صفحه اصلي > خطبه ها   


خطبه‌های نماز جمعه یزد 29 تیر 97

باسمه‌تعالی

 

خطبه اول:

 

السَّلامُ عَلَیکُم وَ رَحمَةُ الله

اَعوذُ بِاللهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیمِ

بِسمِ اللهِ الرَّحمنِ الرَّحیمِ

الحمدالله رَبِّ العالمینَ بارئِ الخَلائقِ اَجمعینَ وباعِثِ الأنبیاءِ وَ المُرسَلینَ الَّذی خَلقَ الخلائِقَ بقدرتِهِ وَنَشَرَ الرِّیاحَ بِرَحمَتِهِ وَ وَتَّدَ بِالصُّخُورِ مَیَدانَ اَرضِهِ، نَستَغفِرُهُ وَ نَستَعینُهُ وَ نُؤمِنُ بِهِ وَ نَتَوَکَّلُ عَلَیهِ ثُمَّ الصَّلاةُ وَ السَّلامُ عَلی سَیِّدِنا وَ نَبیِّنَا اَبِی القاسمِ المُصطَفی مُحَمَّدٍ (صلی‌الله عَلَیهِ وَآلِهِ) وَ عَلی آلهِ الطَّیِّبینَ الطّاهِرینَ المَعصُومینَ المَکَرَّمینَ سیَّما بقیةِ اللهِ فِی الأَرَضینَ رُوحی وَاَرواحُ العالَمینَ لِتُرابِ مَقدَمِهِ الفِداءُ.

 

سفارش به تقوا

 

اوصیکم و نفسی عباد الله بتقوی الله و لزوم امره

 

قال الله تبارک‌وتعالی فی محکم کتابه: «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ حَقَّ تُقَاتِهِ وَلا تَمُوتُنَّ إِلا وَأَنْتُمْ مُسْلِمُونَ»[1]

 

مؤمنین! شما و خودم را به تقوا و پرهیز از گناه سفارش می‌کنم. مواظب باشید و بدانید در محضر خدا هستیم. خداوند متعال به اعمال و کردار و نیت‌های ما آگاه و بصیر است. این ما هستیم که باید پاسخگوی اعمال و کردار خود باشیم. پس به فکر باشیم که چگونه پاسخی در مقابل پروردگار متعال در برابر کردار خودمان خواهیم داشت؛ زیرا هر کاری که انسان در این عالم انجام می‌دهد همان‌هایی است که با خودش می‌برد و نتیجه کردار خودش را می‌بیند؛ بنابراین همه ما مرهون به اعمال هستیم و اعمال ما در روز قیامت همان است که همراه ما است.

 

آثار تقوا

لذا خداوند متعال در سوره زمر داستان اقوامی را نقل می‌کند که کردارشان در دنیا خوب و برخی نیز کردارشان بد بوده است. دریکی از این آیات می‌فرماید: «وَیُنَجِّی اللَّهُ الَّذِینَ اتَّقَوْا بِمَفَازَتِهِمْ لا یَمَسُّهُمُ السُّوءُ وَلا هُمْ یَحْزَنُونَ»[2]

در هفته پیش نیز به این آیه اشاره کردم ولی امروز یک توضیحی مختصری در کنار این آیه می‌دهم و عبارت‌هایی از امیرالمؤمنین علیه‌السلام را نقل می‌کنم. خداوند می‌فرماید آن‌هایی که تقوا پیشه کرده‌اند نجات پیدا می‌کنند؛ یعنی مطابق آنچه خدا خواسته است عمل کرده‌اند و دوری از گناه داشته باشند. یا اگر اشتباه کرده‌اند استغفار و توبه کرده‌اند. در محضر خدا با چهره سفید و روی گشاده وارد می‌شوند.

می‌فرماید کسانی که این‌چنین هستند «لا یَمَسُّهُمُ السُّوءُ» متقین کسانی هستند که هیچ بدی در آخرت نمی‌بینند و هیچ حزنی همراه آن‌ها نیست زیرا کردارشان آن‌ها را نجات می‌دهد.

