صفحه اصلي > خطبه ها   


خطبه‌های نماز جمعه یزد 19 مرداد 97

باسمه‌تعالی

 

خطبه اول:

 

السَّلامُ عَلَیکُم وَ رَحمَةُ الله

اَعوذُ بِاللهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیمِ

بِسمِ اللهِ الرَّحمنِ الرَّحیمِ

الحمدالله رَبِّ العالمینَ بارئِ الخَلائقِ اَجمعینَ وباعِثِ الأنبیاءِ وَ المُرسَلینَ الَّذی خَلقَ الخلائِقَ بقدرتِهِ وَنَشَرَ الرِّیاحَ بِرَحمَتِهِ وَ وَتَّدَ بِالصُّخُورِ مَیَدانَ اَرضِهِ، نَستَغفِرُهُ وَ نَستَعینُهُ وَ نُؤمِنُ بِهِ وَ نَتَوَکَّلُ عَلَیهِ ثُمَّ الصَّلاةُ وَ السَّلامُ عَلی سَیِّدِنا وَ نَبیِّنَا اَبِی القاسمِ المُصطَفی مُحَمَّدٍ (صلی‌الله عَلَیهِ وَآلِهِ) وَ عَلی آلهِ الطَّیِّبینَ الطّاهِرینَ المَعصُومینَ المَکَرَّمینَ سیَّما بقیةِ اللهِ فِی الأَرَضینَ رُوحی وَاَرواحُ العالَمینَ لِتُرابِ مَقدَمِهِ الفِداءُ.

 

سفارش به تقوا

اوصیکُم وَ نَفسی عِبادَاللهِ بِتَقوَی الله وَ لُزومِ أمرِهِ

 

قال الله الحکیم فی محکم کتابه: «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ»[1]

در خطبه اولم خودم و شما را به تقوا و پرهیز از گناه سفارش می‌کنم.

خواسته‌های نفسانی ما اگر کنترل نشود ما را از مسیر حق منحرف می‌کند. خداوند بر اساس خلقت انسان و خواسته‌ها و ابزاری که برای کمال و رشد وزندگی و طی مسیر او به‌سوی کمال تعیین‌شده است برای انسان خلق‌ها و غریزه‌هایی را گذاشته است و خواسته‌هایی را در نهاد ما نهادینه کرده است که به‌وسیله آن خواسته‌ها بتوانیم زندگی را پیش ببریم.

انسان مدنی بالطبع است و نمی‌تواند فردگرا باشد. از چیزهایی که در وجود انسان است که باید باشد این است که انسان قدرت دفاع از خودش را دارد. برای این‌که خداوند متعال انسان را طوری خلق کرده ست که خودش را دوست دارد. در این صورت طبعاً از خودش دفاع می‌کند. این‌یک حسی است که در وجود انسان است. اگر شما یک سنگی از جلو بیاید فوراً دستتان را بالا می‌آورید یا خودتان را کنار می‌کشید. یا اگر شمشیر از سوی دشمن بیاید فوراً سپر را برمی‌دارید و از خودتان دفاع می‌کنید. این دفاع کردن از یک قدرتی است که در وجود انسان است بنام قدرت غضبیه.

انسان به این دلیل که اجتماعی است ناچار است که زادوولد داشته باشد. در این تکثیرها یک جذب و انجذابی می‌خواهد؛ یعنی یک جاذبه‌ای زن نسبت به مرد و مرد نسبت به زن داشته باشد. خداوند متعال اینجاذبه را در وجود انسان قرار داشته است که باعث می‌شود تکثیر جمعیت ایجاد شود. به این مسأله غریزه جنسی گفته می‌شود.

انسان می‌خواهد درجات عالی پیدا کند و به سراغ یادگیری علم می‌رود. او سعی می‌کند از دیگران پیشی بگیرد زیرا ریاست‌طلب است. او تکامل طلب است. این‌ها خصوصیاتی است که در انسان است.

