صفحه اصلي > خطبه ها   


خطبه های نماز جمعه یزد5 شهریورماه 95

السَّلامُ عَلَیکُم وَ رَحمَةُ الله.

اَعوذُ باللهِ مِن الشَّیطانِ الرَّجیمِ   

بِسمِ اللهِ الرَّحمنِ الرَّحیمِ

اَلحَمدُلِلّهِ رَبِّ العالمینَ بارئِ الخَلائقِ اَجمعینَ وباعِثِ الأنبیاءِ وَالمُرسَلینَ الَّذی خَلقَ الخلائِقَ بقدرتِهِ وَ نَشَرَ الرِّیاحَ بِرَحمَتِهِ وَ وَتَّدَ بِالصُّخُورِ مَیَدانَ اَرضِهِ نَستَعینُهُ و نَستَغفِرُهُ وَ نُؤمِنُ بِهِ وَ نَتَوَکَّلُ عَلَیهِ ثُمَّ نُصَلَّی وَ نُسَلِّمُ عَلی سَیِّدِنا و نَبِّینا اَبِی القاسمِ المُصطَفی مُحَمَّدٍ(صَلَی اللهُ عَلَیهِ وَ آلِهِ) وَ عَلی آلهِ الطَّیِّبنَ الطّاهِرینَ المَعصُومینَ المَکَرَّمینَ سیَّما بقیهِ اللهِ فِی الأَرَضینَ رُوحی وَ اَرواحُ العالَمینَ لِتُرابِ مَقدَمِهِ الفِداهُ.

سفارش به تقوی 

اُوصیکُم وَ نَفسی عِبادَاللهِ بِتقوَی اللهِ وَ لُزُومِ اَمرِهِ.

قالَ اللهُ تبارکَ وتَعالی فی مُحَکمِ کِتابِهِ:

يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَ كُونُوا مَعَ‏ الصَّادِقِينَ‏ (1)

در خطبه اولم خودم و شما را سفارش می کنم به تقوا و پرهیز از گناه سفارش می کنم.

 ما در محضر خداییم و خداوند ما در منظر ماست اگر ما خدای متعال را با این چشم سر نمی بینیم. خداوند متعال؛ بصیر است و خبیر است و بیناست و ما در محضر اوییم  اگر که ما معتقد باشیم که خدای متعال ما را نمی بینید هر کاری که می خواهیم انجام می دهیم و این کفر است و اگر معتقد هستیم که خدای متعال ما را می بیند و ناظر بر اعمال ماست و باز هم بی پروا گناه و خطا می کنیم چقدر نسبت به خدا جفا می کنیم و خدای متعال را کوچک می شماریم و چقدر نظارت خدای متعال را نادیده می گیریم و به خودمان ظلم و جفا و هم به نظارت خدای متعال می کنیم. امید است که بیدار باشیم و حواسمان جمع باشد همه کارهای ما تحت نظر خدای متعال است ایه ای را هفته گذشته خواندم و چند جمله ای درباره ان صحبت کردم می خواهم دوباره ان ایه را تکرار کنم و درباره معنا و مفهوم ان صحبت داشته باشم در ادامه شفارش من به تقوا باشد.