امیرالمؤمنین علیه‌السلام در چند جمله آثار تقوا را بیان می‌کند: «وَ اعْلَمُوا أَنَّهُ مَنْ يَتَّقِ اللَّهَ يَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجاً مِنَ الْفِتَنِ وَ يُسَدِّدْهُ فِي أَمْرِهِ وَ يُهَيِّئْ لَهُ رُشْدَهُ وَ يُفْلِجْهُ بِحُجَّتِهِ وَ يُبَيِّضْ وَجْهَهُ وَ يُعْطِهِ رَغْبَتَهُ- مَعَ الَّذِينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقِينَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحِينَ وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفِيقا»[3] شش توصیه حضرت در آثار تقوا بیان می‌کند. یکی از آن‌ها نجات از فتنه‌ها است. در مسیر حرکت زندگی فتنه‌های زیادی برای انسان پیش می‌آید که حضرت می‌فرماید اگر تقوا داشته باشید از فتنه‌ها خلاص می‌شوید.

دوم این‌که در امور پایدار و محکم می‌مانید. سوم وسایل رشد و پیشرفت شما فراهم می‌شود. خداوند برای مؤمنین و متقین راه‌های پیشرفت را باز می کند. کسانی که تقوا داشته باشند خداوند راه فرار از مشکلات را باز می‌کند و مسیر هدایت را روشن می‌کند و آن‌ها را پایدار می‌کند.

عمده، این‌که مطیع خواست خدا باشیم و خدا نیز همه وسایل پیشرفت را فراهم می‌کند و دشمنان را دفع می‌کند.

چهارم این‌که منطق شما را در مقابل دشمن قوی می‌کند و به شما ابهت می‌دهد و دشمن خود را در مقابل شما ضعیف می‌بیند. درنتیجه رستگار می‌شوید.

در همه‌جا سفیدرو و سربلند هستید. نتیجه تقوا این است که هم در دنیا و هم در آخرت سربلند است. در دنیا هیچ‌کسی نمی‌تواند به انسان متقی ایراد بگیرد زیرا پاک است و غل و غش ندارد و به فریاد مردم می‌رسد و صله‌رحم دارد؛ بنابراین در دنیا همه‌جا روسفید است و در آخرت نیز همین‌طور است.

ششم رغبت به ملاقات با خوبان را به شما عنایت می‌کند. هم خوبان رغبت می‌کنند با او رفیق شوند و هم خودش از سوی خدا به‌طرف خوبان هدایت می‌شود. انسان در زندگی احتیاج به معاشرت و دوستان دارد. اگر این افراد از خوبان و اهل سعادت باشند چقدر خوب است؟ این‌که با خوبان باشی و خوبان را با تو رفیق می‌کند نتیجه زندگی خوبی خواهی داشت.

در روایت دارد که «مُجالِسَةُ الْاشْرارِ تُورِثُ سُوءَ الظَّنِّ بِالْاخْيارِ وَ مُجالَسةُ الْاخْيارِ تُلْحِقُ الْاشْرارَ بِالْاخْيارِ»[4] اگر سعی نکنید متقی باشید و زمینه معاشرت با خوبان برای شما فراهم نشود بدان به سراغ شما می‌آیند و شما را به بدی می‌کشانند و از نماز و طاعت و صله‌رحم و احترام با والدین و خدا و پیامبر شما را دور می‌کنند و درنتیجه نسبت به خوبان سوءظن پیدا می‌کنی و با خوبان بد می‌شود و از نماز بدت می‌آید و دوری می‌کنی. از احسان دوری می‌کنی. از پدر و مادر دوری می‌کنی. با حیوانات تو را محشور می‌کنند.

حواستان باشد با اخیار و خوبان و اهل نماز و طاعت مجالست داشته باشید. مجالست با بدان و گنه‌کاران شما را به گناه می‌کشاند و شما می‌مانید و جهنم و بدی‌هایی که از آن‌ها به شما رسیده است. رفیق‌های بد و انسان‌های وسوسه‌گر شما را از خوبی‌ها بازمی‌دارند.