اما مسأله اینجا است که استفاده از این غرایز باید حد و حدودی داشته باشد. استفاده غضب و شهوت و قوای دیگری که در وجود ما است اگر بدون برنامه و ضابطه باشد خرابکاری می‌کند. قوه غضبیه تا یک حدی باید از آن استفاده کنید که از خودتان دفاع کنید اگر زیادتر پیش بروید و عصبانی شوید و به دیگران تجاوز و تعدی کنید این تجاوز از حد انسان و جامعه را ویران می‌کند.

در قوه شهویه که برای ضرورت و توالد و تناسل و محبت‌های مادر نسبت به فرزند و مانند آن لازم است اگر از مسیر منحرف شود انسان به معصیت و گناه می‌افتد. اگر انسان بخواهد محبت بیشتر به فرزندش کند و بجای این‌که فرزند کار کند و مال حلال به دست بیاورد به سراغ مال حرام برود. اینجا از مسیر زندگی منحرف می‌شود.

تمام این‌ها خواسته‌های نفسانی است که نامش را هوای نفسانی می‌گذاریم. این هوای نفسانی اگر بر اساس برنامه خدا کنترل کنیم و غرایز جنسی را در جای خودش استفاده کنید و همچنین از قدرت‌های دیگر نیز در جای خودش استفاده کنیم در مسیر هستیم و اگر از حد خودش تجاوز کنیم از مسیر منحرف‌شده‌ایم.

نکته مهمِ اینجا است که آن چیزی که نسبت به آن باید حساس باشیم هواهای نفسانی است که بیش‌ازحد می‌خواهد به ما دستور بدهد. عقل و پیامبران راه را به ما نشان می‌دهند ولی شیطان ما را وسوسه می‌کند و از مسیر منحرف می‌کند؛ مثلاً به‌سوی شهوت‌رانی و خیانت به ناموس مردم می‌رود. یا به‌سوی غضب و مزاحمت برای دیگران می‌رود.

این‌که به ما سفارش می‌کنند تقوا داشته باشید همین است؛ یعنی این‌که انسان بتواند جلوی هواهای نفسانی خودش را بگیرد؛ یعنی چلوی خواسته‌های بی‌خود و محرک شیطان و اذیت کننده جامعه بگیرد. اگر انسان بتواند از هواهای نفسانی خودش خودداری کند که بالاترین دشمن انسان همین هوای نفس است. منتهی باید بتوانیم. کسی که کاسب است و شیطان او را فریب می‌دهد تا غش در معامله کند این‌ها وسوسه شیطان است؛ اما اگر رضایت خدا را در نظر بگیرد و کم‌فروشی و گران‌فروشی و غش در معامله نکند مؤمن واقعی است. این‌همه سفارش به تقوا می‌شود برای این است که بتوانیم در این مسیر خودمان را حفظ کنیم.

پیامبر صلی‌الله علیه و آله و امام علی علیه‌السلام نیز می‌فرمایند که بیشترین چیزی که بر شما می‌ترسم هوای نفسانی است. امام علی علیه‌السلام همه فتنه‌هایی که واقع می‌شود متعلق به دو چیز است: هواهای نفسانی است که از آن‌ها تبعیت می‌شود. این‌ها متعلق به وسوسه شیطان است و حال‌آنکه بودن آنها موجب بی‌برکتی عمر وزندگی انسان است و نبود آنها موجب برکت می‌شود. گسی که گران‌فروشی نمی‌کند و به بندگان خدا کمک می‌کند و دست مستمندان را می‌گیرد و در گرفتاری‌ها به فکر مردم است خدا می‌بیند و به زندگی او برکت می‌دهد. همه‌چیز در دست خدا است. چرا ندانسته کارهایی می‌کنیم که نمی‌فهمیم؟

یکی از مسائلی که انسان را از تقوا بیرون می‌کند پیروی کردن کورکورانه از صحبت‌ها و سوءظن‌ها و منفی‌بافی‌ها در مسائل اجتماعی است که من می‌خواستم در این مورد صحبت کنم ولی وقت دیر شد.