 در سوره انفال ایه 27 می فرماید: يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا (2) ای کسانی که ایمان اورده اید: لا تَخُونُوا اللَّهَ (2) به خدا خیانت نکنید، لا تَخُونُوا اللَّهَ وَ الرَّسُولَ (2) با پیامبر(صَلَی اللهُ عَلَیهِ وَ آلِهِ) هم خیانت نکنید، وَ تَخُونُوا أَماناتِكُمْ‏ (2) نسبت به امانت داری تان هم خیانت نکنید، وَ أَنْتُمْ تَعْلَمُونَ (2). و حال اینکه شما می دانید اگاه هستید علم دارید این دو سه جمله خیلی انسان را متوجه می کند که خدای متعال با این صراحت با انسان صحبت می کند و نهی می کند؛ به خدا خیانت نکنید! به رسول خیانت نکنید! در امانت هایی که امانت دار او هستید خیانت نکنید! این سه خواست و نهی خداست و نهی مولوی است که خیلی شدید است. در اینکه خیانت به خدا چه هست؟ خیانت به پیامبر(صَلَی اللهُ عَلَیهِ وَ آلِهِ) چیست؟ خیانت به امانات چیست؟ این یک بحث مفصل دارد که من اشاره می کنم و دوستان عزیز ما که منبر دارند و فرصت بیشتری دارند این را برای مردم باز کنند. بعضا می گویند: خیانت به خدا معنایش اسرار دین خداست اسرار اسلام است اسرار مسلمین و فاش کردن سرّ مسلمین و اسلام و اسرار نظامی اسلام است. مثل: قصه ابولبابه که در حادثه ای اتفاق افتاد؛ که فرزندان او دست یهود گیر بودند و یک گرایی به یهودیها داد که مسلمانها می خواهند چه بکنند و این فاش کردن اسرار جنگ بود که او ناچار شد توبه کند و خودش را به ستون مسجد ببند که الان هم در مدینه ستونی به نام او در مدینه هست.  مدتی گذشت تا خدا و پیامبر(صَلَی اللهُ عَلَیهِ وَ آلِهِ) توبه او را پذیرفتند و بعضی جاهای دیگر هم اتفاق افتاد که بعضی ها اسرار نظامی پیامبر(صَلَی اللهُ عَلَیهِ وَ آلِهِ) را از جمله کسانی بودند که در خبر حمله و حرکت پیامبر(صَلَی اللهُ عَلَیهِ وَ آلِهِ) به مکه به ابوسفیان داده بودند. خود این خبر آنها کاری نتوانستند بکند اما حرکتی بود ناشایست و می توانست خیلی مشکلات برای پیامبر(صَلَی اللهُ عَلَیهِ وَ آلِهِ) درست کند و خیانت به پیامبر(صَلَی اللهُ عَلَیهِ وَ آلِهِ) هم می تواند در همین زمینه ها که انسان به پیامبر(صَلَی اللهُ عَلَیهِ وَ آلِهِ) خیانت کند و عهد ببندد و وفا نکند و کارهایی که پیامبر(صَلَی اللهُ عَلَیهِ وَ آلِهِ)  قول داده انجام بدهد و انجام ندهد این خیانت است.

 و خیانت در امانت هم که همه ما می دانیم یک معنایی دارد و اشاره کردم همین امانت های مالی هست که دست کسانی هست و امانت یک معنای کلی دارد که همه اینها را شامل می شود. و ان اینکه انسان در روی زمین هر گونه مسوولیت داشته باشد یا نداشته باشد امانات الهی دستش هست. امانات الهی مثل: امانت های شخصی؛ چشم و گوش و قلب و زبان و دست و قلم و عقل و فکر یا امانت های عمومی؛ مثل: بیت المال و امانت مردم، فرزندان که امانت های الهی هستند دین و اسلام و ولایت اهل البیت(عَلَیهِمُ السَّلام) که به قول امیرالمؤمنین(عَلَیهِ السَّلام) اینها امانات الهی هست دست شما انها تصریح هست در روایات امیرالمؤمنین(عَلَیهِ السَّلام) اینها امانات الهی هست خدا می فرماید: در امانت های الهی خیانت نکنید. اگر ما این را استفاده بکنیم که مراد از خیانت به خدا و رسول و امانات اینها در یک معنای عام کلی داشته باشند اینکه کسانی که نسبت به دین خدا کوتاهی می کنند و نسبت به دستورات خدا، و عهدی که با خدا بسته اند ان عهد را می شکنند و نسبت به انچه پیامبر(صَلَی اللهُ عَلَیهِ وَ آلِهِ) گفته عمل نمی کنند و امانت های الهی انچه هست اداء نمی کنند. و در ارتباط با امانات خیانت می کنند اینها خیانت کاران به خدا و رسول و امانات هستند اگر کسی نسبت به اسلام خیانت کند،اسلام را ضایع کند و دشمنی کند. این دشمنی امانات الهی است. کسی که اسلام را تقویت نکند این خیانت به خدا رسول نیست؟

کسی که علیه اسلام دشمنی بکند مثل: صهیونیستها و غربی ها که علیه اسلام نقشه می کشند و برنامه ریزی می کنند تا مسلمانان و اسلام را ضایع کنند انهایی هم که ابروی اسلام را با رفتارهایشان می برند. ریاستها و پستها امانت است که امیرالمؤمنین(عَلَیهِ السَّلام) در نهج البلاغه به اشعث بن قيس (فرماندار آذربايجان) می فرماید: وَ إِنَ‏ عَمَلَكَ‏ لَيْسَ‏ لَكَ بِطُعْمَةٍ  وَ لكِنَّهُ فِي عُنُقِكَ أَمَانَةٌ (3) به ان فرماندار می گوید: این فرمانداری و مسؤلیتی که در دست توست طُعمه نیست، وَ لكِنَّهُ فِي عُنُقِكَ أَمَانَةٌ (3) بلکه امانتی است در دست تو مسؤولیتها در هر چیزی مسؤولیت جامعه یا پدر مادر یا فرمانداری یا استانداری یا یک کشور امانات الهی هستند و خیلی سخت است این امانتها را بتوانیم به اهلش برسانیم. و خدا می فرماید: امانات را به اهلش ان برسانید؛ إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُكُمْ أَنْ تُؤَدُّوا الْأَماناتِ‏ إِلى‏ أَهْلِها أَهْلِها وَ إِذا حَكَمْتُمْ بَيْنَ النَّاسِ أَنْ تَحْكُمُوا بِالْعَدْلِ إِنَّ اللَّهَ نِعِمَّا يَعِظُكُمْ بِهِ (4) امانات را باید به اهلش برسانید امانات الهی ولایت است ائمه هستند و دین است و ریاستها و پستها و نعمات خدا و بیت المال است و در روایات اینها را ذکر کرده اند. هم خدا می فرماید: این امانات را به اهلش برگردانید و هم در ایه قران می فرماید و هم دستور پیامبر(صَلَی اللهُ عَلَیهِ وَ آلِهِ) است که خیانت در امانت نکنید و این مسؤو لیت مارا زیاد می کند و همه ما مسؤول هستیم. گاهی اوقات انسان به خاطر مال و فرزند و دوست و حزب و گروه و ریاست و پست دنیایی انسان کارهایی می کند که خیانت است گاهی برای به دست اوردن پول بیشتر است کاسب است و بازار است و در امانت هایی که می خواهد دست مردم بدهد خیانت می کند صحیح و درست به دست مردم نمی دهد. ماشینی که درست می کند تولیدی که می کند غش در معامله می کند در مقابل پول ان را سالم نمی دهد این خیانت در امانت است. مبادا این خیانت به خدا و رسول بشود. اگر کسی را در اثر این کارها نسبت به خدا و اسلام و انقلاب و مسلمانها بد بین کنیم این خیانت به خدا و رسول نیست؟! این ایه شامل این معنا می شود و یکی از مسائلی که باید مراعات کنیم و زیاد طول ندهم. امروز مهمان عزیزی داریم معاونت محترم ریاست جمهوری که بعد از نماز از ایشان می خواهیم استفاده کنیم من خطبه ها را کوتاه می کنم و یکی از مسائلی که هست قران می فرماید: وَ لا تَقْفُ ما لَيْسَ‏ لَكَ‏ بِهِ عِلْمٌ إِنَّ السَّمْعَ وَ الْبَصَرَ وَ الْفُؤادَ كُلُّ أُولئِكَ كانَ عَنْهُ مَسْؤُلا ً(5) یکی از مسائل فاش کردن اسرار برادران مؤمن است یا فاش کردن اسرار مجالسی که؛ الَمجالِسُ‏ بِالامانَةِ (6) این هم خیانت در امانت است. قران می فرماید: چیزی که شما علم و اگاهی کامل نداری و راهی که صحت و سُقمش را نمی دانی نرو. لا تَقْفُ (5) یعنی پیروی نکن، دنبال نکن، ما لَيْسَ‏ لَكَ‏ بِهِ عِلْمٌ (5) چیزی که نسبت به ان اگاهی نداری چیزی که از ان علم نداری نگو. چیزی که نشنیدی و خودت یقین نکردی درباره اش صحبت و قضاوتی نکن. دنباله رو ان نباش یقین داشته باش و دنبال چیزی برو. علم پیدا کن و برای حرف زدن حجت خدایی داشته باش. لا تَقْفُ ما لَيْسَ‏ لَكَ‏ بِهِ عِلْمٌ (5) و بعد حرفی را بزن چرا؟ إِنَّ السَّمْعَ وَ الْبَصَرَ وَ الْفُؤادَ كُلُّ أُولئِكَ كانَ عَنْهُ مَسْؤُلا ً(5) هم گوش و چشمت هم قلبت همه اینها مسؤولیت دارند. فردا اینها شهادت می دهند علیه تو چرا چیزی که قلبت باور نکرده و یقین نکردی در جامعه شایع کردی چرا اسرار برادر مؤمنت را در روزنامه ها و فضاها فاش می کنی؟! چرا خبرهایی که کسی نمی داند و معلوم نیست و سر ان را فاش می کنی و ابروی برادر مؤمنت را می بری ایا این ابروی برادر مومن امانت نیست؟خیانت به خدا و رسول نیست؟ اگر این ایه را خیلی توسعه دهیم همه اینها را شامل می شود خیلی باید حواسمان جمع باشد تقوای لسان و چشم و گوش تقوای قلب که ما به آن ( در هفته گذشته) اشاره کردیم، را باید داشته باشیم. و حواسمان جمع باشد ان شاءالله امیدوارم خدای متعال به ماکمک کنم و عنایت کند که بتوانیم بر اساس علم و تقوا و آگاهی باورهای یقینی کار انجام دهیم و دقت داشته باشیم و در امانات الهی خیانت نکنیم.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ‏

قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ (1) اللَّهُ الصَّمَدُ (2) لَمْ يَلِدْ وَ لَمْ يُولَدْ (3) وَ لَمْ يَكُنْ لَهُ كُفُواً أَحَدٌ (4)

ترجمه: بنام خداوند بخشنده مهربان

 1- بگو: خداوند يكتا و يگانه است.

2- خداوندى است كه همه نيازمندان قصد او مى‏كنند:

3- نزاد و زاده نشد.

4- و براى او هرگز شبيه و مانندى نبوده است.

خطبه دوم

بِسمِ اللهِ الرَّحمنِ الرَّحیمِ

الحَمدُ لِلّهِ رَبِّ العالَمینَ و صَلی اللّهُ عَلی سَیِّدنا ونَبیِّنا اَبی القاسمِ المُصطَفی مُحمّدٍ (صَلَي اللهُ عَلَيهِ وَ آلِهِ) و عَلیٍّ اَمیرِ المؤمنینَ و عَلی فاطمهَ سَیدهِ نساءِ العالمینَ وعَلی الحَسنِ وَ الحُسینِ سَیدی شَبابِ اَهلِ الجَّنهِ وَ عَلیِّ بنِ الحُسَینِ وَ محمدِ بنِ علیٍّ وَ جعفرِبنِ مُحمدٍ وَ مُوسَی بنِ جَعفرٍ و عَلیِّ بنِ مُوسَی وَ مُحَمَّدِبنِ عَلیٍّ وَعَلیِّ بنِ محمَّدٍ والحَسَنِ بنِ عَلیٍّ وَمَولانا صاحبَ الزَّمان(عجَّلَ الله تعالی فرجه) اللّهُمَّ صَلِّ عَلَیهِ وعَلَیهِم بِأَفضَلِ صَلَواتِک وَ بارِک عَلَیهِم بِأَفضَلِ بَرِکاتِک.

 

خطبه دوم

در خطبه دومم ضمن سفارش به تقوا چند نکته را به صورت خلاصه عرض کنم بعضی از جملات را عرض کنم چون عزیزان هستند و پیامها را به عزیزان دیگر می رسانند و ان شاءالله مورد توجه قرار بگیرد.

 هفته دولت هست صحبت کردن در هفته دولت را می گذاریم به عهده میهمان عزیزمان که با شما صحبت می کنند.

 مناسبت هفته دولت که شهادت شهیدان رجایی و باهنر(رَحِمَةُ الله عَلَیهِمَا) است من دو نکته را از خصوصیات این عزیزان عرض کنم که برای ما خیلی می تواند درس باشد. یکی اینکه مرحوم شهید رجایی خودش را بنده خدا می دانست کسی که خودش را بنده خدا بداند و همه چیز را از آنِ خدا بداند همه انچه که بدست اورده، از آن خداو لطف خدا بداند و خودیت برای خودش قائل نباشد و غرور و تکبر در وجودش نیاید خدای متعال او را کمک می کند در عین حال شاکر درگاه خدا می شود متواضع و متکی درگاه خدا می شود و کارهایش را پیش می برد اما اگر کسی خودش را بنده خدا بداند و برای خودش هم خودیّتی قایل هست و بگوید من هم برای خودم کسی هستم و بعد هم غرور پیدا کند و تکبر کند و شاکر نباشد از لطف خدا دور می شود خداوند او را کمک نمی کند. اما مرحوم شهید رجایی خودش را بنده خدا می دانست.

 نکته دوم اینکه: مسؤولیت و ریاست را همینطور که از قول امیرالمؤمنین (عَلَیهِ السَّلام) هست، یک امانت الهی بر گردن خودش می دانست که باید حق ان را اداء کند و ان را به اهلش برساند. این خیلی مهم است که انسان احساس کند اینکه من دارم؛ مال خودم نیست این را خدا به من امانت داده و باید با ان درست رفتار کنم.  این : ریاست، مدیریت،علم و مسؤولیت امانت است و من هم امین خدا پیش مردم هستم. باید حق امانت را اداء کنم مسؤولی و یا مردم امده اند من را به عنوان امین جامعه انتخاب کرده اند و به عنوان امین جامعه باید حق مردم را به صاحبش برسانم. اما اگر کسی بگوید درست است مردم من را انتخاب کرده اند اما من برای خودم شخصیتی دارم و چیزی هستم و مردم باید بیایند هرچه من می گویم اطاعت بکنند و هر کار من می گویم بکنند و زیر چتر خصائص من باشند. اینها کاری از پیش نمی برند انسان باید تسلیم خواسته خدا باشد.

 نکته سوم: که خیلی مهم است این است که حضرت امام(رَحمَةُ الله عَلَیه) نیز روحیه و عمل ایشان اینگونه بود. حکومت و ریاست را برای حکومت نمی خواست، برای ریاست نمی خواست. بلکه حکومت را برای خدمت به اسلام و مردم می خواست. این حرفی که امام(رَحمَةُ الله عَلَیه)  می زد. من پستی پیدا کردم و یا تلاش کنم پست ومقام پیدا کنم، و یا برای رسیدن به پست و مقام و موقعیت یا نام و نشان حاکمیت داشته باشم برای حکومت، نه!.. نباید اینگونه باشد. اینها را طاغوتها دنبالش بودند و داشتند. مانند: بنی امیه؛ ویا هارون(الرشید لَعنَهُ الله عَلَیه) که نسبت به موسی ابن جعفر(عَلَیهِ السَّلام) کنار حرم پیامبر(صَلَي اللهُ عَلَيهِ وَ آلِهِ) گفته بود من می دانم این اقا نوه و جگر گوشه شماست. اما چون با ریاست و سلطنت من معارض می شود من او را زندان می کنم. این خلافت را برای ریاست می خواهد برای خدمت به مردم و جامعه و یاری دین و قران و برای رساندن حق به حق دار نمی خواهد و هر کسی بخواهد مزاحمش بشود را دستش را می برد هر کس هم بخواهد حرفی بزند که مزاحم ریاستش بشود، او را از بین می برد.

اما مرحوم شهید رجایی حکومت را برای خدمت به مردم می خواست. نه حکومت را برای ریاست.

 همانطور که امام(رَحمَةُ الله عَلَیه) می فرمود: ما انقلاب را برای رسیدگی به مردم می خواهیم، برای تقویت دین و هدایت جامعه می خواهیم، اصل و اساس این است. حکومت برای ریاست، نه!... بلکه حکومت را برای خدمت به اسلام و مردم می خواهیم. این خیلی مهم است که انسان ریاست را برای خدمت بخواهد لذا انهای که اینطور هستند، هر وقت ببینند مسؤولیت دارند، نمی توانند خدمت و ادای دین بکنند و دین را یاری کنند رها می کنند، چون نمی توانم خدمت به مردم بکنند. چون باید خدمت به حزب و اعلی حضرت بکنم. نمی توانم خدمت به مردم بکنم، بلکه باید خدمت به یهود و صهیونیستها بکنم. خدمت به دین نمی توانم بکنم. اگر اینطور باشد اهلش می گذارند و می روند انها که حکومت را برای خدمت می خواهند.  این ارزش دارد. الحمدلله در نظام جمهوری اسلامی ما از صدر تا پایین اکثرا اینطوری هستند که خدمت و حکومت را برای ریاست نمی خواهند برای تاخت و تاز به پشت مردم نمی خواهند برای خدمت به جامعه و خدا و دین خدا می خواهند و این ارزش دارد انقلاب ما امتیازش این است که مسؤولینش اینطور رفتار می کنند که ان شاء الله امیدواریم همه اینطور باشند و رفتار بکنند.

نکته دیگر؛ اینکه مقام معظم رهبری (دام ظله) در جلسه ای که با هیات دولت داشتند چند مورد را بیان کردند دو مورد را اشاره می کنم و تذکر می دهم.

1.     یکی از انها گفتمان سازی است. من خیلی فکر کردم که اقا مرادشان از این گفتمان سازی چه هست؟ حتما دوستان ما در هیات دولت این فکر را می کنند. اما به نظر من این گفتمان سازی یعنی بیاییم. این اقتصاد مقاومتی در مسئله حل مشکلات کشور؛ از همه نظر بگیریم همه در کنار هم باشیم حزب و گروه و جناح نباشیم، مجلس، دولت، بازار، ، دانشگاه، حوزه، همه کسانی که تجربه دارند صاحب نظر هستند و نخبه هستند اینها باید بطور گسترده دولت محترم با همه این گروه ها، تشکیلات، نخبگان، بسیج و غیر بسیج اساتید بسیجی و اساتیدی که هستند تشریک مساعی داشته باشند همه باهم برای حل معظلاتی که جناب آقای رییس جمهور و مقام معظم رهبری (دام ظله) هم اشاره کرده بودند، کار بکنیم.

 مدام ان گروه نگوید من اینطور هستم ان گروه انطوری. نه!  اینها را کنار بگذاریم.  و این گفتمان سازی؛ شاید نظر مقام معظم رهبری (دام ظله) این بوده است که؛ همه باهم دولت و غیر دولت، و دولت بستری را درست کند که هم در استانها هم در کل کشور همه نخبگان و صنعت و غیره.. بیایند حرف بزنند و مشاورت بکنید و نظر بدهید و این معظله اشتغال و اقتصاد مقاومتی را سر و سامان بدهید. که الحمدلله شروع شده، اشاره هم کردند، مقام معظم رهبری (دام ظله) هم تشکر کردند و باز خواستند این معنا جدی تر باشد، و ما هم همین را می خواهیم.  ان شاء الله امیدوارم خداوند متعال در این راه کمکمان کند.

مورد دوم؛ اقا اشاره کردند به حفظ روحیه انقلابی و دینی مردم؛_ از آن هفت مورد این دو مورد را انتخاب کردم که این مورد را فقط توضیح می دهم._ که از دولت محترم خواسته اند و این روحیه انقلابی و دینی مردم حفظ بشود. این خیلی مهم است.

 اگر روحیه انقلابی مردم حفظ بشود مردم همیشه در صحنه هستند، مردم همیشه پشتوانه شما هستند، و مردم همیشه بیدارند و گوش به زنگ هستند، و هر زمان که باید اقدام کنند ، اقدام می کنند و امریکا نمی تواند هیچ غلطی بکند و دیگران هم غلطی نمی توانند بکنند هما اینکه تا الان هم نتوانستند بکنند. این روحیه انقلابی مردم را باید حفظ کرد و روحیه دینی مردم را باید تقویت کرد و این خیلی مهم است. اگر روحیه دینی مردم قوی باشد، همه جا کار می کند. الان بچه های مؤمن و معتقد و با خدا و باز نماز شب ودعا و امام زمان(عَلَیهِ السَّلام) هستند، دارند کارهای مهم و جدی انجام می دهند انها تا بحال؛ و حتی کارهای در جبهه کار انجام می دادند و مخلصانه در صنایع هسته ای و نظامی کار می کنند اما کسانی که این ارتباط با خدا را ندارند و فقط پول سرشان می شود، در کارهایشان مانده اند، و بعضی صنایع ما بدستشان است مانده اند؛ منتظرند ببینند امریکا  برایشان چه می کند.! این مهم است.

بنابراین من دو سفارش دارم. یکی این که به نظرم می رسد؛ دستهایی در کار هست. از اول هم بوده الان بیشتر که شنیدم و در تلوزیون دیدم که اتاق های فکری در امریکا و انگلیس و صهیونیت هست. که مدام دارند کار می کنند که یک کاری کنند که به انقلاب ایران ضربه بزنند و مردم ایران را ضربه بزنند و ایران را که نتوانستند جلو او را در دنیا بگیرند و الان قدرتی شده که صادق است و راست می گوید و مردم هم او را باور کرده اند و خدا هم کمکش می کند. می خواهند هم صداقتش را بگیرند، هم روحیه انقلابی را ، هم روحیه دینی را، از او بگیرند.

 چه کار می کنند؟ می ایند در جامعه سعی می کنند در جامعه ضائقه های مردم را عوض کنند. مردمی که عادت کرده اند به مسجد و روضه و نماز و کارهای خوب و کمک همدیگر، اگر بتوانند این ذائقه مردم را عوض بکنند؛ از مسجد و نماز بکشانند در سینما و مجالس لهو و لعب و در قهوه خانه های زیرزمینی، اگر بتواند به چادر بکشاند به سوی بی حجابی، و در خانه او را به فضاهای مجازیمشغول کند و از مادر و پدر جدایش کند و وصلش کند به فضاهای کذایی که عقل و فکرش را ببرد. این کارهایی است که دشمن دارد می کند ضایقه ما را عوض می کنند. بهانه هایی هم می کنند. اخیرا این ارکستها و... این فکر خیلی از بزرگترها را هم گرفته که باید حلش کنند. اگر مجلس لهو لعب باشد حرام باشد. اگر مجلس اختلاط بین زن و مرد باشد که دوربین ها را روشن می کنند و در چشم هم می اندازند و بعد چه می شود اینها مجلس لهو لعب است و حرام است.! من گمان نکنم دولت جمهوری اسلامی این را بخواهد(تکبیر)

 اما عزیزان؛ اگر این را اصلاح کنند از مجالس لهو لعب در بیاورند از این سالنهای سرپوشیده کذایی جدا کنند و اختلاط زن و مرد نداشته باشد و انها لهو لعب نباشد کسی مخالف نیست. اما اگر اینطور که ما می بینیم باشد؛ انجا سالن رقص می شود که عکس آن را برای ما آوردند و با موبایلها چراغروشن می کنند در سر و صوررت همدیگر بیاندازند که تاریک می شودو چه و چه ...می شود!.. ان مجلس لهو لعب است اسم ان را هر چه می خواهید بگذارید. من معتقدم دولت محترم و وزیر ارشاد باید بیایند و بنشینند یک راهی پیدا کنند و ما از نظر شرعی نمی توانیم اجازه دهیم مجالش لهو لعبی تشکیل شود که در ان مجالس لهو لعب گناه و کارهای دیگر بشود و خیلی چیزهای دیگر.... ان شاء الله امیدوارم این مشکلش را حل کنند و طوری باشد که دیگر مسئله ای پیش نیاید.

مسئله اب یزد را هم تاکید می کنم و موضوع بعد مسئله اموزش و پرورش که در استانه شروع مدارس است که برای تربیت دینی جوانان باید فکری کرد و از الان مسئله را جدی گرفت دانشگاههای ما و مدارس ما با تربیت دینی و روحیه دینی که باید نسبت به تربیت دینی انها کوشا بود. این بچه ها امانت های خدایی هستند، ما اگر به امانتهای خدایی خیانت بکنیم، به خدا و رسول خیانت کرده ایم .که ان شاء الله در این باره بعد توضیح می دهم.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ‏

قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ (1) اللَّهُ الصَّمَدُ (2) لَمْ يَلِدْ وَ لَمْ يُولَدْ (3) وَ لَمْ يَكُنْ لَهُ كُفُواً أَحَدٌ (4)

ترجمه: بنام خداوند بخشنده مهربان

 1- بگو: خداوند يكتا و يگانه است.

2- خداوندى است كه همه نيازمندان قصد او مى‏كنند:

3- نزاد و زاده نشد.

4- و براى او هرگز شبيه و مانندى نبوده است.

 

 

 

پی نوشت:

(1) سوره التوبة (9): آيه 119

يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَ كُونُوا مَعَ‏ الصَّادِقِينَ‏.

ترجمه: اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد از (مخالفت فرمان) خدا بپرهيزيد و با صادقان باشيد.

 

(2) سوره الأنفال (8): آيه 27

يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لا تَخُونُوا اللَّهَ وَ الرَّسُولَ وَ تَخُونُوا أَماناتِكُمْ‏ وَ أَنْتُمْ تَعْلَمُونَ .

ترجمه: اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد به خدا و پيامبر خيانت نكنيد و (نيز) در امانات خود خيانت روا مداريد در حالى كه متوجهيد و مى‏دانيد.

 

(3)  بحار الأنوار (ط - بيروت)    ج‏33    512   باب 29 باب كتب أمير المؤمنين ع و وصاياه إلى عماله و أمراء أجناده .....  ص : 465 ، و مصادر نهج‏البلاغه، ج 3، ص 202

 

 و من كتاب له عليه السلام إلى أشعث بن قيس عامل أذربايجان‏.

از نامه‏هاى امام عليه السلام است‏.كه به اشعث بن قيس فرماندار آذربايجان نوشته است.

نامه در يك نگاه:

اين نامه عمدتا اشاره به اين نكته دارد كه مقامات و منصب‏ها در حكومت اسلامى وسيله آب و نان افراد نيست بلكه امانتهاى الهى است كه بايد به دقت از آن مراقبت كنند. به همين دليل بايد نسبت به مردم استبداد به خرج ندهند و در مورد بيت المال با احتياط تمام گام بردارند.

وَ إِنَ‏ عَمَلَكَ‏ لَيْسَ‏ لَكَ بِطُعْمَةٍ  وَ لكِنَّهُ فِي عُنُقِكَ أَمَانَةٌ، وَ أَنْتَ مُسْتَرْعًى لِمَنْ فَوْقَكَ. لَيْسَ لَكَ أَنْ تَفْتَاتَ فِي رَعِيَّةٍ، وَ لَا تُخَاطِرَ إِلَّا بِوَثِيقَةٍ، وَ فِي يَدَيْكَ مَالٌ مِنْ مَالِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ، وَ أَنْتَ مِنْ خُزَّانِهِ حَتَّى‏ تُسَلِّمَهُ إِلَيَّ، وَ لَعَلِّي أَلَّا أَكُونَ شَرَّ وُلَاتِكَ لَكَ، وَ السَّلَامُ‏.

ترجمه‏: اين فرماندارى، براى تو وسيله آب و نان نيست؛ بلكه امانتى است در گردنت و (بدان) تو از سوى مافوق خود تحت مراقبت هستى. تو حق ندارى درباره رعيّت، استبداد به خرج دهى و حق ندارى در كارهاى مهم و خطير بدون اطمينان وارد شوى. در دست تو بخشى از اموال خداوند عز و جل مى‏باشد و تو يكى از خزانه داران او هستى، بايد آن را حفظ كنى تا به دست من برسانى، اميد است من رييس بدى براى تو نباشم و السلام.

 

 (4) سوره النساء (4): آيه 58

إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُكُمْ أَنْ تُؤَدُّوا الْأَماناتِ‏ إِلى‏ أَهْلِها وَ إِذا حَكَمْتُمْ بَيْنَ النَّاسِ أَنْ تَحْكُمُوا بِالْعَدْلِ إِنَّ اللَّهَ نِعِمَّا يَعِظُكُمْ بِهِ إِنَّ اللَّهَ كانَ سَمِيعاً بَصِيراً.

ترجمه:خداوند به شما فرمان مى‏دهد كه امانتها را به صاحبان آن برسانيد و هنگامى كه ميان مردم داورى مى‏كنيد از روى عدالت داورى كنيد، خداوند پند و اندرزهاى خوبى به شما مى‏دهد، خداوند شنوا و بيناست.

 

(5) سوره الإسراء (17): آيه 36

وَ لا تَقْفُ ما لَيْسَ‏ لَكَ‏ بِهِ عِلْمٌ إِنَّ السَّمْعَ وَ الْبَصَرَ وَ الْفُؤادَ كُلُّ أُولئِكَ كانَ عَنْهُ مَسْؤُلاً .

ترجمه: از آنچه نمى‏دانى پيروى مكن، چرا كه گوش و چشم و دلها همه مسئولند!.

 

(6) بحار الأنوار (ط - بيروت)   ج‏74    89     باب 4 ما أوصى به رسول الله ص إلى أبي ذر رحمه الله ... ص : 70 

يا اباذَرْ الَمجالِسُ‏ بِالامانَةِ وَ افْشاءُ سِرِّ اخِيكَ خِيانَةٌ؛...

ترجمه:  اى ابوذر گفتگوهايى كه در مجالس خصوصى مى‏شود امانت است و افشاء سرّ برادرت خيانت محسوب مى‏شود.

 

 

شنبه ٦ شهريور ١٣٩٥ - ١٠:٢٣
امتیازدهی