نمونه بارز این شخصیت‌ها، فرعون است. وقتی موسی فرعون را نصیحت کرد و عصا را انداخت و پیامبری‌اش ثابت شد فرعون منقلب شد و از تخت پایین آمد و خواست به‌سوی موسی بیاید تا تسلیم او شود. وزیرش هامان انسان بدی بود. به او گفت پس لباس زنانه بپوش. تا الآن هزاران نفر به تو تعظیم می‌کردند و الآن می‌خواهی به موسی ایمان بیاوری؟ این همراه بد نگذاشت که فرعون نجات پیدا کند و او را بدبخت کرد. همراه بد انسان را بدبخت می‌کند.

سفارش امیرالمؤمنین علیه‌السلام به ما این است که «فَلا يُؤْنِسْكَ إِلاَّ الْحَقُّ وَ لا يُوحِشْكَ إِلاَّ الْباطِلُ»[5] با حق و حقیقت و خوبی‌ها مأنوس شوید تا نجات پیدا کنید. اگر وحشتی داریم باید از باطل باشد. از باطل و گناه و انسان‌های گناهکاران گریزان باش. از آن‌هایی که می‌خواهند تو را از نماز و خوبی‌ها و مسجد دور کنند و به فضاهای فاسد و بد مجازی بکشانند دوری کن تا به سعادت برسی.

 

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم

قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ ﴿١﴾ اللَّهُ الصَّمَدُ ﴿٢﴾ لَمْ یَلِدْ وَلَمْ یُولَدْ ﴿٣﴾ وَلَمْ یَکُنْ لَهُ کُفُوًا أَحَدٌ ﴿٤﴾

به نام خداوند بخشنده بخشایشگر

بگو: خداوند، یكتا و یگانه است; (۱)

خداوندى است كه همه نیازمندان قصد او می ‏كنند; (۲)

(هرگز) نزاد و زاده نشد، (۳)

و براى او هیچگاه شبیه و مانندى نبوده است! (۴)

 

 خطبه دوم

 

بِسمِ اللهِ الرَّحمَنِ الرَّحیم، اَلحَمدُلِلَّه رَبِّ العَالمین و صَلَّی‌اللهُ عَلَی سَیِّدَنا و نَبِیِّنَا اَبالقَاسِمِ المُصطَفَی مُحَمَّد صَلَی‌الله علیه و آله و عَلَی عَلِیٍّ اَمیرِالمؤمنین و عَلَی فَاطِمَةَ سَیِّدَةِ نِساءِ العالمین و عَلَی الحَسَنِ وَ الحُسَین سَیِّدَی شَبابِ اَهلِ الجَنَّة و عَلِیّ بن الحسین و مُحمّدَ بنَ عَلِیّ و جَعفَرَ بنَ مُحمّد و موسَی بنَ جَعفَر و عَلِیّ بن موسَی و مُحَمَّدَ بن عَلِیّ و عَلِیّ بن مُحمّد و الحَسَنَ بن عَلِیّ و مولانا صاحِبَ الزَّمان (عج) اَلَّلهُمَّ صَلِّ عَلَیهِ وَ عَلَیهم بِأفضَلِ صَلَواتِکَ وَ بَارِک عَلَیهِم بِأفضَلِ بَرَکاتِکَ.

در خطبه دومم چند نکته را تذکر می‌کند و یک اشاره به چند نکته دیگر می‌کنم.

 

ولادت امام رضا علیه السلام

ولادت باسعادت امام رضا علیه‌السلام را در پیش داریم. این ولادت را تبریک می‌گویم. این ولادت در یازدهم ذی‌قعده اتفاق افتاده است. همه شما امام رضا علیه‌السلام را می‌شناسید. انس شما یزدی‌ها به امام رضا علیه‌السلام بسیار زیاد است. توجه امام نیز به این خطه زیاد است. حالات و روحیات شخصی امام رضا علیه‌السلام را شما بهتر از همه میدانید. منبری‌ها و خطبای ما در محافل و مجالس برای شما بیان می‌کنند.