قرآن می‌فرماید: «وَلا تَقْفُ مَا لَیْسَ لَکَ بِهِ عِلْمٌ إِنَّ السَّمْعَ وَالْبَصَرَ وَالْفُؤَادَ کُلُّ أُولَئِکَ کَانَ عَنْهُ مَسْئُولا»[2]

ای مؤمنین! پیامبر صلی‌الله علیه و آله! دنباله‌روی آن چیزی نکن که به آن علم نداری. گوش کردن به حرفی که نمی‌دانی اصل آن کجا است؟ پیروی از کسی که او را نمی‌شناسی و نمی‌دانی دوست است یا دشمن؟ حرف‌شنوی از کسانی که آن‌طرف آب هستند و دشمنی دارند و می‌خواهند ما را نسبت به هم دشمن کنند و نظام را فروپاشی کنند و نسبت به یکدیگر و دینمان بدبین کنند. حرف‌هایی می‌زنند که اکثر آن‌ها دروغ است.

قرآن می‌فرماید پیروی نکنید. قفا یعنی پشت سر هم. کسی که نمی‌دانی و نمی‌شناسی را چرا دنباله‌روی می‌کنی؟ قرآن می‌گوید: نرو! صبر کن! بایست! ببین جلودار کیست؟ ببین چه برنامه‌ای دارد؟

الآن در خیابان‌ها یک عده‌ای فتنه‌گر هستند که شلوغ‌بازی می‌کنند و شیشه مغازه‌ها را می‌شکنند و شروع به شعارهای منافقانه علیه اسلام و انقلاب و ولایت و دین و قرآن و رهبری می‌کنند. یک عده‌ای نیز همین‌طوری می‌دوند. بعد که می‌فهمند برمی‌گردند. چرا دنباله‌روی می‌کنند که این‌طور بشود؟ قرآن می‌فرماید دنباله‌روی نکن! این‌هایی که از رادیوهای بیگانه می‌شنوی هیچ‌کدام راست نیست و علم به راست بودن آنها نیز ندارید. خدا می‌گوید اگر علم نداری پیروی نکن. گوش و چشم و قلب تو نسبت به این‌ها مسئول است. اگر گوشت چیزی را بشنود و بی‌خودی شروع به گفتن کنی خدا در روز قیامت یقه تو را می‌گیرد. اگر دنبال حرام بروی فردا مسئول هستی. خدا از اعضای تو سؤال می‌کند و همه به زبان می‌آیند و می‌گویند که چکار کردیم؟

گوش و چشم و قلب شما مسئول نسبت به اعمال هستند. دشمن همیشه هست و باید تقواپیشه کنیم و به‌سوی خدا برگردیم. قدرت خدا را دوباره به ذهنمان برگردانیم که خدا بصیر است و ما را خلق کرده است و همه نعمت‌های ما در دست او است. سلامتی و عافیت و برکت وزندگی ما در دست او است. چرا از خدا غافل می‌شویم و اطاعت نمی‌کنیم و از او تبعیت نمی‌کنیم؟ پس باید مراقب باشیم.

«وَتَقُولُونَ بِأَفْوَاهِکُمْ مَا لَیْسَ لَکُمْ بِهِ عِلْمٌ»[3] یک عده‌ای در جامعه هستند که با زبان‌هایشان حرف‌هایی می‌زنند و کم‌کم بادلشان باور می‌کنند. این‌ها علم ندارند و خیلی وقت‌ها شایعه‌ای درست می‌کنند. نسبت به هر عالم و دانشمند و بزرگی حرف می‌زنند. الآن نسبت به انبیاء و اولیاء و اهل‌بیت نیز در فضای مجازی حرف‌هایی می‌زنند. خداوند می‌فرماید اگر علم ندارید و حقیقت را نمی‌دانید حرف نزنید. خیال می‌کنید این کار آسان است؟ این نزد خدا بزرگ است.

به‌هرحال توجه داشته باشیم که بدون علم و فکر و یقین حرفی نزنیم و کاری نکنیم و نسبت به کسی باور نکنیم و گوش و چشم خود را به خدا و قرآن و پیامبر صلی‌الله علیه و آله و اهل‌بیت علیهم‌السلام و بزرگانمان بدهیم نه این‌که به دنبال غیر عالمان برویم.

ان شاء الله خدای متعال ما را جزو متقین قرار بدهد.

 

 

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم

قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ ﴿١﴾ اللَّهُ الصَّمَدُ ﴿٢﴾ لَمْ یَلِدْ وَلَمْ یُولَدْ ﴿٣﴾ وَلَمْ یَکُنْ لَهُ کُفُوًا أَحَدٌ ﴿٤﴾

به نام خداوند بخشنده بخشایشگر

بگو: خداوند، یكتا و یگانه است; (۱)

خداوندى است كه همه نیازمندان قصد او می ‏كنند; (۲)

(هرگز) نزاد و زاده نشد، (۳)

و براى او هیچگاه شبیه و مانندى نبوده است! (۴)

 

 خطبه دوم

 

بِسمِ اللهِ الرَّحمَنِ الرَّحیم، اَلحَمدُلِلَّه رَبِّ العَالمین و صَلَّی‌اللهُ عَلَی سَیِّدَنا و نَبِیِّنَا اَبالقَاسِمِ المُصطَفَی مُحَمَّد صَلَی‌الله علیه و آله و عَلَی عَلِیٍّ اَمیرِالمؤمنین و عَلَی فَاطِمَةَ سَیِّدَةِ نِساءِ العالمین و عَلَی الحَسَنِ وَ الحُسَین سَیِّدَی شَبابِ اَهلِ الجَنَّة و عَلِیّ بن الحسین و مُحمّدَ بنَ عَلِیّ و جَعفَرَ بنَ مُحمّد و موسَی بنَ جَعفَر و عَلِیّ بن موسَی و مُحَمَّدَ بن عَلِیّ و عَلِیّ بن مُحمّد و الحَسَنَ بن عَلِیّ و مولانا صاحِبَ الزَّمان (عج) اَلَّلهُمَّ صَلِّ عَلَیهِ وَ عَلَیهم بِأفضَلِ صَلَواتِکَ وَ بَارِک عَلَیهِم بِأفضَلِ بَرَکاتِکَ.

 

در خطبه دومم ضمن سفارش به تقوا و پرهیز از گناه و اطاعت خدای متعال، یک آیه‌ای را مورداشاره قرار می‌دهم.

 

ضرورت و اهمیت حمایت از انقلاب اسلامی و ولایت

من در خطبه‌هایم اصرار دارم که در مسائل و نکاتی وارد شوم که در جامعه ما مبتلابه است و مسائلی که باید به آن توجه کنیم و مطالبی که باید از آن دوری‌کنیم یا آن چیزهایی که باید مراقبت کنیم و نسبت به مسأله جهان و کشورهای دیگر و انقلاب و کشورمان.

همیشه تکلیف ما در مرحله اول ازنظر شخصی حفظ دین و اعتقاد و ارتباط با خدا و عاقبت‌اندیشی است. خدای‌نکرده در این چند سال دنیا عاطل و باطل نشویم و بیهوده نگذرانیم و روز قیامت سرافکنده نباشیم. ازنظر اجتماعی الآن در کشور مایکی از واجباتی که بر گردن ما آمده است و یکی از تکالیف بزرگی که چهل سال است پیشینیان بر عهده ما گذاشته‌اند انقلاب اسلامی و آن تحول بزرگ است. حفظ این انقلاب و ارزش‌ها و خواسته بزرگی که بعد از هزاروچند صدسال اتفاق افتاده است بسیار مهم است.

اولاً باید بدانیم که ماهیت انقلاب ما چیست؟ ما یک تحول بزرگی خدای متعال نصیب ما کرده است. بعد از هزاروچند صدسال آرزوی پیامبر صلی‌الله علیه و آله و امام علی علیه‌السلام را برآورده کرده‌ایم. پیامبر صلی‌الله علیه و آله می‌فرمودند: این‌قدر شوق دارم که برادرانم را ببینم. اصحاب می‌گفتند: مگر ما برادران شما نیستیم؟ پیامبر صلی‌الله علیه و اله می‌فرمودند: شما هستید ولی برادرانی دارم که مرا ندیده‌اند ولی این مکتب ما را پیروی می‌کنند و این دین را تازه می‌کنند و فداکاری می‌کنند و من خیلی مشتاق هستم که این انسان‌های فداکار را ببینم. به دیدار آنها شوق دارم. شماها آمدید و یک حرکتی انجام دادید و اسلام زنده شد و استکبار جهانی ضربه خورد و حاکمیت اسلامی آمد و خدا در جامعه حاکم شد نه شهوت‌ها و خواسته‌ها. این حرکت بزرگی است. خیلی‌ها قدر آن را نمی‌دانند. باید به جوان‌های خودمان این مسأله را بفهمانیم. آنها این دوران گذشته را ندیده‌اند و با فضای مخرب مجازی مواجه شده‌اند. هزاران نفر فدای این انقلاب شده‌اند تا این روحیه استکبارستیزی و انقلابی و توجه به خدا و حاکمیت الله و ارزش‌ها و روحیه دین‌مداری و عاشق بندگان خدا بودن و هدف امام حسین علیه‌السلام که همه‌چیزش را برای این داد که اسلام و عزت مسلمین حفظ بشود. باید این حرکت را حفظ کنیم که خیلی مهم است.

فتنه‌ها می‌آید. امیرالمؤمنین علیه‌السلام می‌فرماید: «شُقُّوا أَمْواجَ الْفِتَنِ بِسُفُنِ النَّجاةِ»[4] در این مواردی که فتنه‌ها می‌آید مثل تاریکی شب‌های تاریک آن‌چنان محیط را تاریک می‌کند و عقل‌ها را وسوسه می‌کند در آن زمان به سفینه‌های نجات پناه ببرید. آن موج‌هایی که در این دریای زندگی می‌خواهد شما را غرق کند و از بین ببرد پناه شما کشتی‌های نجات هستند. این کشتی‌های نجات چه کسانی هستند؟ آن‌ها اهل‌بیت علیهم‌السلام هستند. الآن کشتی نجات ما ولایت است که امام زمان عجل الله تعالی فرجه در زمان غیبت فرموده‌اند. الآن وظیفه ما حفظ انقلاب است. مسیر حفظ انقلاب از مسیر حفظ ولایت است. مسیر حفظ انقلاب و نجات دادن خود از این تاریکی‌ها و وسوسه‌ها و شیطنت‌ها و دروغ‌گویی‌ها و تهمت زدن‌ها در این فضاهای مجازی که به هیچ‌کس هم رحم نمی‌کنند عقل و فهم می‌خواهد. الآن پناه ما پناه ولایت است. هرکجا می‌بینیم یک وسوسه‌هایی هست. پناه شما امام بود و پناه شما ولایت و قرآن است و مواظب باشید از این خط منحرف نشوید.

 

تسلیت سالروز شهادت امام جواد علیه السلام

به شهادت امام جواد علیه‌السلام اشاره بکنم که در هفته آینده است. ایشان جوان‌ترین و مظلوم‌ترین امام ما است. داستان زندگی ایشان عجیب است که در دوران کودکی به امامت رسیدند و آن برنامه‌های فرهنگی که داشتند بدیع و دنباله‌رو حرکت امام رضا علیه‌السلام است. شهادت این بزرگوار را به شما تسلیت می‌گوییم.

 

سالروز ازدواج امام علی علیه السلام و حضرت زهرا سلام الله علیها

مسأله دوم ایامی نزدیک به ازدواج امام علی علیه‌السلام است که روز ازدواج نیز نامیده شده است. باید از این زن و شوهر درس بگیریم و از این سادگی زندگی و محبت و کمک کردن نسبت به یکدیگر و رسم و رسوم شوهرداری و فرزند داری و محبت و عشق و در کنار هم بودن و تا آخر برای یکدیگر دل سوزاندن از امتیازات بزرگ زندگی حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها است که اگر علما و خطبای ما برای شما در مجالس بیان می‌کنند ولی شما نیز یک مقدار مطالعه در این سبک زندگی بکنید. ما نمی‌توانیم سبک زندگی امیرالمؤمنین علیه‌السلام را داشته باشیم ولی می‌توانیم در حدی باشیم که خودمان را امروز گرفتار نکنیم. امروز ازدواج‌های ما سخت شده است و ازدواج جوانان ما دیر شده است و به گناه می‌افتند و توقعات بالا می‌رود و مشکلات ایجاد می‌شود وزندگی‌ها از هم می‌پاشد و به سراغ فضاهای مجازی می‌روند و دستورات از آن‌ها می‌گیرند. ازدواج‌ها کم شده و طلاق‌ها زیاد شده است و خانواده‌ها از هم متلاشی می‌شوند و رفاقت کردن با حیوانات بیشتر شده است و این چیزهایی است که غربی‌ها دیکته می‌کنند آن‌هایی که خوی حیوانی دارند و از انسانیت بویی نبرده‌اند.

دختر و پسر جوان ازدواج می‌کنند ولی ترجیح می‌دهند از یکدیگر جدا شوند و با سگ زندگی کنند. این چه فرهنگی است؟ فرهنگ این مسأله را باید عزیزان وعاظ و منبری‌ها و فرهنگی‌ها و دانشگاهیان ما برای جوانان ما تبیین کنند. این ازدواج امیرالمؤمنین علیه‌السلام با سادگی و دو کلمه و چهارصد درهم و یک مقدار وسایل عادی گذشت.

فاطمه بن الشاطی یک نویسنده مصری است. مصری‌ها به اهل‌بیت علیهم‌السلام علاقه بیشتری دارند. آنها شافعی مذهب هستند و البته می‌دانید که مصر در اختیار حکومت شیعی فاطمیان بود و اصلاً الازهر مصر را آنها ساختند و متأسفانه در اثر سست‌عنصری و بی‌توجهی دشمنان توانستند اندلس و مصر را از مسلمانان بگیرند.

خانم فاطمه بنت الشاطی کتابی در مورد حضرت زینب و حضرت فاطمه سلام‌الله‌علیها نوشته است. او یک خانم سنی و وزیر فرهنگ و اهل مطالعه است تا نگویید ما شیعیان گفته‌ایم. او می‌نویسد: امیرالمؤمنین علیه‌السلام بعد از ازدواج زیراندازی از پوست گوسفند داشتند که شب‌ها زیرشان می‌انداختند و روزها با آن علف و هیزم می‌آوردند تا کار زندگی‌شان بگذرد. یک روانداز نیز داشتند که اندازه‌شان نبود. وقتی به سرشان می‌کشیدند پایشان معلوم بود و روی پایشان می‌کشیدند سرشان معلوم بود.

چه کسی می‌تواند این زندگی را تصور کند؟ اگر این خانم سنی مذهب وزیر فرهنگ دانشمند این مطلب را نمی‌گفت می‌گفتند که این حرف‌های شما شیعیان است.

ما نمی‌توانیم این‌گونه زندگی کنیم. ولی بی‌دغدغه و با صبر و قناعت زندگی کنیم و خرج‌ها را کم کنیم و سراغ جهیزیه‌های صد میلیون تومانی برویم و سراغ غذاها آن‌چنانی برویم. ساده‌زیست‌تر باشیم و یک زندگی ساده برای پسرها و دخترها فراهم کنیم.

زودتر آنها را ازدواج بدهیم. نگذاریم به دانشگاه‌ها برسند تا فساد و شیطان در کنار آنها بیایند تا به بهانه درس خواندن ازدواج نکنند و خیلی مسائل پیش بیاید. عزیزان باید مراقب باشند.

 

ضرورت مبارزه با فساد و گران فروشی

به عزیزان ما برای مبارزه با فساد و گران‌فروشی جدی باشند ولی سعی کنند مسائل سیاسی بازی و حزب‌بازی را کنار بگذارند. ما ضرر کردیم و دشمن دارد سوءاستفاده می‌کند. بیایید کار کنیم و فساد را ریشه‌کن کنیم. جدی کار کنیم و تلاش کنیم و تنبلی را کنار بگذاریم و برای رضای خدا کار کنیم.

کارخانه‌دارها و سرمایه‌دارها زیاده‌طلبی را کنار بگذارند و گران‌فروشی ایجاد نکنند. مسئولین نیز کار بکنند. سیاسی بازی نکنند و نسبت به کار تکلیف خود را خدمت به مردم بدانند. برای خدا کارکنید. هرروزی که جهش نداشته باشیم دیر است. سعی کنیم در این محاصره دشمن در کنار هم و در کمک به یکدیگر بتوانیم تحریم‌های دشمن را کنار بگذاریم و همه توطئه‌های دشمنان را که می‌خواهند ما را نابود کنند نقش بر آب کنیم.

 

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم

قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ ﴿١﴾ اللَّهُ الصَّمَدُ ﴿٢﴾ لَمْ یَلِدْ وَلَمْ یُولَدْ ﴿٣﴾ وَلَمْ یَکُنْ لَهُ کُفُوًا أَحَدٌ ﴿٤﴾

به نام خداوند بخشنده بخشایشگر

بگو: خداوند، یكتا و یگانه است; (۱)

خداوندى است كه همه نیازمندان قصد او می ‏كنند; (۲)

(هرگز) نزاد و زاده نشد، (۳)

و براى او هیچگاه شبیه و مانندى نبوده است! (۴)

 

پی‌نوشت‌ها:



[1]. سوره آل عمران، آیه 102.

اى كسانى كه ایمان آورده‏اید! آن گونه كه حق تقوا و پرهیزكارى است، از خدا بپرهیزید! و از دنیا نروید، مگر اینكه مسلمان باشید! (باید گوهر ایمان را تا پایان عمر، حفظ كنید!) (۱۰۲)

 

[2]. سوره اسراء آیه 36.

از آنچه به آن آگاهى ندارى، پیروى مكن، چرا كه گوش و چشم و دل، همه مسؤولند. (36)

 

[3]. سوره نور آیه 15.

إِذْ تَلَقَّوْنَهُ بِأَلْسِنَتِکُمْ وَتَقُولُونَ بِأَفْوَاهِکُمْ مَا لَیْسَ لَکُمْ بِهِ عِلْمٌ وَتَحْسَبُونَهُ هَیِّنًا وَهُوَ عِنْدَ اللَّهِ عَظِیمٌ

به خاطر بیاورید زمانى را كه این شایعه را از زبان یكدیگر مى‏گرفتید، و با دهان خود سخنى مى‏گفتید كه به آن یقین نداشتید; و آن را كوچك مى‏پنداشتید در حالى كه نزد خدا بزرگ است! (15)

 

[4]. بحار الأنوار - ط مؤسسةالوفاء، العلامة المجلسي، ج29، ص146.

روى في نهج البلاغة تلك الفقرات في موضع آخر يناسبها ، حيث قال : لما قبض رسول الله ، وخاطبه العباس وأبو سفيان بن حرب في أن يبايعا له بالخلافة ، قال: أيها الناس! شقوا أمواج الفتن بسفن النجاة ، وعرجوا عن طريق المنافرة ، وضعوا تيجان المفاخرة ، أفلح من نهض بجناح أو استسلم فأراح.

جمعه ١٩ مرداد ١٣٩٧ - ٢٢:٢٩

 

امتیازدهی
برای این خبر نظری ثبت نشده است
نظر شما
نام :
ايميل : 
*نظرات :
متن تصویر را وارد کنید: