بماند باید این مرام امام حسین (عَلَیهِ السَّلام)استکبارستیزی و عشق به خدا، مرام امام حسین(عَلَیهِ السَّلام) وفای به عهد، و به فکر محرومین بودن، به فکر احیای دین بودن، مرام امام حسین(عَلَیهِ السَّلام) به فکر نماز بودن، به فکر خوبی ها بودن؛ این باید در جامعه بماند و این شعارما شیعه است که باید بماند (تکبیر)

بقای این ارمانهای امام حسین(عَلَیهِ السَّلام) با مجالس عزاداری است. برپا داشتن این مجالسی که برای بیان ارمانهای امام حسین(عَلَیهِ السَّلام) برپا می شود. مگر همه این مجالسی که برپا می کنیم و شما یزدی ها الحمدلله در این پیشقدم هستید الحمدلله یزد ما به عنوان حسینیه ایران هست مگر همه این مجالس فقط روضه خوانی هست؟ نه!. بیشتر منابرمنبریان ما نصیحت و موعظه و بیان مسائل قیام امام حسین(عَلَیهِ السَّلام) است و باید باشد و چند دقیقه ای بعد از ان را ذکر مصائب می کنند این مجالس امام حسین(عَلَیهِ السَّلام) است که به قول امام(رَحمَةُ الله عَلَیه) عزیز ما که اسلام و شیعه و مکتب اهل البیت(عَلَیهِمُ السَّلام) را نگه داشته است.

توطئه به نام توطئه:به بهانه ای می خواهند کنسرتهای کذا برای ما بیاورند و به نام شادی؛مجالس امام حسین(عَلَیهِ السَّلام) را فاجعه، و مردم یزد را مردمی افسرده دانستند .

 امروزه خیلی ها هستند به بهانه هایی با این مجالس امام حسین(عَلَیهِ السَّلام)می خواهند مبارزه کنند بخصوص در یزد ما، به بهانه هایی که یکی از سخنرانهای حالا من می خواستم بیشتر راجع به این قصه صحبت کنم؛یک نفر یک مجلسی اینجا گرفته بودند به نام توطئه یک اقایی امده اینجا سخنرانی کرده برای ما درباره دینداری و دین را تقسیم کرده؛ و بعد گفته یک گروهی هستند که گفته اند باید در دین تحول ایجاد شود و تغییر بکند ما اگر گناه هم کردیم عیب نداشته باشد برای اینکه آزموده بشویم. این حرفها چیست؟!!.. بعد هم گفته اینطور که شنیدم در یزد شما مجالس امام حسین(عَلَیهِ السَّلام) فاجعه است (شعار مرگ بر منافق) این چه کاری هست؟!..

من می خواهم بگویم این چه حرفهایی هست اینها را چه کسی اینجا دعوت می کند؟می ایند توهین به مردم یزد می کنند. می گویند: مردم یزد افسرده هستندکجای مردم یزد افسرده است شما خودتان می گویید:بیست سال هست جوان های این مرز و بوم در کنکور اول هستند اینها افسرده هستند؟! الان این مردم یزد بیش از صد هزار غیر یزدی را دارند در این یزد اداره می کنند اینها افسرده هستند؟ اینها بهترین مالیات را به کشور می دهند بازاری های ما و کاسبان ما دارند بیشترین و بهترین مالیات را به تهران می دهند که انها خودشان تعجب می کنند اینها افسرده اند؟! این زنهای ما که بیشترین خدمت را می کنند بعضی ها که مُسنّ هستند و میان سال و جوان هستند اول صبح بیدار می شوند و به مسجد می روند و نماز می خوانند و در روضه شرکت می کنند و با نشاط می ایند در خانه و بچه هایشان را داره می کنند این افسرده است؛ یا ان کسی که تا اخر شب پای تلویزیون می نشینند و پای اینترنت می نشیند و تا لنگه ظهر هم  می خوابد و می افتد و بعد با چشم های پف کرده و خواب الود بیدار می شود و نه نماز خوانده نه چیزی این نشاط دارد؟! ان زن مؤمن افسرده است؟ این چه توهینی است؟! انوقت می خواهند بگویند روضه در یزد زیاد است مردم یزد هم افسرده اند عجب توهینی!! علامت نشاط این مردم است. مردم ما الان در کربلا در اربعین بیش از همه؛ یزدی هستند کههشتاد تا نود هزار نفر را در هر وعده غذا می دهند از همین یزد می برند و بانی ان اینجا هستند اینها افسرده اند؟ در همین یزد خود در ماه محرم اینها چندین هزار خانواده را تغذیه می کنند این چه افسردگی هست؟ به بهانه ای می خواهند کنسرتهای کذا برای ما بیاورند و شادی بیاورند. نمی خواهیم!به اینها من تذکر می دهم. و اگر لازم باشد ما ناچاریم یک حرکتهایی دیگر بکنیم.

سفارش به هیأتهای عزاداری در حفظ سبک سینه زنی به روش یزدی ها.

سفارشم به عزاداران است. سفارشم به هیأتهای عزاداری؛ عزیزانم این عزاداری امام حسین(عَلَیهِ السَّلام)که باعث عظمت اسلام هست و باید هم باشد این پیرایه ها را از کنارش دور کنید این چیزهایی که به ان بسته شده و جزو عزاداری نیسترا از ان دور کنید این فرض کنید علم و کتل و شتر و اسب و این چیزهایی که می اورید اینها غلط است و مردم رامسخره می کنند اینها معنویت را به هم می زند و این را دور کنید.

 سینه زنی به این خوبی، و سبک سینه زنی یزدی ها به این خوبی، سینه زنی چیزی نمی خواهد دو دست می خواهد که خدا به ادم داده، دیگر چیزی نمی خواهد. معنویتش بهتر است قشنگ تر هم هست دنیا هم همین را پسندیده، بزرگان ما هم همین را پسندیده اند، همین را ادامه بدهید. سبک شعر خواندنتان و محتواهایش را عوض نکنید، نبرید سبکهای خواندن را به روی نوت های موسیقی و امثالُهم که معنویت آن را بردارید. به شاعران عزیزم می گویم، به مداحان گرانقدر هم می گویم، به عزیزان هیئتی هم گفته ام و تذکر داده ام و نامه هم نوشته ام و در رادیو هم اعلام کرده ام این موارد را به عزیزان که این کار را نکنیم. و یک کاری بکنیم که این معنویت در مجلس و هیئت امام حسین(عَلَیهِ السَّلام)باشد. مردم دلشان رحم بیاید گوش کنند مردم بیایند و گوش کنند و پای صحبت واعظین استفاده کنند. و از این روضه های امام حسین (عَلَیهِ السَّلام) استفاده ببرند. این چیزهایی در کنارش را کنار بریزیم. گاهی می شنویم که از گوشه وکنار می خواهند حرکتهایی بکنند اینها را ما محکم جلوش را می گیریم.

قدردانی از زحمات نیروی انتظامی بخاطر برقراری امنیت در جامعه.

من به عزیزانم در نیروی انتظامی عرض می کنم که این ایام که هفته نیروی انتظامی است و از عزیزان هم تشکر می کنیم بسیار تلاش می کنند. چه نیروهای سپاه و بسیج و ارتش و نیروهای انتظامی ما؛ واقعا در انها آدمهای مخلص و زحمتکش و فداکار است. این کشور ما امنیتش دست اینهاست و امنیت دارد. در یزد ما اگرغفلتی بشود یا یک سارق دزدی کند یا حرکت زشتیبکند که شاید برای شما سردار محترم اشاره کردند، سر 24 ساعت بعد تا همدان می روند و ان دشمنها و سارقین را دستگیر می کنند.این خیلی ارزش دارد خدمت این عزیزان است. من از زحماتشان تشکر می کنم و از انها می خواهم که در این ایام محرم حواسشان جمع باشد و ان شاءاللهبهترین کارها را انجام بدهیم.

دور اندیشی و تیز بینی رهبر معظم انقلاب در فتنه ها، و خنثی کردن فنته جدید.

دور اندیشی رهبر معظم انقلاب را عرض بکنم در ارتباط با انتخابات ریاست جمهوری رهبر انقلاب در مسئله رقابت های انتخاباتی وارد نمی شود رهبر انقلاب خودشان می خواهند که کار انتخابات رقابتی باشد. و کار ایشان نظارت عالیه است. و مصلحت سنجی و دقت و دید خوبی است که باید داشته باشد و از این کشور حمایت بکند و کشور را از حوادث ناگوار پیشگیری و جلوگیری کند و از مسائلی که ممکن است پیش بیاید و به اسلام و وحدت ضربه بخورد باید پیشگیری کند همانطور که در امور نظامی و اجتماعی رهبر معظم انقلاب انقدر دقیق و عمیق و ظریف کار می کند که خیلی از شما بعضی مسائل ان رانمی دانید، و در این کشور امنیت حفظ شده است. الان در عراق و سوریه چقدر بچه های ما قشنگ و ظریف بچه های ما با تدبیر مقام معظم رهبری کارمی کنند که دشمن را همانجا زمین گیر کردند که نگذاشتند به کشور ما صدمه بزنند. اینها از کارهای قشنگ و خوب است و باید بشود. در انتخابات هم همینطور است اگر فرمودند: به شخصی که مصلحت نمی بینم که شما بیایید در انتخابات و اینده را من خوب نمی بینم و مصلحت شما و مصلحت انقلاب و مردم هست که این کار نشود،پس باید بگوییم نه! ایشانمصلحت را می داند، او اگاهتر است، خیلی اخبار را بیشتر از من و انها دارد. باید که هم اطاعت پذیری داشته باشیم، هم تشکر کنیم از این دید عظیم ایشان و تیزبینی و بیداری رهبر انقلاب؛ این دوراندیشی است. حفظ وحدت سفارش همیشه ایشان است.

آتو دست دشمنان ندادن، و زمینه را برای کَر و فَر دشمنان فراهم نکردن، و الان رادیوهای خارجی از این قصه ناراحتند و دا معلوم دارند تحلیل می کنند که فلان... این معلوم است انها تهدیداتی داشته اند حالا توطئه های انها نقش بر اب شده و می گویند چرا ازادی انتخابات نیست؟چطور شد ان موقع ها رهبری حرفی به یکی می زد در بوق و کرنا می کردید که چطور... حالا ازادی خواه شدید؟ معلوم می شود پشت قصه مسائلی بوده، که رهبری متوجه این مسئله شده و ان فتنه را خنثی کرده است، و اینها الاناز ان قصه ها ناراحت شده اند. ضمن اینکه تشکر می کنیم از رهبر معظم انقلاب با دوراندیشی با مصلت سنجی و حفظ برادری باید همه شما تابع باشیم و گوش به حرف این فضاهای بد مجازی که تفرقه افکنانه و بدون تدبیر و با مسائلی می خواهند اختلاف بیاندازند، و یا ما را از رهبری جدا کنند یا خدای ناکرده ان قلت در کارها بیاورند باید حواسمان جمع باشد. ان شاء الله مراقب باشیم.

امیدوارم که خدای متعال به همه ما توفیق بدهد و ان شاءالله این امریکایی ها و صهیونیستها و سعودی ها را خدای متعال شرشان را از سر ما کم کند این بد عهدی هایی که اینها می کنند فتنه هایی که سعودی ها و توطئه های که صهیونیستها می کنند همه را به خودشان برگرداند. و ان شاءالله ملتیمن و مردم عراق و سوریه را، و مردم همه جای عالم را از شر این دشمنان غدار توطئه گر صهیونیست نجات بدهد. امیدوارم که رهبرمعظم انقلاب ما در پناه خودش و این عزیز بزرگوار را حفظ کند و طول عمر و عزت بیافزاید و امام(رَحمَةُ الله عَلَیه)  عزیز ما را درجاتش عالی است متعالی بفرماید. ان شاءالله فرج امام زمان(عَلَیهِ السَّلام) مار ا نزدیک کند. ما را از یاورانش قرار بدهد.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ‏

قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ (1) اللَّهُ الصَّمَدُ (2) لَمْ يَلِدْ وَ لَمْ يُولَدْ (3) وَ لَمْ يَكُنْ لَهُ كُفُواً أَحَدٌ (4)

ترجمه:بنام خداوند بخشنده مهربان

 1- بگو: خداوند يكتا و يگانه است.

2- خداوندى است كه همه نيازمندان قصد او مى‏كنند:

3- نزاد و زاده نشد.

4- و براى او هرگز شبيه و مانندى نبوده است.

 

 

پی نوشت:

 (1) سوره آل‏عمران : آيات 102

يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ حَقَّ تُقاتِهِ وَ لا تَمُوتُنَّ إِلاَّ وَ أَنْتُمْ مُسْلِمُونَ.

ترجمه:اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد! آن چنان كه حق تقوى و پرهيزكارى است از خدا بپرهيزيد، و از دنيا نرويد مگر اينكه مسلمان باشيد (بايد گوهر ايمان را تا پايان عمر حفظ كنيد.

 

(2)بحار الأنوار (ط - بيروت)  ج‏75  _ 121 _ باب 20 مواعظ الحسين بن أمير المؤمنين صلوات الله عليهما .....  ص : 116

و خطب (عَلَیهِ السَّلام) فقال: يَا أَيُّهَا النَّاسُ نَافِسُوا فِي الْمَكَارِمِ‏ وَ سَارِعُوا فِي الْمَغَانِمِ وَ لَا تَحْتَسِبُوا بِمَعْرُوفٍ لَمْ تَعْجَلُوا وَ كَسَبُوا الْحَمْدَ بِالنُّجْحِ وَ لَا تَكْتَسِبُوا بِالْمَطْلِ ذَمّاً فَمَهْمَا يَكُنْ لِأَحَدٍ عِنْدَ أَحَدٍ صَنِيعَةٌ لَهُ رَأَى أَنَّهُ لَا يَقُومُ بِشُكْرِهَا فَاللَّهُ لَهُ بِمُكَافَاتِهِ فَإِنَّهُ أَجْزَلُ عَطَاءً وَ أَعْظَمُ أَجْراً وَ اعْلَمُوا أَنَّ حَوَائِجَ النَّاسِ إِلَيْكُمْ مِنْ نِعَمِ‏ اللَّهِ عَلَيْكُمْ فَلَا تَمَلُّوا النِّعَمَ فَتَحُورَ نِقَماًوَ اعْلَمُوا أَنَّ الْمَعْرُوفَ مُكْسِبٌ حَمْداً وَ مُعَقِّبٌ أَجْراً فَلَوْ رَأَيْتُمُ الْمَعْرُوفَ رَجُلًا رَأَيْتُمُوهُ حَسَناً جَمِيلًا يَسُرُّ النَّاظِرِينَ وَ لَوْ رَأَيْتُمُ اللُّؤْمَ رَأَيْتُمُوهُ سَمِجاً مُشَوَّهاً تَنْفِرُ مِنْهُ الْقُلُوبُ وَ تُغَضُّ دُونَهُ الْأَبْصَارُ أَيُّهَا النَّاسُ مَنْ جَادَ سَادَ وَ مَنْ بَخِلَ رَذُلَ وَ إِنَّ أَجْوَدَ النَّاسِ مَنْ أَعْطَى مَنْ لَا يَرْجُو وَ إِنْ أَعْفَى النَّاسِ مَنْ عَفَى عَنْ قُدْرَةٍ وَ إِنَّ أَوْصَلَ النَّاسِ مَنْ وَصَلَ مَنْ قَطَعَهُ وَ الْأُصُولُ عَلَى مَغَارِسِهَا بِفُرُوعِهَا تَسْمُو فَمَنْ تَعَجَّلَ لِأَخِيهِ خَيْراً وَجَدَهُ إِذَا قَدِمَ عَلَيْهِ غَداً وَ مَنْ أَرَادَ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى بِالصَّنِيعَةِ إِلَى أَخِيهِ كَافَأَهُ بِهَا فِي وَقْتِ حَاجَتِهِ وَ صَرَفَ عَنْهُ مِنْ بَلَاءِ الدُّنْيَا مَا هُوَ أَكْثَرُ مِنْهُ وَ مَنْ نَفَّسَ كُرْبَةَ مُؤْمِنٍ فَرَّجَ اللَّهُ عَنْهُ كُرَبَ الدُّنْيَا وَ الْآخِرَةِ وَ مَنْ أَحْسَنَ أَحْسَنَ اللَّهُ إِلَيْهِ‏ وَ اللَّهُ يُحِبُّ الْمُحْسِنِين‏.

 

(3) بحار الأنوار (ط - بيروت)       ج‏71       315       باب 20 قضاء حاجة المؤمنين و السعي فيها و توقيرهم و إدخال السرور عليهم و إكرامهم و ألطافهم و تفريج كربهم و الاهتمام بأمورهم .....  ص : 283

 مِنْ كِتَابِ قَضَاءِ الْحُقُوقِ، عَنِ ابْنِ مِهْرَانَ قَالَ: كُنْتُ جَالِساً عِنْدَ مَوْلَايَ الْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيٍّ(عَلَیهِ السَّلام) فَأَتَاهُ رَجُلٌ فَقَالَ يَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ إِنَّ فُلَاناً لَهُ عَلَيَّ مَالٌ وَ يُرِيدُ أَنْ يَحْبِسَنِي فَقَالَ (عَلَیهِ السَّلام)  وَ اللَّهِ مَا عِنْدِي مَالٌ أَقْضِي عَنْكَ قَالَ فَكَلِّمْهُ قَالَ فَلَيْسَ لِي بِهِ أُنْسٌ وَ لَكِنِّي سَمِعْتُ أَبِي أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ (عَلَیهِ السَّلام) يَقُولُ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (صَلَی اللهُ عَلَیهِ وَآلِهِ)مَنْ‏سَعَى‏فِي‏حَاجَةِأَخِيهِ‏الْمُؤْمِنِ‏ فَكَأَنَّمَا عَبَدَ اللَّهَ تِسْعَةَ آلَافِ سَنَةٍ صَائِماً نَهَارَهُ قَائِماً لَيْلَهُ.

 

(4) اعلام الهدایه (الامام الحسین بن علی علیه السلام) صفحه :  166

روی أن شریحاً دخل مسجد الرسول (صلی الله علیه وآله) فوجد الحسین(علیه السلام) فی المسجد ساجداً یعفِّر خدّه علی التراب وهو یقول: «سیّدی ومولای ألِمقامِعِ الحدید خَلَقْتَ أعضائی؟ أم لِشُربِ الحمیمِ خَلَقْتَ أمعائی؟ إلهی لئن طالبتنی بذنوبی لاُطالبنّک بکرمک، ولئن حَبَستنی مع الخاطئینَ لأخبِرنَّهُم بحُبّی لک، سیّدی! انّ طاعَتی لا تنفعُک، وَمعصیتی لا تضرّک، فهب لی ما لا ینفعُک واغفر لی ما لا یضرّک فإنک أرحم الراحمین».

 

(5) سوره الأنفال (8): آيه 27

يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لا تَخُونُوا اللَّهَ‏ وَ الرَّسُولَ وَ تَخُونُوا أَماناتِكُمْ وَ أَنْتُمْ تَعْلَمُونَ.

ترجمه: اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد به خدا و پيامبر خيانت نكنيد و (نيز) در امانات خود خيانت روا مداريد در حالى كه متوجهيد و مى‏دانيد.

 

(6) سوره آل‏عمران (3): آيه 110

كُنْتُمْ‏ خَيْرَ أُمَّةٍ أُخْرِجَتْ لِلنَّاسِ تَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ تَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَ تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَ لَوْ آمَنَ أَهْلُ الْكِتابِ لَكانَ خَيْراً لَهُمْ مِنْهُمُ الْمُؤْمِنُونَ وَ أَكْثَرُهُمُ الْفاسِقُونَ .

ترجمه:  شما بهترين امتى بوديد كه به سود انسانها آفريده شديد (چه اينكه) امر به معروف مى‏كنيد و نهى از منكر، و به خدا ايمان داريد، و اگر اهل كتاب (به چنين برنامه و آئين درخشانى) ايمان آورند به سود آنها است (ولى تنها) عده كمى از آنها با ايمانند و اكثر آنها فاسق (و خارج از اطاعت پروردگار) مى‏باشند.

 

(7) كافي (ط - دار الحديث)    ج‏9    482   28 - باب الأمر بالمعروف و النهي عن المنكر .....  ص : 481

عن أبي جعفر عليه السلام، قال:...إن الأمر بالمعروف والنهي عن المنكر فريضة عظيمة، بها تقام‏ الفرائض‏ هنالك،...

 

 

 

شنبه ١٠ مهر ١٣٩٥ - ٠٩:١٧
امتیازدهی