مراحل زندگی امام رضا علیه‌السلام چند مرحله بوده است. مدتی در مدینه بوده‌اند و بعدازآن ایشان را به مرو خواندند. همراه چند نفر از این خلفای عباسی هارون و امین و مأمون بوده‌اند. دوران زندگی امام رضا علیه‌السلام پرهیجان و پرحادثه و پرعظمت است. برای اسلام و مسلمین و دوران بعد از امام صادق علیه‌السلام که امام رضا علیه‌السلام نیز یک فرصتی پیدا کرد آنچه امام رضا علیه‌السلام از امام صادق علیه‌السلام آموخته بودند عمل کردند. حرکت‌های فرهنگی بخصوص در ایران و فرستادن سفرا و انسان‌های خوب به مناطق مختلف از کارهای امام رضا علیه‌السلام بوده است. برخی از این امامزاده‌ها فرستاده‌های امام علیه‌السلام بوده‌اند. مسائل خیلی زیاد است و من نمی‌خواهم شما را معطل کنم.

 

بهترین بندگان خدا از نگاه امام رضا علیه السلام

یک روایتی از امام رضا علیه‌السلام می‌خوانم. این روایت مشهور است و همه می‌گویند.

از امام رضا علیه‌السلام سؤال شده است که بهترین بندگان خدا چه کسانی هستند؟ فرمودند: انسان‌هایی هستند که اگر کار خوب انجام بدهند خوشحال می‌شوند و اگر خدای‌نکرده کار بد انجام دهد ناراحت می‌شوند و استغفار می‌کنند. اگر خداوند به آن‌ها نعمتی بدهد شکر نعمت می‌کنند. نعمت خدا را ضایع نمی‌کنند. اگر خدای‌نکرده مبتلا به مرض یا کسالتی می‌شوند صبر می‌کنند و از خدا می‌خواهند مشکلشان را رفع کند. کسانی هستند که از غضب کنند می‌بخشند و انتقام‌جو نیستند. پس بندگان خدا این خصوصیات را دارند.

شش دستور قرآنی در مواقع فشارهای دشمنان

آیه‌ای را برایتان می‌خوانم که در تفسیر به‌طور مفصل در مورد آن صحبت کردم. در این زمان کنونی که مورد هجوم دشمنان هستیم این آیه مرتبط است.

«یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِذَا لَقِیتُمْ فِئَةً فَاثْبُتُوا وَاذْکُرُوا اللَّهَ کَثِیرًا لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ»[6]

اگر در مقابل دشمن قرار گرفتید چند کار انجام دهید. این چند کار بسیار مهم است تا از چنگ دشمن نجات پیدا کنیم. یک این‌که پایدار و مقاوم باشید. در مقابل دشمن فرار نکنید. در مقابل او ایستادگی کنید. او کوچک‌تر از این است که بتواند به شما آسیب برساند.

دومین سفارش این است که یاد خدا را همیشه داشته باشید. در مقابل دشمن به خدا تکیه کنید تا پیروز شوید. عظمت خدا به شما قدرت می‌دهد.

سوم این‌که اطاعت خدا و رسول را داشته باشید. از پیامبر و امامت و ولایت دور نشوید زیرا اگر دور شوید شیطان به سراغ شما می‌آید و شما را منحرف می‌کند و می‌ترساند. دل شما را خالی می‌کنند. کسی که متکی به خدا نباشد را اذیت می‌کنند.

نتیجه این‌ها رستگاری و فلاح شما است.

چهارم این‌که نزاع و تفرقه و دوئیت و حزب‌بازی و گروه بازی نداشته باشید. در مقابل دشمن همه‌چیز را کنار بگذارید و با هم دعوا نکنید؛ زیرا اگر یکی باشید قدرت دارید و توانمند هستید و خدا نیز به شما کمک می‌کند و پیروز می‌شوید ولی اگر تفرقه بیندازید و به خاطر مسائل جزئی از هم جدا شوید ضرر می‌کنید زیرا پشتوانه شما از بین می‌رود و قدرت شما زایل می‌شود. نزاع و تفرقه نداشه باشید تا قدرت شما شکسته نشود.

پنجم این‌که صبر و تحمل و اراده قوی داشته باشید. در مقابل دشمن بایستید؛ زیرا «ان الله مع الصابرین» خداوند با صابرین است. هم مقاومت داشته باشید و هم صبر و تحمل داشته باشید.

 

نامه مقام معظم رهبری به رئیس جمهور روسیه

یکی از مسائلی که اتفاق افتاد تدبیر خوب مقام معظم رهبری در ارتباط با نامه‌ای که به رئیس‌جمهوری روسیه نوشتند و در از بین بردن برخی توطئه‌ها پیش‌قدم شدند. آمریکایی‌ها و اسراییلی‌ها و سعودی‌ها کم‌کم همه‌جا می‌رفتند و می‌دیدند تا مسیر را بر ایران ببندند و مسأله فروش نفت و قضایای دیگر را برای خودشان حل کنند. آقای رئیس‌جمهور کسانی را به کشورهای مختلف فرستادند هرچند این کار دیر شده است و باید خیلی زودتر این کار انجام می‌شد ولی الحمدلله نتیجه‌های خوبی داشته است.

پیش‌قدم شدن ایشان زمینه‌ها روشن کرده است و آمریکایی‌ها را در این‌که بتوانند فشار همه‌جانبه داشته باشند مأیوس کرده است. نتیجه دیگری که این مسأله داشته است این است که باید بلوکی را تعریف کنیم و کشورهایی مانند چین و هند و روسیه و کشورهای کوچک دیگر برای خودشان قدرت‌هایی هستند. غربی‌ها و آمریکایی‌ها به خودشان مغرور شده‌اند. ما باید کاری کنیم که در مقابل این قدرت‌های غربی یک تشکل دیگری نیز باشد تا آن‌ها حساب ببرند و غرورشان شکسته شود. بهترین کار این است که روسیه و چین و هند و کشورهای دیگر آسیایی را با هم کنیم تا آن‌ها نتوانند یکه‌تازی کنند و بین آن‌ها نیز اختلاف بیفتد تا فرجی برای مؤمنین باشد. نه این‌که تکیه به شرق و غرب کنیم و آن‌ها مشکلات ما را حل کند. شعار ما نه شرقی و نه غربی است و به خدا متکی هستیم و تا الآن نیز خدا مشکلات ما را حل کره است و دست گدایی به‌سوی کشورهای دیگر دراز نمی‌کنیم. ولی برای مسائل سیاسی و اقتصادی ناچاریم تعامل داشته باشیم تا عزت و کرامت ما حفظ بشود و خوب هم هست و ان شاء الله دارد نتیجه هم می‌دهد.

 

ضرورت توجه به طی شدن خصوصی‌سازی در مسیر صحیح

در مسأله خصوصی‌سازی‌هایی که دولت‌ها انجام می‌دهند باید حواسشان جمع باشد. خصوصی‌سازی‌هایی که دوباره به یکدیگر می‌فروشند و یا به افرادی می‌فروشند که پولشان را به خارج می‌برند. کارهایی شده است ولی این‌طور نبوده است که برای مردم آسایشی ایجاد شود یا اقتصاد دولت یا مردم بهتر شود. متأسفانه در جیب شرکت‌های بزرگ رفته است و آن‌ها نیز چیزهایی برای ما می‌آورند و گران‌تر می‌فروشند و جامعه ما را گران می‌کنند و کاسب‌های جزء هم ضرر می‌کنند و ناچارند آن‌ها نیز گران می‌کنند و درنتیجه جامعه ما گران می‌شود و تورم‌ها ایجاد می‌کند. در ارتباط با این مسأله باید حواسشان را جمع کنند که چطور اموال دولتی را می‌فروشند؟ بدتر اقتصاد ما را خراب و ضایع نکنند و این‌یکی از کارهایی است که دولت‌ها باید به آن توجه داشته باشند.

دوم این‌که شرکت‌ها و واسطه‌های بزرگ را از سر راه مردم بردارند. این دلال‌های بین‌المللی که چیزهایی را با ارز دولتی می‌گیرند و یک مقداری پورسانت به‌ واسطه‌ها می‌دهند و اجناس را گران‌تر می‌فروشند. آن‌وقت جامعه را گران می‌کنند و تورم زیاد می‌شود. ارز از جیب دولت رفته است و جنس بی‌کیفیت وارد شده است و بازار نیز به‌هم‌ریخته است. باید حواسشان را زیاد جمع کنند. البته حالا به آن رسیده‌اند ولی باید باز هم جدی‌تر باشند. در ارتباط با واردات باید زیاد دقت کنند. چه چیزهایی وارد کنند؟ به چه چیزهایی نیاز داریم؟ چه کسانی وارد می‌کنند؟ آن پشت پرده و پورسانت‌هایی که گرفته می‌شود تا اجناس را گران کنند باید حواسشان را جمع کنند.

در این زمینه باید آن جلوی مبدأ را بگیرند تا کلاه سر ما نرود. باید ببینیم آن مبدأ کجا است؟ آن مبدأ شرکت‌های خارجی یا شرکت‌های واسطه ایرانی هستند که اجناس را گران می‌آورند و به جامعه می‌دهند. این نکته نیز تذکری به دولتمردان است که نظارت کنند و در مورد شرکت‌های خارجی دقت کنند تا خدای‌نکرده گرفتار برخی مسائل نشویم.

 

کنار گذاشتن سفرهای خارجی غیرضروری

سفرهای خارجی و به‌دردنخور نیز آقا فرمودند کنار بگذارند.

 

ضرورت اتحاد مردم و مسئولان عراق در ناآرامی‌های اخیر

در مورد ناآرامی‌های عراق بگویم. توطئه‌ای در عراق به دست عربستانی‌ها و اسراییلی‌ها و آمریکایی‌ها در حال وقوع است. عراقی که ایران کمک کرده است تا فتنه از آن کشور دور شود. کمک ایران به نفع همه عراق و نجات همه مقدسات بوده است و اختصاص به گروه خاصی ندارد. این روزها به مردم و شیعیان اذیت‌ها و آزارهایی می‌شود و به برخی پول می‌دهند تا این‌ها را به جان هم بیندازند. در بصره و بغداد و نجف برخی شهرها حرکت‌هایی شده است.

دولت عراق باید حواسش جمع باشد تا توطئه‌ها را بشناسد. مردم عراق باید مواظب باشند. سیاسیون عراق باید اختلافات را کنار بگذارند و تابع یک مرجع دینی و علمی باشند. تابع مرجعیتشان باشند و تابع سیاست‌گذاران عربستانی نباشند. ما نیز دعا می‌کنیم مشکلات مردم عراق رفع شود و آسایش کنار آن‌ها بیاید و عربستان در اختلافات فرقه‌ای موفق نشود.

 

ضرورت پرهیز از اسراف

درباره اسراف نکردن در مصرف آب و برق بخصوص ادارات دولتی باید حواسشان جمع شود. من فکر می‌کنم بیشترین اسراف را ادارات دولتی می‌کنند. حواسشان را جمع کنند تا مردم نیز آسایش داشته باشند و خاموشی نداشته باشیم.

از مردم و امکانات مالی مردم استفاده کنند. سفارش امام و رهبری این است که از قدرت و توان مردم استفاده کنیم. مردم را هم در همه مسائل دخالت دهیم و از آن‌ها کمک بگیریم. اگر خود مردم به میدان بیایند و کار کنند مشکلات اقتصادی کمتر می‌شود و ان شاء الله احتیاجی به خارجی‌ها نخواهیم داشت.

 

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم

قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ ﴿١﴾ اللَّهُ الصَّمَدُ ﴿٢﴾ لَمْ یَلِدْ وَلَمْ یُولَدْ ﴿٣﴾ وَلَمْ یَکُنْ لَهُ کُفُوًا أَحَدٌ ﴿٤﴾

به نام خداوند بخشنده بخشایشگر

بگو: خداوند، یكتا و یگانه است; (۱)

خداوندى است كه همه نیازمندان قصد او می ‏كنند; (۲)

(هرگز) نزاد و زاده نشد، (۳)

و براى او هیچگاه شبیه و مانندى نبوده است! (۴)

 

پی نوشت ها:



[1]. سوره آل عمران آیه 102.

اى كسانى كه ایمان آورده‏اید! آن گونه كه حق تقوا و پرهیزكارى است، از خدا بپرهیزید! و از دنیا نروید، مگر اینكه مسلمان باشید! (باید گوهر ایمان را تا پایان عمر، حفظ كنید!) (۱۰۲)

 

[2]. سوره زمر آیه 61.

و خداوند كسانى را كه تقوا پیشه كردند با رستگارى رهایى مى‏بخشد; هیچ بدى به آنان نمى ‏رسد و هرگز غمگین نخواهند شد. (۶۱)

 

[3]. نام کتاب : تحف العقول نویسنده : ابن شعبة الحراني    جلد : 1  صفحه : 232

وقال: " وينجي الله الذين اتقوا بمفازتهم، لا يمسهم السوء ولا هم يحزنون [2] ". فاتقوا الله عباد الله واعلموا أنه من يتق الله يجعل له مخرجا من الفتن ويسدده في أمره ويهيئ له رشده ويفلجه بحجته ويبيض وجهه ويعطه رغبته، مع الذين أنعم الله عليهم من النبيين والصديقين والشهداء والصالحين وحسن أولئك رفيقا. * (خطبته عليه السلام)

 

[4]. نام کتاب : وسائل الشيعة - ط الإسلامية نویسنده : الحر العاملي، الشيخ أبو جعفر    جلد : 11  صفحه : 507

عن علي عليهم السلام قال: مجالسة الأشرار تورث سوء الظن بالأخيار ومجالسة الأخيار تلحق الأشرار بالأخيار ومجالسة الفجار للأبرار تلحق الفجار بالأبرار فمن اشتبه عليكم أمره ولم تعرفوا دينه فانظروا إلى خلطائه فان كانوا أهل دين الله فهو على دين الله، وإن لم يكونوا على دين الله فلا حظ لهم في دين الله إن رسول الله صلى الله عليه وآله كان يقول: من كان يؤمن بالله واليوم الآخر فلا يواخين كافرا ولا يخالطن فاجرا، ومن آخى كافرا أو خالط فاجرا كان فاجرا كافرا.

 

[5]. نام کتاب : عيون الحكم و المواعظ نویسنده : الليثي الواسطي، علي بن محمد    جلد : 1  صفحه : 553

251 - سهل، عن محمد بن الحسن، عن محمد بن حفص التميمي قال: حدثني أبو جعفر الخثعمي قال: قال لما سير عثمان أبا ذر إلى الربذة شيعه أمير المؤمنين وعقيل و الحسن والحسين (عليهم السلام) وعمار بن ياسر رضي الله عنه فلما كان عند الوداع قال أمير المؤمنين (عليه السلام): يا أبا ذر إنك إنما غضبت لله عز وجل فارج من غضبت له، إن القوم خافوك على دنياهم وخفتهم على دينك فارحلوك عن الفناء وامتحنوك بالبلاء والله لو كانت السماوات والأرض على عبد رتقا ثم اتقى الله عز وجل جعل له منها مخرجا فلا يؤنسك إلا الحق ولا يوحشك إلا الباطل.

 

[6]. سوره انفال آیه 45.

اى كسانى كه ایمان آورده‏اید! هنگامى كه (در میدان نبرد) با گروهى رو به رو مى‏شوید، ثابت قدم باشید! و خدا را فراوان یاد كنید، تا رستگار شوید! (۴۵)

شنبه ٣٠ تير ١٣٩٧ - ١٢:٠٠

 

امتیازدهی
برای این خبر نظری ثبت نشده است
نظر شما
نام :
ايميل : 
*نظرات :
متن تصویر را وارد کنید: